توسعه شهرهای هوشمند برای افراد دارای اختلالات بینایی

ایجاد شهرهای هوشمند برای افراد نابینا و کم‌بینا می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد و در تسهیل عبور و مرور آن‌ها نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کیفیت بالای حمل‌ونقل شهری یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر برای افزایش رضایتمندی شهروندان به شمار می‌رود، ضمن این‌که مزایای بسیاری برای شهرها به ارمغان می‌آورد. در این میان، شهرنشینان کم‌بینا و نابینا به طور ویژه نیازمند حمل‌ونقل عمومی کارآمد هستند تا از زمان حرکت اتوبوس‌ها مطلع شوند، ضمن این‌که طراحی هوشمند زیرساخت‌ها، امکان آگاهی این افراد را از مسیرهای بدون مانع و پیاده‌راه‌هایی با قابلیت دسترسی برای آن‌ها افزایش می‌دهد. در واقع، پیوند افراد دارای اختلالات بینایی با خدمات شهری باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مدیران در نظر گرفته شود که تحقق این هدف تنها از طریق هوشمندسازی مناطق امکان‌پذیر می‌شود.

توسعه شهرهای هوشمند برای افراد دارای اختلالات بینایی

تعریف شهر هوشمند

«قابلیت اتصال» مهم‌ترین تعریف برای شهر هوشمند به حساب می‌آید، به این معنی که در شهرهای هوشمند، مردم بیشترین میزان پیوند را با محل سکونت خود دارند. به عبارت دیگر، یک شهر هوشمند خدمات ویژه و کاملی را در اختیار ساکنان و گردشگران خود قرار می‌دهد و مهم‌ترین هدف آن، تسهیل زندگی مردم است؛ به طوری که همه از سکونت در محل زندگی خود، نهایت رضایت را داشته باشند. اما پرسشی که در این‌جا ممکن است ذهن همه را به خود درگیر کند این است که یک شهر چگونه هوشمند می‌شود و مزایای آن چیست؟

آن‌چه شهرهای هوشمند را از سایر نقاط دنیا متمایز می‌کند، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین اینترنت اشیا است. مدیران در شهرهای هوشمند بر جمع‌آوری داده‌ها از ساکنان، ابزارهای دیجیتالی، سازه‌ها و حمل‌ونقل می‌پردازند تا از طریق تجزیه و تحلیل آن‌ها، ارائه خدمات شهری را بهبود ببخشند. در نتیجه، شهرهای هوشمند از کارآمدی کامل برخوردار هستند و اطلاعات زمان واقعی را در مورد ترافیک، مسیرهای مناسب عبور و مرور و سایر خدمات شهری در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. از دیگر ویژگی‌های مهم شهرهای هوشمند می‌توان به قابلیت دسترسی و فراگیری آن‌ها اشاره کرد که به ایجاد حس برابری میان شهروندان منجر می‌شود.

توسعه شهرهای هوشمند برای افراد دارای اختلالات بینایی

چگونه می‌توان شهرهایی هوشمند برای افراد دارای اختلالات بینایی طراحی کرد؟

بدون شک، پویایی مهم‌ترین چالشی است که افراد نابینا و کم‌بینا با آن در شهرها مواجه هستند، بنابراین هوشمندسازی آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی این مردم آسیب‌پذیر ایفا کند. از سوی دیگر، وجود نیمکت‌های هوشمند در تسهیل زندگی افراد دارای اختلالات بینایی بسیار اثربخش خواهد بود و آن‌ها را به حضور در فضاهای عمومی سوق خواهد داد.

امروزه مدیران در بسیاری از شهرهای هوشمند جهان به نصب نیمکت‌هایی با قابلیت شارژ تلفن‌های همراه می‌پردازند، ضمن این‌که وجود وای‌فای رایگان در ایستگاه‌های اتوبوس هوشمند امکان آگاه‌سازی افراد نابینا از زمان دقیق رسیدن وسایل نقلیه عمومی فراهم می‌آورد. نصب نیمکت‌های هوشمند در پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، میدان‌ها، سالن‌های سرپوشیده عمومی، فروشگاه‌های بزرگ و دانشگاه‌ها در شهرها با هدف تسهیل عبور و مرور افراد نابینا بسیار حائز اهمیت است.

از دیگر اقداماتی که مدیران برای بهبود کیفیت زندگی تمام شهروندان و به‌ویژه افراد دارای اختلالات بینایی انجام داده‌اند، می‌توان به ارتقا سیستم‌های روشنایی شهری اشاره کرد. برنامه‌ریزان کلیولند، در ایالت اوهایو در آمریکا، تمام چراغ‌های سیستم‌های روشنایی شهری را با لامپ‌های ال‌ای‌دی جایگزین کرده‌اند تا نه‌تنها از این طریق به ذخیره انرژی و منابع مالی بپردازند، بلکه شهروندان را از امنیت بیشتری حین رفت و آمد در فضاهای عمومی برخوردار کنند. وجود لامپ‌های ال‌ای‌دی به افراد دارای اختلالات بینایی کمک می‌کند با اطمینان از امنیت بیشتری به عبور و مرور در فضاهای بیرون از منزل بپردازند.

توسعه شهرهای هوشمند برای افراد دارای اختلالات بینایی

نرم‌افزارهای دیجیتالی در شهرهای هوشمند نیز زندگی تمام مردم را به طور قابل‌توجهی بهبود بخشیده است که در این میان، افراد نابینا و کم‌بینا بیشترین بهره را برده‌اند. به عنوان مثال، نرم‌افزاری مانند MaaS (پویایی به عنوان یک سرویس) نوعی طراح سفر به‌شمار می‌رود که قابلیت دسترسی افراد دارای اختلالات بینایی را به اطلاعات زمان واقعی مختلف مانند ترافیک، شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی و عبور و مرور اشتراکی را فراهم می‌آورد.

نرم‌افزار NaviLens برنامه دیگری است که افراد دارای اختلالات بینایی را قادر می‌کند پس از نصب آن روی تلفن‌های هوشمند خود به اسکن کیوآر کدها یا رمزینه‌های پاسخ سریع بپردازند و به اطلاعات کافی برای تردد خود دسترسی پیدا کنند.

ماربورگ، نمونه‌ای واقعی از شهر هوشمند طراحی‌شده برای افراد دارای اختلالات بینایی

ماربورگ اگرچه یکی از شهرهای ناشناخته جهان در آلمان به شمار می‌رود، با این حال در میان بسیاری از معماران و مدیران به عنوان شهری هوشمند با بیشترین قابلیت دسترسی و فراگیری به شهرت رسیده است. در واقع، بسیاری از رسانه‌ها از ماربورگ به عنوان مکانی عالی برای افراد دارای اختلالات بینایی یاد کرده‌اند، چرا که بسیاری از نیازهای این مردم آسیب‌پذیر در طراحی آن به بهترین شکل ممکن در نظر گرفته شده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر برای افرادی نابینا و کم‌بینا می‌توان به وجود چراغ‌های ترافیکی صدادار، ایستگاه‌های اتوبوس سخنگو، علائم لمسی نشان‌دهنده خطرات و موانع احتمالی، نقشه‌های برجسته و منوهایی با خط بریل در رستوران‌ها و کافه‌ها اشاره کرد.

توسعه شهرهای هوشمند برای افراد دارای اختلالات بینایی

تمام این قابلیت‌ها، افراد دارای اختلالات بینایی را قادر می‌کند از حضور در فضاهای عمومی بیشترین لذت را تجربه کنند و بدون نیاز به وجود شخص دیگری در کنار خود، به عبور و مرور در بیرون از منزل بپردازند. نکته جالب توجه دیگری که در مورد ماربورگ و در زمینه افرادی نابینا و کم‌بینا وجود دارد این است که فرهنگ درک افراد دارای اختلالات بینایی در میان مردم این شهر نهادینه شده است و در نتیجه، همه مردم، بدون در نظر گرفتن میزان توانایی آن‌ها، با این جوامع آسیب‌پذیر به تعامل اجتماعی می‌پردازند و همین ویژگی، شهر را به یکی از بهترین نقاط دوستدار افراد کم‌بینا و نابینا در جهان تبدیل کرده است.

کد خبر 612066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.