برجام در مسلخ اغتشاش!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌وسوم مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایستادیم و پیش رفتیم» نوشت: همزمان با هفدهم ربیع‌الاول سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع)، رهبر انقلاب اسلامی دیروز جمعه _بیست‌ودوم مهرماه_ در دیدار جمعی از مسئولان نظام و میهمانان خارجی شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی، مهمترین نیاز امت اسلامی برای نقش‌آفرینی و دستیابی به جایگاه رفیع در هندسه جدید قدرت را اتحاد و انسجام دانستند و با اشاره به جایگاه بسیار مهم فرزانگان و خواص و جوانان روشن‌بین دنیای اسلام برای تحقق این مهم، گفتند: «وحدت اسلامی» و حضور تأثیرگذار در دنیای جدید امکان‌پذیر و شدنی است به شرط تلاش عملی و ایستادگی در مقابل سختی‌ها و فشارها که نمونه بارز آن نظام جمهوری اسلامی است که در مقابل قدرت‌ها تسلیم نشد و ایستاد و اکنون به درخت تناوری تبدیل شده است که حتی تصور «کندن» آن نیز امکان پذیر نیست.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تبریک میلاد مکرم رسول اعظم (ص) و امام صادق (ع) با تأکید بر شخصیت منحصر به فرد پیامبر اسلام (ص) که نقطه اوج آن بعثت آن حضرت است، گفتند: عید گرفتن روز میلاد پیامبر اسلام (ص) باید برای امت اسلامی فرصتی برای درس گرفتن و الگو قرار دادن آن حضرت، به عنوان «اسوه حسنه» باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آیات قرآنی که رنج و سختی امت اسلامی را برای پیامبر رنج‌آور و برای دشمنانِ مسلمانان مایه خرسندی می‌خواند، به تبیین و تحلیل چرایی رنج‌های امت اسلامی در دنیای امروز پرداختند و افزودند: مشکلات و سختی‌های دنیای اسلام علل متعددی دارد اما یکی از مهمترین این علت‌ها، تفرقه و جدایی مسلمانان از یکدیگر است.

ایشان، نتیجه قهری تفرقه و جدایی را «ذلت» و «دوری از عزت» دانستند و تأکید کردند: وظیفه خواص و افراد تأثیرگذار دنیای اسلام، تمرکز بر ایجاد راه‌ها و زمینه‌های عملی برای اتحاد بین مسلمانان است زیرا دشمن در نقطه مقابل، با ایجاد یک سلول سرطانی در منطقه و در زمین فلسطین، به نام رژیم جعلی صهیونیستی و استقرار صهیونیست‌های خبیث، فاسد، قاتل و بی‌رحم در آن، به دنبال ایجاد بیشترین اختلاف در میان مسلمانان و کشورهای اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها خواندند و گفتند: ممکن است برخی بگویند تحقق وحدت در شرایط کنونی با وجود برخی رؤسای کشورهای اسلامی امکان‌پذیر نیست اما روشنفکران، علما، فرزانگان و نخبگان دنیای اسلامی می‌توانند فضا را متفاوت از خواست دشمن کنند که در این صورت امکان تحقق وحدت، آسان‌تر خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با طرح این سوال که «منظور از وحدت چیست؟» خاطرنشان کردند: آنچه از وحدت در دنیای اسلام مد نظر است، وحدت در حفظ منافع امت اسلامی است و نه وحدت نژادی و جغرافیایی. ایشان افزودند: فهم صحیح منافع امت اسلامی و اینکه مسلمانان باید با چه کسانی و چگونه دوستی یا دشمنی کنند و به اشتراک عمل در برابر نقشه‌های استکبار برسند، برای تحقق وحدت، بسیار مهم است.

برجام در مسلخ اغتشاش!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برجام در مسلخ اغتشاش!» نوشت: سال ۱۳۸۸، در اوج ناآرامی‌های پسا انتخاباتی ایران، دولت باراک اوباما از توئیتر خواسته بود برای کمک به معترضان تغییرات موقت زیرساختی خود را به تعویق بیندازد. بعداً مشخص شد کاخ سفید در اوج اغتشاشات، دنبال فعال کردن کانال عمان برای مذاکره با ایران بوده است.

حالا به فاصله ۱۳ سال بعد، واشنگتن با وضعیتی مشابه روبه‌رو است، در یک طرف، یک متن نیم‌بند مورد توافق برای بازگشت به برجام قرار گرفته که دولت جو بایدن نمی‌خواهد آن را از دست بدهد و نشانه‌اش هم صحبت‌های دیروز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه است که گفته آمریکا سیگنال‌های سیاسی می‌فرستد که می‌گوید احتمال احیای سریع برجام وجود دارد و در سوی دیگر، اغتشاشاتی است که وسوسه حمایت از آن، کاخ سفید را رها نمی‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که «فعلاً» تمرکز بر چیزی است که دولت آمریکا آن را «اعتراضات» می‌خواند؛ وضعیتی که ممکن است با تصمیم تهران برای گسترش برنامه هسته‌ای، اندک روزنه باقی‌مانده احیای برجام را هم مسدود کند.

آمریکا هیچ فرصتی را برای تحت فشار قرار دادن دولت در ایران از دست نمی‌دهد؛ این سیاستی است که مقام‌های سیاسی در تهران، چهار دهه است با آن آشنایی دارند.

داستان در مورد اغتشاشات اخیر نیز، از همین قرار است. اینکه برآوردها در واشنگتن درباره چشم‌انداز رویدادهای چهار هفته اخیر چیست، هنوز به درستی مشخص نیست، به خصوص اینکه سیاستمداران در واشنگتن از سیاست سنتی «تغییر رژیم» حمایت می‌کنند یا نه، نگفته‌اند.

در هفته‌های اول اعتراضات رابرت مالی نماینده آمریکا گفته بود که واشنگتن هم از اعتراضات حمایت می‌کند و هم از احیای برجام، معنای ضمنی موضع او این بود که اعتراضات اثری بر مذاکرات با ایران درباره احیای برجام نخواهد گذاشت، اما روز پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که تمرکز دولت آمریکا «در حال حاضر» نه بر احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، بلکه بر نحوه کمک کردن به معترضان در ایران است.

ند پرایس، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا همچنان به تلاش برای احیای برجام علاقه‌مند است، گفت: «این موضوع اکنون در کانون توجه ما نیست.» او افزود: «کاملا روشن است و ایرانی‌ها هم خیلی واضح نشان داده‌اند که این توافقی نیست که آن‌ها مایل به پذیرش آن باشند. توافق مسلماً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.»

هشدار ایران به اروپا مشخص است که چیزی که ند پرایس روز پنجشنبه به زبان آورده است و بعد هم سه مقام امریکایی بلندپایه دیگر نیز آن را تکرار کرده‌اند، یک نقطه انحراف از سیاست چند هفته پیش آمریکا درباره «اثر نگذاشتن» وقایع داخلی ایران بر مذاکرات است.

با وجود این تغییر جهت محسوس، هنوز مشخص نیست که سیاست رسمی واشنگتن در حمایت از اغتشاشات در ایران، تا جایی پیش خواهد رفت که منجر به فروپاشی مذاکرات احیای برجام در تهران شود یا نه؟

تا جایی که به مقام‌های ایرانی برمی‌گردد، تاکنون واکنش‌ها در تهران، به درخواست برای عدم مداخله در امور داخلی ایران محدود شده، ولی به نظر می‌رسد تهران نیز طی روزهای اخیر، متوازن با تغییرات سیاستی در پایتخت‌های اروپایی و آمریکا، در حال تغییر دادن سیاست خود است.

در حالی که طی روزهای اخیر بحث‌هایی درباره احتمال اعمال تحریم‌های اروپا بر ایران در حمایت از چیزی که اروپاییان آن را اعتراضات می‌خوانند مطرح شده، پولیتیکو فاش کرد که ایران هفته قبل نامه‌هایی به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا ارسال کرده و به آن‌ها هشدار داده است که از اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران خودداری کنند و هشدار داده است که این تحریم‌ها می‌تواند منجر به قطع روابط اروپا با این کشور شود.

برجام در مسلخ اغتشاش!

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رنج کمبود آنتی‌بیوتیک بر تن کودکان» نوشت: مهر به پایان نزدیک می‌شود و با گذر مدت کوتاهی از آغاز سال تحصیلی جدید آن هم به صورت حضوری، موجی از ابتلای کودکان به آنفلوآنزا، سرماخوردگی و دیگر ویروس‌های پاییزی در میان خانواده‌ها دیده می‌شود.

اگر شما هم در خانه فرزند کوچک دارید، بهتر است این روزها خیلی مراقب باشید، چون در صورت ابتلای کودک دلبندتان به هر نوع ویروسی، علاوه بر دل‌نگرانی برای بدحالی‌اش، باید استرس یافتن فهرست آنتی بیوتیک های تجویزی پزشکان در قفسه خالی داروخانه‌ها را هم تحمل کنید!

آن طور که در گزارش میدانی خبرنگار ما مشخص شد، چند وقتی است که آنتی‌بیوتیک‌های کودکان در شهر کمیاب و گاه نایاب شده است و داروخانه‌ها از توزیع نشدن آنتی‌بیوتیک کودکان می‌گویند.

برای پیگیری این اوضاع به چند مطب پزشک اطفال و چند درمانگاه سر زدیم. آنچه مشاهده کردیم صف‌های طولانی از کودکانی بود که تازه به دبستان یا مهدکودک و پیش دبستانی رفته و به آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا شده‌اند.

در درمانگاهی واقع در خیابان گاز، صف بیماران بسیار شلوغ است. مادر کودکی ۸ ساله می‌گوید: هنوز یک هفته نیست که پسرم به مدرسه رفته، اما خودش و همه دوستانش مریض شده‌اند. نوبت ما ساعت ۲۰ بود و الان یک ساعت و نیم است که در نوبت هستیم، از طرفی هر بیماری که برای تهیه دارو رفته، دوباره پیش دکتر برگشته و گفته است آنتی‌بیوتیک پیدا نمی‌شود، داروی دیگری تجویز کنید.

برای پیگیری بیشتر ماجرا سری هم به داروخانه‌ها می‌زنیم. در داروخانه اول درخواست استامینوفن کودکان می‌کنم، نسخه‌خوان می‌گوید: استامینوفن ندارم، الان استامینوفن گیر نمی‌آید. اگر می‌خواهی پنج عدد شیاف استامینوفن ۱۲۵ برای کودکت بدهم. درخواست یک بسته کامل شیاف کودکان می‌کنم، اما پزشک داروخانه می‌گوید که یک بسته کامل نداریم، می‌توانید فقط پنج عدد شیاف بخرید.

به داروخانه بعدی می‌روم، شرایط مثل داروخانه قبلی است. درباره کمبود داروهای اطفال سوال می‌کنم. خانم دکتر می‌گوید: متأسفانه آنتی‌بیوتیک‌های اطفال کم شده است و به سختی می‌توانید پیدا کنید. ما هم نداریم. دلیل نایاب شدن دارو را جویا می‌شوم، پاسخ می‌دهد: مصرف آنتی‌بیوتیک زیاد شده است ولی هنوز شرکت‌ها آنتی‌بیوتیک جدید در داروخانه‌ها توزیع نکرده‌اند. از دکتر داروخانه می‌پرسم این شرایط تا کی ادامه دارد و چه زمانی قرار است مجدد آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها توزیع شود؟ که در پاسخ اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

برجام در مسلخ اغتشاش!

کد خبر 612063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.