کشورها به تنهایی در مبارزه با بیماری‌ها موفق نخواهند بود

نشست گروه پنج حوزه سلامت شامل کشورهای ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و سازمان جهانی بهداشت در دفتر منطقه مدیترانه شرقی برگزار شد.

به گزارش ایمنا، بهرام عین‌اللهی در ابتدای نشست گروه پنج حوزه سلامت شامل کشورهای ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و سازمان جهانی بهداشت از برگزاری شایسته شصت‌و نهمین اجلاس منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تشکر و اظهار کرد: تأمین سلامت و کنترل بیماری‌ها نیازمند همکاری تمام کشورها، خصوصاً کشورهای همسایه است و اگر هر کشوری بخواهد بدون توجه به این ضرورت و به تنهایی سلامت خود را تأمین کند، موفق نخواهد بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه گروه پنج از الگوهای موفق همکاری‌های منطقه‌ای و بستر تبادل تجربه و یادگیری از یکدیگر است، افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای نیروی انسانی متخصص و مجرب، امکانات و تجهیزات پزشکی پیشرفته، داروها و دانشگاه‌های کارآمد است و ضمن آمادگی برای همکاری با کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت می‌تواند بسیاری از طرح‌های گروه پنج را به اجرا در آورد.

در ادامه این نشست، "احمد المنظری" مدیر دفتر منطقه مدیترانه شرقی نیز از برگزارکنندگان نشست گروه ۵ در تهران تشکر و ابراز امیدواری کرد که همکاری این گروه خصوصاً از نقاط مرزی گسترش و تسریع یابد. وی آمادگی دفتر منطقه مدیترانه شرقی را برای حمایت‌های فنی از گروه پنج در حوزه سلامت اعلام کرد و خواستار استفاده از تجربیات این گروه شد.

"عامر اکرم" رئیس انستیتو ملی سلامت پاکستان نیز در این نشست از همکاری‌های گروه پنج به عنوان ابتکاری مورد نیاز یاد کرده و تاکید کرد: همکاری گروه پنج باید به الگویی مناسب برای کشورهای مدیترانه شرقی تبدیل شود؛ چرا که ظرفیت‌های بسیاری در کشورهای گروه پنج وجود دارد.

"ریاض الحلفی" نماینده کشور عراق در گروه پنج نیز در این نشست به مشکلات عراق در حوزه بهداشت و سلامت اشاره و عنوان کرد: همکاری گروه پنج می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند.

در ادامه نماینده سازمان جهانی بهداشت در کشور عراق گفت: موضوع بهداشت مرز نمی‌شناسد و اگر یک بیماری در منطقه‌ای شیوع یابد، به کشورهای دیگر انتقال می‌یابد.

وی افزود: ظرفیت‌های بسیاری در کشورهای عضو گروه پنج خصوصاً ایران وجود دارد و این کشورها باید از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند.

در ادامه، حسین نیکنام، رئیس دبیرخانه گروه پنج، خلاصه‌ای از همکاری‌های پیشین و تعاملات انجام شده را توضیح داد و برنامه‌های آتی این گروه را تشریح کرد.

وی ابراز امیدواری کرد از فرصت ایجاد شده برای حل مشکلات حوزه سلامت استفاده شود.

در پایان، تمام شرکت‌کنندگان این نشست تداوم و ارتقای سطح همکاری‌ها در قالب گروه پنج را مورد تاکید قرار دادند.

منبع: مهر

کد خبر 612005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.