۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
شهری برای چشمان خاموش

شاید قوانین ویژه‌ای برای نابینایان در نظر گرفته نشده باشد، اما لازم است در هر شهر استانداردهای ویژه‌ای برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شود که از جمله این استانداردها مناسب‌سازی فضاهای شهری همچون معابر است و باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله روز جهانی عصای سفید نابینایان فرصتی می‌شود تا توجه ویژه‌ای نسبت به این قشر از جامعه شود، نابینایی مسئله‌ای نیست که افراد خاصی را در بر گیرد، بلکه ممکن است این اتفاق برای هر فردی در دوران زندگی‌اش رخ دهد، لذا لازم است توجه ویژه‌ای به نابینایان شود. روز عصای سفید فرصت مناسبی برای بیان مشکلات و معضلات نابینایان است تا مسئولان عزم و اراده خود را برای جبران کمبودها به کار ببندند، در این بین مدیران شهری نیز باید اقدامات لازم را برای معلولان از جمله نابینایان در شهر فراهم کنند، چرا که وضعیت مناسب‌سازی فضاها، مبلمان شهری، حمل‌ونقل عمومی، معابر و پیاده‌راه‌ها هنوز جای کار دارد و باید تلاش شود تا شهر برای شهروندان نابینا نیز همانند سایر شهروندان جایی برای زندگی و گذران روزمرگی‌ها باشد و کمی از مشکلات آنها به ویژه در زمینه مناسب‌سازی فضاهای مختلف شهر کاسته شود.

استفاده از نقطه نظرات نابینایان برای رفع مشکلات آن‌ها

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: مدیریت شهری برای تمام اقشار جامعه به ویژه افرادی که دچار معلولیت و مشکلات جسمانی هستند، باید خدماتی را ارائه کند.

وی با اشاره به اقدامات مدیریت شهری برای تردد آسان نابینایان از سطح خیابان‌ها و معابر، ادامه می‌دهد: مجموعه مدیریت شهری در تمام پیاده‌روسازی‌ها به صورت استاندارد مسیرهایی برای نابینایان ایجاد کرده است و از شهرداری مناطق و معاونت عمران درخواست کرده است به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در تمام اقدامات مد نظر نحوه خدمت‌رسانی به نابینایان مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از نقطه نظرات آن‌ها مشکلات در سطح شهر بررسی می‌شود تا معضلات موجود هرچه سریع‌تر رفع شود.

وی اضافه می‌کند: در موضوعات فرهنگی نیز در راستای تکریم و احترام به نابینایان برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده که سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان متولی و مسئول این اقدامات است.

عبور از خیابان‌ها و معابر چالش جدی نابینایان

قربانی با بیان اینکه بیشترین مشکلات نابینایان عبور از خیابان‌ها و معابر است، می‌گوید: نابینایان به طور معمول برای تردد از خیابان‌ها حتی تردد از نقاط ایمن دچار مشکلاتی هستند، در حالی که هر جا عصای سفید نابینایان مشاهده شود، اولویت با عبور آنها است و باید به حقوق این قشر از جامعه احترام گذاشته شود.

وی می‌افزاید: تهیه خودروهایی که بتواند پاسخگوی درخواست نابینایان باشد و جابه‌جایی آن‌ها را برعهده داشته باشد، در دستور کار بوده و قرار است این خودروها به صورت ویژه به نابینایان سرویس‌دهی کند، این در حالی است که اتوبوس‌های معمولی نیز در اختیار شهروندان نابینا بوده، با این تفاوت که اولویت نشستن با این قشر از جامعه است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در اتوبوس‌ها برای نابینایان استاندارد خاصی در نظر گرفته نشده است، اما خرید اتوبوس‌های جدید و کم شدن ارتفاع آن‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که برای افراد ناتوان جسمی_حرکتی به ویژه شهروندان ویلچری مناسب است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای امنیت تردد نابینایان در پیاده‌راه‌ها اقداماتی انجام شده است یاخیر؟، خاطرنشان می‌کند: برای تردد آن‌ها در پیاده‌راه‌ها تنها قرار گرفتن موزاییک‌هایی که مسیر را به نابینایان نشان دهد در استانداردها در نظر گرفته شده است، اما باید به این موضوع توجه کرد که حرکت موتورسیکلت‌ها ضمن اینکه به عابران پیاده آسیب می‌زند به مراتب آسیب و خطر بیشتری برای نابینایان دارد، همچنین موتورسیکلت‌ها در پیاده‌راه‌ها نیز نباید بر سر راه نابینایان قرار گیرد و شهروندان باید به صورت ویژه به این نکته توجه کنند.

شهری برای چشمان خاموش

مناسب‌سازی پروژه‌های عمرانی جزو اقدامات اساسی است

قربانی ادامه می‌دهد: در تمام پروژه‌های عمرانی شهر مناسب‌سازی برای معلولان و نابینایان جزو استاندارد و اقدامات اساسی است، اما در پروژه‌های بخش خصوصی نیز باید استانداردهای لازم رعایت شود، چرا که به صورت قطعی شهرداری در زمان پایان ساخت رعایت این استانداردها را کنترل و بازرسی می‌کند.

وی در خصوص توجه به حقوق نابینایان و لزوم افزایش همراهی با روشن‌دلان، اضافه می‌کند: نابینایان هیچ تفاوتی با سایر شهروندان در استفاده از خدمات ندارند و حتی در برخی مواقع اولویت استفاده و بهره‌مندی از خدمات با معلولان و نابینایان است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت شهری در دوره ششم پروژه خاصی برای نابینایان در دست اقدام دارد؟، می‌گوید: برای نابینایان طبق استانداردها عمل می‌شود، پروژه خاص و مجزایی که گفته شود مخصوص به آن‌ها است وجود ندارد، اما به صورت عموم تمام شهروندان به ویژه نابینایان باید بتوانند از تمام فضاها استفاده کنند، از این‌رو مدیریت شهری طبق استانداردها برای تردد این قشر از جامعه امکانات لازم را فراهم می‌کند.

لزوم توجه معاونت شهرسازی به مناسب‌سازی معابر

فرزاد مؤمنی، کارشناس شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه نابینایان به عنوان شهروندان ناتوان جسمی محسوب می‌شوند، اظهار می‌کند: همان‌گونه که در قوانین حقوق شهروندی وجود دارد، باید اقداماتی در راستای مناسب‌سازی معابر و کف‌سازی برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شود، از این‌رو با توجه به تغییر سطوح که در کف‌سازی معابر ایجاد می‌شود، نابینایان می‌توانند مسیریابی مناسب داشته باشند.

وی با بیان اینکه معاونت شهرسازی در شهر اصفهان به مناسب‌سازی معابر توجه ویژه‌ای دارد، ادامه می‌دهد: در بیشتر معابر و پیاده‌راه‌ها، کف‌سازی‌ها برای نابینایان مناسب‌سازی شده است تا این افراد بتوانند به خوبی مسیر خود را تشخیص دهند، همچنین قوانینی برای نابینایان تعریف شده است، به گونه‌ای که مسیری که قرار است آن‌ها به چهارراه یا خیابان برسند با تغییر سطوح باعث توقف این افراد می‌شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه تاکنون تنها مناسب‌سازی برای نابینایان در معابر بوده است، اضافه می‌کند: لازم است مناسب‌سازی در حمل‌ونقل عمومی داشته باشیم، در بیشتر ایستگاه‌های بی‌آرتی برای نابینایان و سایر افراد ناتوان جسمی حرکتی از سطوح یکسان استفاده شده است، همچنین ورودی ایستگاه‌های بی‌آرتی هم‌سطح با اتوبوس است و این همسطح‌سازی سهولت در رفت‌وآمد نابینایان را به همراه داشته است.

وی می‌گوید: در مترو نیز از ابتدا پروژه مناسب‌سازی برای افراد ناتوان جسمی_حرکتی تعریف نشده بود، اما شهرداری اصفهان در قالب معاونت شهرسازی تصمیم دارد؛ پروژه مناسب‌سازی را در مترو پیاده کند تا نابینایان بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند، قرار است در پروژه مناسب‌سازی مترو، نابینایان به کمک دست دیوارهای مترو را دنبال کنند تا مسیر سوار و پیاده شدن ایستگاه‌های مترو را بهتر بیابند.

شهری برای چشمان خاموش

اهمیت مناسب‌سازی فضاهای شهری برای افراد ناتوان جسمی_حرکتی

مؤمنی با بیان اینکه اقداماتی در مراکز محلات در قالب پروژه‌های ارتقای کیفی بازتعریف شده است، خاطرنشان می‌کند: اقدامات مناسب‌سازی برای افراد ناتوان جسمی حرکتی که قشر گسترده‌ای را شامل می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد. حتی زنان باردار به عنوان ناتوان جسمی_حرکتی تعریف می‌شوند که برای آن‌ها اقدامات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی می‌گوید: این پروژه‌ها با محور محلات انجام شده است، زیرا تمام شهروندان جامعه در قالب مراکز محلات دورهم جمع می‌شوند و محلات شهرها را می‌سازند، به عنوان مثال شهر اصفهان ۲۰۰ محله دارد که اگر بتوانیم در هر محله مناسب‌سازی صحیحی انجام دهیم، گویی کل شهر را مهیا کردیم، از این‌رو ناتوانان جسمی_حرکتی مانند دیگر شهروندان به راحتی در جامعه ارتباط برقرار می‌کنند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه در کاربری‌های مختلف شهر اصفهان باید به نکاتی توجه شود، تصریح می‌کند: دو مورد در یک شهر تعریف می‌شود یکی شهر به معنای مکانی و دیگری شهر به معنای فضایی، شهر فضایی به معنای معابر، میدان‌ها و فضای باز شهری است، همچنین شهر مکانی در قالب قوانین ساخت‌وساز برای نابینایان برنامه‌ریزی می‌شود.

قوانین ساخت‌وساز مناسب برای ناتوانان جسمی_حرکتی به پیمانکاران ابلاغ شود

وی اضافه می‌کند: به عنوان مثال زمانی که قرار است یک ورزشگاه احداث شود، باید قوانین مرتبط با نابینایان و ناتوانی‌های جسمی_حرکتی را به آن سازنده ورزشگاه ابلاغ کنیم تا در برنامه‌های ساخت‌وساز آن سازنده یا پیمانکار لحاظ شود، یعنی اگر اقدامات تعیین شده را انجام نداد نتواند پروانه پایان ساخت دریافت کند، از این‌رو این موارد باید در قالب قوانین ساخت‌وساز توسط معاونت شهرسازی به صورت ابلاغیه به نظام مهندسی ارائه و از طرف وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود.

مؤمنی اظهار می‌کند: قوانین ساخت‌وساز در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهری، پیاده‌روها و فضای پارک‌ها باید با محوریت نابینایان و ناتوانان جسمی_حرکتی پیاده‌سازی شود، همچنین برای ساخت‌وساز سایر مکان‌های شهری، بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز تجاری و عمومی این دسته از افراد باید مورد توجه باشند و قوانین سختگیرانه به کارفرمایان ساخت‌وساز ابلاغ شود.

کد خبر 612003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.