«تور نابینایی» برای شهروندان لیتوانیایی اجرا شد

شهر کاوناس لیتوانی نوع متفاوتی از تور گردشگری را فراهم آورده است که گوشه‌های پنهان شهر را به گردشگر نشان نمی‌دهد بلکه او را به بعد جدیدی می‌برد و اجازه «دیدن از منظری جدید» را به گردشگر می‌دهد؛ نام این تور «قدرت نابینایی» است که به مردم اجازه می‌دهد با همراهی یک راهنمای کم‌بینا در شهر قدم بزنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مسئولان شهر لیتوانی برنامه‌ای با عنوان «گردشگری حسی» را راه‌اندازی کرده‌اند که هدف آن کمک به افراد بینا است که شهر را به شیوه یک فرد نابینا تجربه کنند و درک بیشتری از مشکلات ساختاری ایجاد شده در محیط شهری برای نابینایان پیدا کنند.

تور «قدرت نابینایی» بین آوریل تا اکتبر ارائه می‌شود و بین یک‌ونیم تا دوونیم ساعت به طول می‌انجامد. هر شرکت‌کننده قبل از اینکه توسط یک راهنمای شخصی با اختلال بینایی در یک سفر اکتشافی حسی هدایت شود، عینک‌های محافظ نور خورشید را به چشم می‌زند و یک عصا را در دست می‌گیرد.

به گفته نمایندگان این پروژه، در حال حاضر یک مسیر پنج کیلومتری در کاوناس انتخاب شده است که از پارک Đžuolynos وتپه پاروداس آغاز و به سمت منطقه لایوسوس (Laisvės) منتهی می‌شود.

«تور نابینایی» برای شهدوندان لیتوانیایی اجرا شد

افرادی که در این تور شرکت می‌کنند، صداهای طبیعت را با دقت بیشتری می‌شنوند و تمام گیاهان و درختان موجود در مسیر را لمس خواهند کرد. افراد زمانی که از تپه پاروداس به سمت منطقه لایوسوس حرکت می‌کنند، با انبوهی از خودروها روبه‌رو می‌شوند و این بار دیگر قرار نیست با «دیدن» از بین آن‌ها عبور کنند بلکه باید سایر حواس‌های خود را برای این چالش به کار بگیرند. منطقه پررفت‌وآمد لایوس با هیاهوهای مخصوص به خود شناخته می‌شود و این بار نوبت شهروندان است که با یک عصای سفید به دنبال "سورپرایز شهر" روی سنگفرش‌ها باشند.

راهنمایان نابینا نه‌تنها در این تور ویژه، افراد بینا را در دنیای جادویی خود همراهی می‌کنند، بلکه سبک زندگی فعال یک نابینا را نظیر انجام ورزش و کار به آنها نشان می‌دهند. به گفته مقامات، در آینده قرار است این پروژه گسترش یابد و شهرهای دیگر این کشور یا مناطق محصور در طبیعت، به عنوان مسیر انتخاب شود.

«تور نابینایی» برای شهدوندان لیتوانیایی اجرا شد

کد خبر 611996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.