بازار سرمایه را نمی‌توان اقتضایی اداره کرد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نمی‌توان بازار سرمایه را به صورت اقتضایی اداره کرد، گفت: مدیریت اقتضایی بازار سرمایه بعد از شکل‌گیری یک فضای نامناسب و غیرپایدار، رویه اشتباهی است که از گذشته به صورت اورژانسی و در مقاطع ویژه اعمال می‌شود.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مدیریت اقتضایی بازار سرمایه بعد از شکل‌گیری فضایی نامناسب و غیرپایدار، رویه اشتباهی است که از گذشته به صورت اورژانسی و در مقاطع ویژه اعمال می‌شود.

وی افزود: در قانون بازار سرمایه مصوب سال ۱۳۸۴، بر تشکیل تشکل‌های خودانتظام تاکید شده که شامل کانون سهامداران حقیقی، کانون سبدگردانان و سایر کانون‌هایی است که بر کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اضافه می‌شوند و صرفاً هماهنگی‌هایی با سازمان بورس دارند و به تنهایی نمی‌توانند مطالبات سهامداران خرد را استیفا کنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سازمان بورس به تنهایی از عهده صیانت از منافع سهام‌داران خرد برنمی‌آید و باید تشکل‌ها یا گروه‌های خودانتظام تشکیل شود.

آقابزرگی با بیان اینکه نمی‌توان بازار سرمایه را به صورت اقتضایی اداره کرد، گفت: برگزاری جلساتی که نتیجه آن انتشار اختیار فروش تبعی و ابزارهای این‌چنینی است، صرفاً برای خنثی کردن شرایط ویژه‌ای بوده که در بازار سرمایه پیش آمده و خود این قضیه از ریسک‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود و نشان دهنده تصمیمات اقتضایی است.

وی تصریح کرد: از دو سال پیش ابزارهای مالی مانند فروش اوراق تبعی موجود بوده، سوال این‌جاست که چرا بعد از اینکه شاخص کل از ابتدای سال نزدیک به پنج درصد منفی شده می‌خواهیم این ابزارها را برای خنثی کردن متغیرهایی که بازار را بی‌ثبات کرده است، به کار بگیریم!

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این متغیرها شامل افزایش نرخ بهره بین‌بانکی و اوراق دولتی، رونمایی از کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت، در چهار ماهه ابتدای سال (که چاره‌ای جز انتشار اوراق در شش ماهه دوم برای دولت باقی نگذاشت) است که بازار سرمایه را ناپایدار کرده است.

آقابزرگی ادامه داد: نحوه فعالیت و اراده حاکم بر شاخص‌های بورس از سوی سازمان بورس و ارکان آن، بر این اساس است که کمترین نوسان را در بورس داشته باشیم، درصورتی‌که خود این قضیه آزاردهنده است؛ به همین دلیل با وجود ارائه اطلاعات جامع و عملکرد خوب با افزایش و رشد سود در مدت مشابه سال گذشته، بازهم شاهد افت قیمت سهام هستیم زیرا اجازه مانور و افزایش قیمت شاخص داده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته اصلی در بازار بورس مربوط به زیرساختارهایی است که مسئولان اقتصادی از لحاظ قانونی باید بپذیرند تا در زمانی که فراخوانی برای حضور عموم مردم در بورس اعلام شد، جایی برای حضور نمایندگان مردم نیز در ارکان بازار سرمایه وجود داشته باشد، به طوری که می‌توان گفت نبودنِ نماینده، وضعیت فعلی بازار سرمایه را رقم زده است.

کد خبر 611940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.