نبود فاضلاب اصلی‌ترین چالش شهرداری/راه‌اندازی کارخانه آسفالت در راستای کسب درآمد پایدار

مدیریت شهری فریدون‌شهر طی یک‌سال گذشته اقدامات شاخصی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، زیرساختی و عمرانی در راستای حرکت به‌سمت توسعه پایدار انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون‌شهر از شهرهای زاگرس‌نشین است که بخشی از آن در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد. این شهر با داشتن دو هزار و ۵۳۰ متر ارتفاع از سطح دریا به «بام ایران» معروف است.

قرار گرفتن این شهر در رشته‌کوه‌های زاگرس و داشتن آب و هوای کوهستانی پتانسیل و ظرفیت خوبی به این شهر در حوزه گردشگری داده است. شهرداری فریدون‌شهر در نظر دارد با فراهم آوردن زیرساخت‌ها توسعه شهر را تسریع کند، طی یکسال گذشته چرخه مدیریت شهری فریدون‌شهر در حوزه‌های مختلف شهر به خوبی چرخیده و شهرداری در راستای رفع نقاط حادثه‌خیز شهر، آسفالت معابر شهری و اجرای پروژه در محلات کمتر توسعه یافته اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است.

برای اطلاع از مهم‌ترین اقدامات شهرداری طی یک سال گذشته با ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه ۱۴۰۱ شهرداری فریدون‌شهر برمبنای رقم ۳۰ میلیارد تومان بسته شده که تاکنون ۱۲ میلیارد تومان آن تحقق یافته و بودجه شهرداری از محل درآمدهای شهرداری، صدور پروانه ساختمانی، دریافت عوارض نوسازی و اجاره ساختمان‌های تجاری و خدماتی تأمین شده است.

چه میزان آزادسازی طی سال جاری در سطح شهر اجرا شده است؟

طی یک‌سال گذشته ۵۰۰۰ هزار متر آزادسازی در سطح شهر به‌منظور تعریض معابر اجرا شده که شهرداری درازای آن به مالکان، زمین یا هزینه پرداخت کرده است. شهرداری طی سال جاری ۲۰۰۰ هزار تن آسفالت در بخش ترمیم و لکه‌گیری و آسفالت معابر خاکی استفاده کرده و ۸۰۰۰ هزار تن دیگر نیز تا پایان سال در سطح شهر پخش می‌شود.

اقدامات مدیریت جدید شهر برای توسعه محلات کم‌برخوردار چیست؟

سال گذشته که مدیریت شهری جدید کار خود را آغاز کرد، معابر محله‌های زیر ترمینال روستایی سابق و گل نرگس و محله کندو فاقد جدول، کانیو، زیرسازی، آماده‌سازی و آسفالت بود، در حال حاضر در این محلات جدول‌گذاری، کانیو و زیرسازی اجرایی شده و عملیات آسفالت با ۵۰ درصد پیشرفت در حال اجرا است و به زودی تکمیل می‌شود.

برای بهبود وضعیت معابر این محلات تاکنون بیش از هشت میلیارد تومان هزینه شده است.

اقدامات شهرداری برای اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی چه بوده است؟

طی شش ماه نخست سال جاری، حدود ۶۰۰۰ هزار مترمربع پیاده‌راه‌سازی در خیابان تربیت‌بدنی، انتظام و کاوه شرقی، شریعتی و خیابان مدنی اجرا شده است. پروژه پیاده‌راه‌سازی در پارک معلم شهر فریدون‌شهر ۷۰ درصد پیشرفت داشته و اقدامات خوبی در پارک طالقانی، آزادگان و سایر بوستان‌های سطح شهر در حال انجام است.

تدابیر شهرداری برای رفع نقاط حادثه‌خیز شهر چیست؟

فریدون‌شهر چهار نقطه حادثه‌خیز دارد، به منظور رفع یکی از نقاط حادثه‌خیر شهر که در ضلع شرقی و ورودی شهر قرار دارد، احداث میدان در دستور کار قرار گرفته است. اصلاح هندسی، ایجاد دوربرگردان و نصب تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی در سایر نقاط حادثه‌خیز شهر ازجمله بلوار بسیج انجام شده است، ایجاد کندرو ورودی به جایگاه CNG نیز در حال اجرا است.

طی یک سال گذشته احداث میدان پلیس و اصلاح هندسی میدان استقلال با اعتبار ۷۰۰ میلیون تومان بر اساس مصوبه شورای ترافیک اجرا شده است.

اقدامات شهرداری در حوزه آزادسازی‌ها چه بوده است؟

شهرداری طی سال‌های گذشته ۱۰ هزار مترمربع آزادسازی انجام داده بود، اما در یک سال گذشته ۴۰۰۰ هزار مترمربع آزادسازی انجام و ۵۰۰ مترمربع دیگر نیز لازم به اجرا است که پس از اجرای کامل آزادسازی، عملیات احداث میدان در ورودی شهر آغاز می‌شود.

خسارت وارد شده به زیرساخت‌های شهری در سیل اخیر چه میزان بوده است؟

به دنبال بارندگی‌های مردادماه ۱۴۰۱، سیلاب به تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری، تأسیسات، تجهیزات شهری و معابر، کارخانه سنگ‌شکن، معدن تولید شن و ماسه شهرداری و پارک معلم بیش از ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد. شهرداری برای رفع نگرانی‌های مردمی در این زمینه مشغول فعالیت است.

شهرداری با همکاری کشاورزان و به منظور جلوگیری از وقوع سیلاب بعضی از پل‌ها، انهار و قنوات را لایروبی کرده است، این همکاری مدیریت شهری با کشاورزان ادامه خواهد داشت.

شهرداری چه کمکی به رونق کسب‌وکارهای بخش کشاورزی کرده است؟

با توجه به اینکه اقتصاد پایه فریدون‌شهر کشاورزی و یکی از مطالبات شهروندان ایجاد بازارچه‌های محلی برای فروش محصولات کشاورزی و دامی است، شهرداری در سال جاری در این زمینه همکاری خوبی با شرکت تعاون باغداران محلی که متعلق به شهرداری است به منظور ایجاد بازارچه داشته تا کشاورزان محصولاتی باغی خود را برای عرضه به این محل بیاورند.

در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری فریدون‌شهر تصمیم به تخصیص بودجه دارد تا بازارچه دائمی در یکی از نقاط شهر ایجاد و سد معبر در مرکز شهر نیز بر طرف شود.

اهم اقدامات شهرداری برای کسب درآمد پایدار چه بوده است؟

شهرداری با راه‌اندازی کارخانه آسفالت طی سال جاری با صرف دو میلیارد تومان اعتبار، ظرفیت تولید ۸۵ تن در ساعت و ۵۰۰ تن در روز و راه‌اندازی آزمایشگاه و بعضی تأسیسات جانبی، سعی در تأمین منابع درآمد پایدار داشته است.

کارخانه سنگ‌شکن شهرداری با تولید شن و ماسه در اختیار بخش خصوصی است. در این دو کارخانه ۲۰ نیرو مشغول به کار هستند. شهرداری در بخش تولید شن و ماسه و تولید آسفالت در صورت تخصیص قیر خودکفا است و این نوع تولیدات ضمن عرضه در شهرستان فریدون‌شهر، به شهرهای بوئین‌میاندشت، افوس و برف‌انبار عرضه می‌شود.

ادارات شهرستان بیش از ۱۳ میلیارد تومان به شهرداری فریدون‌شهر بدهکار هستند. شرکت آب‌منطقه‌ای بیشترین بدهی را به شهرداری دارد، اما کمترین میزان تعاملات را با مدیریت شهری داشته است.

اهم پروژه‌های عمرانی در دست اجرای شهرداری چیست؟

درحال‌حاضر ۱۰ پروژه از جمله اجرای جاده کنار گذر، پارک‌های محله‌ای، جدول‌گذاری به منظور هدایت آب‌های سطحی و پیاده‌راه‌سازی در حال اجرا است و تا دو ماه آینده به اتمام می‌رسد.

مهم‌ترین معضل کنونی فریدون‌شهر چیست؟

نبود فاضلاب شهری معضل کنونی فریدون‌شهر است، اجرای پروژه فاضلاب شهری کاری تخصصی و برعهده شرکت آبفای شهرستان است و انتظار می‌رود شرکت مذکور مجموعه عملیات اصلاح طرح، تخصیص ردیف اعتباری و آغاز عملیات اجرایی را در اسرع وقت با شدت بیشتری دنبال کند، چراکه این موضوع یکی از مطالبات عمومی شهروندان فریدون‌شهر است.

کد خبر 611886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.