لزوم توجه به ایمنی محیط‌های نمناک

رئیس اداره ایمن‌سازی صنوف و پروژه‌های شهری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت رعایت ایمنی در محیط‌های مرطوب، گفت: با توجه به اینکه بیشتر حوادث برق‌گرفتگی در محیط‌های نمناک همچون حمام و سرویس بهداشتی رخ می‌دهد، شهروندان باید به موضوع ایمنی در این محیط‌ها بیشتر دقت کنند.

اسلام هشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ایمنی وسایل برقی، اظهار کرد: انرژی برق یکی از الزامی‌ترین و پرکاربردترین اکتشافات بشر بوده است که گاهی اوقات بدون آن هیچ فعالیتی پیش نمی‌رود و تمام تجهیزات نیاز مبرمی به آن دارد.

وی موضوع ایمنی تأسیسات و تجهیزات برقی را در پنج گروه دسته‌بندی کرد و افزود: ایمنی تجهیزات برقی، برق ساختمان و مجموعه سازه‌ای، عملکرد افراد در زمان قبل از برق‌گرفتگی و هنگام برق‌گرفتگی، برخورد با اشخاص برق گرفته و نحوه برخورد با آتش‌سوزی‌های ناشی برق، این پنج دسته را تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره ایمن‌سازی صنوف و پروژه‌های شهری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در دسته اول، عواملی همچون خرید تجهیزات برقی استاندارد، نصب و سرویس وسایل برقی توسط سرویس‌کاران مجاز و خودداری از دستکاری وسایل و تأسیسات برقی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دسته دوم، به برق ساختمان مربوط می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل در این بخش ایمنی سیستم برق‌کشی ساختمان است، گفت: فعال بودن سیستم ارت و انجام کنترل دوره‌ای و نصب کلیدهای محافظ جان یا نشت جریان که در آستانه برق‌گرفتگی، برق را قطع کند، از جمله موارد ایمنی در این زمینه است.

هشتری با بیان اینکه استفاده از کلید و فیوزهای متناسب با جریان مصرفی طبق مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان باید در ساختمان‌ها رعایت شود، تصریح کرد: سومین موضوع مهم در بخش ایمنی استفاده از برق، مربوط به عملکرد افراد و خودداری از دستکاری در وسایل برقی یا سیم‌کشی ساختمان است که نباید اقداماتی از جمله گرفتن انشعاب اضافه یا دستکاری در کلیدها و فیوزها انجام شود.

وی مهم‌ترین موضوعی که در بخش عملکرد افراد در استفاده از برق باید مورد توجه قرار گیرد را ایمنی محیط‌های مرطوب دانست و گفت: با توجه به اینکه عمده حوادث برق‌گرفتگی در محیط‌های نمناک همچون حمام و سرویس بهداشتی رخ می‌دهد، شهروندان باید به موضوع ایمنی برق در این محیط‌ها بیشتر دقت کنند.

رئیس اداره ایمن‌سازی صنوف و پروژه‌های شهری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان افزود: در صورتی که شخص دچار برق‌گرفتگی شد، نباید با این فرد تماس مستقیم برقرار شود، بلکه سعی شود با یک وسیله عایق کابل را از فرد جدا کنیم تا کمک‌های اولیه به شخص برق‌گرفته انجام شود.

کد خبر 611841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.