خواص و فواید صدف خوراکی + طرز تهیه، عوارض و فرق آن با گوش ماهی

غذاهای دریایی به ویژه صدف ها طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارند بنابراین آگاهی از طرز تهیه خوراک صدف لازم است. این خوراک دریایی دارای خاصیت های فراوانی مثل تقویت سلامت قلب، کمک به داشتن پوستی سالم، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت قوه بینایی هستند. بسیاری از افراد آن را با گوش ماهی اشتباه می گیرند.

به گزارش ایمنا، در دو دهه گذشته تا الان خرید و مصرف صدف طرفداران زیادی پیدا کرده است. به کار بردن صدف در برنامه غذایی بسیار توصیه می‌شود چراکه فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. شما می‌توانید آن را هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کنید.

صدف چیست؟

صدف‌ها ( Oysters) از گروه نرم‌تنان و بی مهره داران هستند که به عنوان غذای دریایی مصرف می‌شود. صدف‌ها بزرگ هستند و بیشتر در اقیانوس آرام و شرقی قرار دارند. صدف‌ها آلاینده‌های آب را تصفیه می‌کنند و باعث بهتر شدن کیفیت آب می‌شوند. بنابراین ماهی‌ها و سایر بی مهرگان می‌توانند در زیستگاهی مناسب زندگی کنند به همین دلیل آنها نقش مهمی را در اکوسیستم به عهده دارند. آنها دارای پوسته‌ای سفت هستند و به قسمت داخلی بدن آنها گوشت می‌گویند.

ارزش غذایی صدف خوراکی

هر عدد متوسط صدف که ۲۵ گرم دارد دارای ۴۱ کالری و ۲/‏۱‬ گرم چربی است. علاوه بر این ۲.۵ کربوهیدرات و ۴.۷ پروتئین دارد. صدف دارای پتاسیم، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، روی، کلسترول، کلسیم و همچنین آهن است.

خواص و فواید صدف خوراکی + طرز تهیه، عوارض و فرق آن با گوش ماهی

خواص صدف خوراکی

صدف خوراکی به سلامت بدن کمک زیادی می‌کند. این خوراکی دریایی برای کاهش وزن، تقویت سلامت قلب، بهبود زخم‌ها، افزایش سطح انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان آکنه، تقویت بینایی، بهبود خلق و خو و بهبود وضعیت خواب مفید است.

صدف خوراکی باعث کاهش وزن می‌شود

به دلیل اینکه صدف‌ها کالری و چربی کمی دارند، کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌توانند از صدف در برنامه روزانه خود استفاده کنند چراکه دارای پروتئین زیادی است و همین موضوع مدت زیادی آنها را سیر نگه می‌دارد.

خاصیت صدف خوراکی در تقویت سلامت قلب

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در صدف‌های خوراکی باعث می‌شود که فرد را از خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی نجات دهد. همچنین وجود پتاسیم و منیزیم در صدف خوراکی باعث کاهش فشار خون می‌شود و سلامت قلب را تضمین می‌کند.

صدف خوراکی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود

صدف مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد و همین موضوع باعث می‌شود که سیستم ایمنی فرد را تقویت کند چراکه ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در صدف اجازه رشد به عوامل خارجی بدن را نمی‌دهند و آنها را نابود می‌کنند.

صدف خوراکی برای کمک به درمان آکنه

وجود روی در صدف موجب می‌شود که میکروب‌های عامل آکنه از بین بروند و باعث کاهش التهاب شود. صدف منافذ پوست را تمیز می‌کند و به درمان آکنه کمک زیادی می‌کند.

صدف خوراکی و افزایش سلامت بینایی

مصرف صدف به صورت پیوسته و مرتب به تقویت قوه بینایی کمک می‌کند و همچنین از بروز آب مروارید پیشگیری می‌کند.

صدف خوراکی باعث بهبود خلق و خو می‌شود

وجود پروتئین و اسید آمینه در صدف باعث بهبود خلق و خو در افراد می‌شود. این اسیدهای آمینه توسط مغز برای کمک به خلق و خوی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مضرات مصرف بیش از حد صدف خوراکی

برخی از افراد ممکن است که پس از خوردن صدف دچار حساسیت و آلرژیک شوند و علائمی مانند معده درد، تنگی نفس و یا استفراغ را از خود نشان دهند. علاوه بر این مصرف خام صدف هم می‌تواند عوارض زیادی از جمله اسهال، استفراغ و بیماری‌های شدید را ایجاد کند.

فرق صدف خوراکی و گوش ماهی چیست؟

هرچند صدف خوراکی و گوش ماهی دارای شباهت زیادی هستند اما تفاوت‌هایی هم دارند. صدف یک پا دارد که از آن برای هل دادن صدف به داخل شن و ماسه استفاده می‌کند این در حالی است که گوش ماهی پا ندارد بنابراین نمی‌تواند خودش را درون شن و ماسه پنهان کند. گوش ماهی دارای یک جفت چشم آبی است که از این طریق می‌توانند حرکات نزدیک به خود را ببینند و از خود محافظت کنند.

مواد لازم برای تهیه خوراک صدف

صدف دو کفه‌ای ۱ کیلوگرم
کره ۳ قاشق غذاخوری
سیر ۳ حبه
جعفری تازه ۱ دسته کوچک
ماءالشعیر به مقدار کافی
نمک و فلفل قرمز به مقدار کافی

طرز تهیه خوراک صدف

خواص و فواید صدف خوراکی + طرز تهیه، عوارض و فرق آن با گوش ماهی

مرحله اول

ابتدا صدف‌ها را با آب سرد به خوبی بشویید و با استفاده از برس سفت یا اسکاچ سیمی سطح آن را کاملاً تمیز کنید. اگر هنگام شستن متوجه شدید که صدف باز یا شکسته است از آن استفاده نکنید.

مرحله دوم

کره را به قابلمه روی شعله متوسط گاز اضافه کنید و هم بزنید سپس سیر را با رنده ریز رنده کنید و به قابلمه اضافه کنید. پس از آن نوبت نمک و فلفل قرمز است.

مرحله سوم

در این مرحله صدف‌ها را درون قابلمه بریزید و آنها را به خوبی تفت دهید سپس ماءالشعیر را به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا ۵ دقیقه صدف‌ها بجوشند و باز شوند.

مرحله چهارم

جعفری‌های شسته شده را ریز خرد کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. در پایان صدف‌های خوراکی را درون ظرفی سرو کنید.

کد خبر 611761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.