عملکرد مطلوب ایران در حوزه زلزله‌شناسی

عضو هیئت علمی پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله گفت: مطالعات پیرامون نقاط لرزه‌خیز و مباحث مربوط به زلزله طی چند دهه اخیر بسیار پیشرفت کرده و با گذشته قابل مقایسه نیست؛ تمام این مسائل نشان‌دهنده وضعیت مطلوب کشور در حوزه مطالعات است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انوشیروان انصاری شامگاه گذشته _چهارشنبه بیستم مهرماه_ در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: جایگاه ایران در عرصه زلزله را می‌توان در دو حوزه دانش موجود و فعالیت‌های انجام‌شده بررسی کرد.

وی افزود: برای مقابله با بحران زلزله نیاز است که ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و در این راستا نخستین گام به‌دست آوردن دانش در حوزه زلزله است. خوشبختانه ایران در حوزه زلزله‌شناسی عملکرد مطلوبی داشته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله ادامه داد: ایران در عرصه نظری مطالعات زلزله و شناخت پوسته زمین همچنین وضعیت لرزه‌خیزی در سطح بین‌المللی فعالیت کرده است. ایران دانشمندان و محققان توانمندی در این حوزه دارد.

وی اشاره کرد: مطالعات پیرامون نقاط لرزه‌خیز و مباحث مربوط به زلزله طی چند دهه اخیر بسیار پیشرفت کرده و با گذشته قابل مقایسه نیست که تمام این مسائل نشان‌دهنده وضعیت مطلوب کشور در حوزه مطالعات است.

انصاری در رابطه با دستاوردهای کشور در این حوزه گفت: مسئله دیگری که در حوزه زلزله وجود دارد تأثیر مطالعات نظری بر مشکلات جامعه و مرتفع ساختن آن‌ها است که این مسئله چالش بسیار جدی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: کشور در حوزه ساخت‌وساز، آئین‌نامه‌نویسی و دستور العمل‌ها پیشرفت خوبی داشته است و از آن‌جایی که تاکنون آئین‌نامه‌ها ویرایش‌های متعددی داشته این عرصه نیز در جهت پیشگیری از زلزله، پیشرفت مطلوبی را تجربه کرده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله ادامه داد: باتوجه به این مسائل هنوز با تعامل تولید علم و دست‌یابی به دستاوردهایی که باعث کمک به جامعه شود، فاصله زیادی داریم.

وی در رابطه با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه گفت: در رابطه با فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه زلزله‌شناسی فعالیت‌های بسیاری انجام شده است، اما تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه نسبت به عرصه‌های دیگر کمتر است.

انصاری در همین رابطه افزود: با این وجود شرکت‌هایی که در حوزه زلزله‌شناسی فعالیت می‌کنند در ساخت و تولید تجهیزات و نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت بحران و زلزله پروژه‌های خوبی دارند و هنوز نیز در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در این زمینه داریم به عمل رساندن دانسته‌های موجود است. برخی اوقات در خیلی از مسائل تنها به آمارها اهمیت می‌دهیم و به تعداد محصولات و شرکت‌های دانش‌بنیان توجه می‌کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله تصریح کرد: هنگامی که آمارها برای ما حائز اهمیت باشد، ممکن است برخی از مسائل به‌صورت عمدی یا سهوی کنار گذاشته شود.

وی افزود: از جمله مشکلاتی که امروزه در این عرصه وجود دارد، پاسخ به این سوال است که حد و مرز ورود حاکمیت و شرکت‌های خصوصی به مسائل مدیریت بحران به چه صورت بوده است؟.

انصاری ادامه داد: بخشی از مسائل مدیریت بحران به‌صورتی است که باید دولت و حاکمیت به دلیل مسئولیتی که دارد، دخیل شود که در کشورهای پیشرفته نیز مشاهده می‌شود.

کد خبر 611691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.