طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار رستورانی ساده + خواص و نکات پخت بدون رب مجلسی

عدسی یا آش عدسی یکی از غذاهای سنتی و مقوی ایرانی است که معمولا در وعده صبحانه سرو می‌شود.

به گزارش ایمنا، عدسی از آن دسته از غذاهایی است که می‌توان آن را به همراه مواد مختلفی مثل قارچ، سیب زمینی، رب، گوشت، هویج، بلغور گندم و … پخت. اضافه کردن هر کدام از این مواد به عدسی کاملاً سلیقه‌ای است. با توجه به اینکه عدس سرشار از پروتئین گیاهی، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین B۹ و اسید فولیک است، می‌توان از آن برای بهبود دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، درمان کم خونی و دیابت استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه عدسی ساده و خوشمزه برای ۶ نفر

عدس ۳٫۵ لیوان
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی (دلخواه) ۱ قاشق غذاخوری
روغن ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
پودر آویشن به مقدار لازم

طرز پخت عدسی خانگی با سیب زمینی

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار رستورانی ساده + خواص و نکات پخت بدون رب مجلسی

مرحله اول

برای تهیه عدسی لعاب دار خانگی ابتدا عدس‌ها را پاک کرده و ریگ‌های درشت آن را جدا کنید. اگر عدس ریگ‌های ریز هم دارد حتماً قبل از پخت آن را ریگ شور یا سنگ شور کنید. برای این کار عدس‌ها را در یک ظرف ریخته و دو برابر عدس‌ها آب به آن اضافه کنید. بگذارید عدس‌ها به مدت ۱۰ دقیقه در آب بماند تا ریگ‌های آن ته نشین شود، سپس به آرامی عدس‌ها را طوری در ظرف دیگر بریزید که ریگ‌ها کف ظرف باقی بماند. اگر نیاز است چند بار این کار را تکرار کنید تا ریگ‌ها کاملاً جدا شوند. بعد از آنکه ریگ‌ها را جدا کردید عدس را به خوبی بشویید.

مرحله دوم

پیاز را به صورت خلالی و یا نگینی متناسب با سلیقه خود خرد کرده و در یک قابلمه مناسب بریزید. روغن را به پیازها اضافه کرده و قابلمه را روی شعله گاز بگذارید. تفت دادن را تا زمانی که پیازها سبک شود ادامه دهید.

مرحله سوم

در این مرحله زردچوبه را به پیازها اضافه کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شود. اگر بخواهید برای خوش رنگ شدن عدسی از رب استفاده کنید باید آن را در این مرحله به پیاز و زردچوبه اضافه کرده و مقداری تفت دهید تا بوی خامی ندهد و باعث خوش رنگ تر شدن عدسی شود. همچنین می‌توانید رب را کلاً حذف کنید.

مرحله چهارم

حالا عدس شسته و آبکشی شده را به پیازها اضافه کرده و در صورت تمایل کمی تفت دهید. ۶ لیوان آب بر روی عدس‌ها بریزید و شعله را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد حرارت را کمتر کنید و بگذارید عدس به آرامی بپزد.

مرحله پنجم

برای لعاب دار کردن عدسی از سیب زمینی استفاده کنید. برای این کار سیب زمینی‌ها را به صورت نگینی خرد کرده و به خوبی بشویید. بعد از اینکه عدس‌ها نیم پز شد سیب زمینی‌ها را داخل قابلمه ریخته و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا سیب زمینی و عدس پخته شود. همچنین می‌توانید سیب زمینی‌ها را درسته در قابلمه بیندازید و بعد از پخته شدن آنها را له کنید.

مرحله ششم

بعد از اینکه عدس و سیب زمینی‌ها به خوبی پخته شد عدسی آماده است. حالا نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. برای سرو عدسی می‌توانید آن را بکوبید تا کاملاً یکدست شود و یا اینکه به همان شکل پخته شده در ظرف مناسب بریزید و به همراه نان سرو کنید. همچنین برای طعم دار کردن و تزئین عدسی نیز می‌توانید از پیاز داغ، کنجد و یا جعفری تازه استفاده کنید.

نکات تهیه عدسی رستورانی

  • برای لعاب دار کردن عدسی می‌توانید یک قاشق غذاخوری آرد سفید به صورت خام یا تفت داده شده نیز به آن اضافه کنید.
  • عدس مانند سایر حبوبات نیاز به خیساندن ندارد و حدود ۱۵ دقیقه برای خیساندن و شستن آن کافی است. اگر عدس را زیاد بخیسانید در زمان پخت له شده و ظاهر آن خراب می‌شود.
  • علاوه بر پیاز می‌توانید از سیر نیز در تهیه عدسی استفاده کنید.
  • هر چه پیاز بیشتر باشد باعث خوشمزه‌تر شدن عدسی می‌شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید سیب زمینی را حذف کرده و به جای آن آرد بیشتری استفاده کنید.
  • از آنجا که عدس سرشار از آهن است، برای جذب بهتر آن می‌توانید در زمان پخت یک عدد هویج نیز به عدسی اضافه کنید و بعد از پخته شدن آن را له کرده و داخل عدسی بریزید.

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار رستورانی ساده + خواص و نکات پخت بدون رب مجلسی

عدسی با قارچ

اگر می‌خواهید در تهیه عدسی از قارچ نیز استفاده کنید باید حدود ۲۰۰ گرم قارچ را شسته و خرد کنید. سپس قارچ‌ها را با مقداری روغن و آبلیمو تفت داده و در ۱۵ دقیقه پایانی پخت عدسی به آن اضافه کنید. آب‌لیمو از سیاه شدن قارچ‌ها جلوگیری می‌کند.

کد خبر 611683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.