فیرمینو؛ شماره ۹ لیورپول، شماره ۱ کلوپ و اسطوره واقعی آنفیلد!

بابی فیرمینو، یکی از ستاره‌های سال‌های اخیر لیورپول است که ماندن یا رفتنش هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرارداد فیرمینو برزیلی با سران آنفیلدی در پایان فصل به پایان می‌رسد، اما هفته‌های اخیر یادآور اهمیت او برای قرمزها بوده است.

روزی که یورگن کلوپ مدت‌ها از آن می‌ترسید، نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود. زمانی که آنفیلد باید با روبرتو فیرمینو خداحافظی کند. هیچ‌کس نیست که لبخندها و ظاهر جالب او که در هفت سال گذشته ستاره آنفیلد بوده را از یاد ببرد. اما حتی بهترین چیزها هم باید به پایان برسند، و زمانی که این بازیکن برزیلی بالاخره به دوران حرفه‌ای خود در لیورپول پایان دهد، می‌تواند با افتخار از لیورپول جدا شده و از نقش خود در دوران طلایی در مرسی ساید به نیکی یاد کند.

فیرمینو؛ شماره ۹ لیورپول، شماره ۱ کلوپ و اسطوره واقعی آنفیلد!

کلوپ، فیرمینو را اینگونه توصیف کرد: «یک بازیکن فوق‌العاده مهم برای من و برای ما». از زمانی که او در سال ۲۰۱۵ هدایت قرمزها را برعهده گرفت، هیچ بازیکنی نسبت به فیرمینو که مجموعاً ۱۰۳ گل تیم او را زده، بهتر کار نکرده است. فقط محمد صلاح و سادیو مانه آمار بهتری دارند، با ۳۳۰ بازی بیشتر، ۲۳ هزار و ۴۷۸ دقیقه بیشتر، و ثبت ۷۰ پاس گل بیشتر.

هرچند به نظر می‌رسد این آخرین فصل او خواهد بود. قرارداد این بازیکن تابستان آینده به پایان می‌رسد و درحالی که هر دو طرف اصرار دارند که در مورد این داستان، راحت هستند و هنوز تمدید آن منتفی نیست، او می‌تواند از اول ژانویه با باشگاه‌های دیگر مذاکره کند و با یک خداحافظی احساسی، در پایان فصل روند انتقال را به اتمام برساند. کلوپ در ماه آگوست گفت: "بابی قلب و روح این تیم است." نحوه بازی ما در چند سال گذشته فقط به خاطر او ممکن بود.

از هر یک از بازیکنان لیورپول بپرسید، آن‌ها هم همین را خواهند گفت. برای مثال تصادفی نیست که هم صلاح و هم مانه در کنار فیرمینو که از خودگذشتگی، حرکت و توانایی او در پرس از جلو، از بسیاری جهات به بازتعریف نقش شماره ۹ در سال‌های اخیر کمک کرده است، شکوفا شدند.

آرسن ونگر، سرمربی سابق آرسنال گفت: «او کسی است که برای تیم کار می‌کند، برای همه کار می‌کند و آنها را به درخشش وا می‌دارد.»

یافتن بازیکنی که فرم عالی مانند بابی داشته باشد، مهاجمی که بسیار فروتن است، همیشه دشوار خواهد بود. با این حال، لیورپول باید ستاره‌ای مثل او پیدا کند. فیرمینو در واقع برای برندان راجرز جذب شد، اما این کلوپ بود که توانست به سرعت از پتانسیل او بهترین استفاده را ببرد.

فیرمینو؛ شماره ۹ لیورپول، شماره ۱ کلوپ و اسطوره واقعی آنفیلد!

راجرز، یک مدیر و یک مربی خوب بود که دوران حضورش در آن فیلد تا زمان ورود به تابستان ۲۰۱۵، به طرز بدی پیش رفت، او به فیرمینو به عنوان یک هافبک تهاجمی با استعداد اما کم تجربه نگاه می‌کرد و معتقد بود که او فاقد سرعت و قدرت لازم برای بازی‌های مهم است و تنها باید به عنوان یک مهاجم مرکزی بازی کند. شأن اودریسکول، دستیار او، حتی از بابی کمتر حمایت می‌کرد و آشکارا در زمین تمرین تعجب می‌کرد که چرا تیم لیورپول تصمیم گرفته است تا ۲۹ میلیون پوند (۳۲ میلیون دلار) برای جذب او از هوفنهایم، اختصاص دهد، این در حالی بود که سرمربی توانسته بود او را جذب کند. در هرصورت، کریستین بنتکه، مهاجم گزینه اول راجرز بود.

راجرز و اودریسکول در لیورپول دوام چندانی نداشتند و پس از شروع بد فصل ۱۶-۲۰۱۵ اخراج شدند. کلوپ وارد شد و فیرمینو در پایان اولین ماه هدایت کلوپ، در پیروزی سه بر یک مقابل چلسی ژوزه مورینیو در استمفوردبریج، در خط حمله بازی کرد.

چند هفته بعد، یک نمایش چشم‌نواز دیگر از فیرمینو مشاهده شد و اولین گل قرمزها، مقابل منچسترسیتی توسط او به ثمر رسید. فیرمینو به عنوان یک بازیکن سرگردان، در پست شماره ۹ در زمین بود و بقیه بازیکنان بر اساس حرکات او در زمین حرکت می‌کردند. ورود مانه به لیورپول در تابستان بعد و سپس صلاح ۱۲ ماه بعد، این روند را ادامه داد. هر دو توانستند در مرسی ساید به ترکیب فیکس برسند، کلوپ یکی از ویران‌گرترین و متعادل‌ترین خطوط حمله را که لیگ برتر تا به حال به خود دیده است، تشکیل داد.

فیرمینو؛ شماره ۹ لیورپول، شماره ۱ کلوپ و اسطوره واقعی آنفیلد!

فیرمینو همیشه در رأس این خط حمله بود. او هرگز بهترین گلزن نبوده است، بهترین فصل دوران حرفه‌ای او به لحاظ گلزنی، ۲۷ گل در فصل ۱۸-۲۰۱۷ بود و از آن زمان هرگز بیش از ۱۶ گل به ثمر نرسانده است، اما اثر او در تمام موفقیت‌های لیورپول زیر نظر کلوپ یافت می‌شود.

به عنوان مثال، این گل او بود که آن‌ها را برنده جام باشگاه‌های جهان در قطر در سال ۲۰۱۹ کرد، مهاجم قرمزها در یک چهارم نهایی و نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کرد و سرخ‌ها عنوان قهرمانی لیگ برتر در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ رسیدند فصلی که پر از تغییرات در سبک بازی بود، به ویژه در دیدارهای خارج از خانه، زمانی که او گل‌های حیاتی را مقابل ساوتهمپتون، چلسی، کریستال پالاس، لستر، تاتنهام و وولوز به ثمر رساند و به این طلسم‌شکنی و قهرمانی بعد سی سال، کمک کرد.

فصل گذشته سخت‌ترین فصل او بود، با تنها ۱۱ گل و کمترین تعداد بازی (۳۵) از زمان پیوستن به لیورپول؛ اما او این فصل را خوب آغاز کرده است، فرمینیو قبلاً با پنج گل زده در فصل گذشته لیگ برتر برابری کرده است و در صف بازگشت به ترکیب اصلی تیم کلوپ برای بازی‌های آینده است.

شکی نیست که در یک مفهوم کلی، بازی فیرمینو در دو سال گذشته افت کرده است. دلیلی وجود دارد که او فصل گذشته جام حذفی یا فینال لیگ قهرمانان اروپا را به صورت فیکس بازی نکرد (او برای فینال جام اتحادیه مصدوم شد) و دلیلی وجود دارد که کلوپ بیش از ۱۴۰ میلیون پوند (۱۵۵ میلیون دلار) برای جذب بازیکنانی مانند او خرج کرده است. ستاره‌هایی دیگو ژوتا، لوئیس دیاز، فابیو کاروالیو و داروین نونز.

او می‌داند که زمان در حال تغییر است. مانه و دیووک اوریگی در تابستان رفتند، جینی وینالدوم، آدام لالانا و دژان لوورن قبل از آنها از تیم رفتند. دوران جیمز میلنر رو به پایان است، درحالی‌که جردن هندرسون، تیاگو آلکانتارا، جوئل ماتیپ و ویرجیل فن دایک به سن ۳۰ سالگی رسیده‌اند. صلاح نیز همینطور است، اگرچه قرارداد سه ساله جدید او که در ژوئیه امضا شد، نشان می‌دهد که لیورپول درحال حاضر نگرانی کمی در مورد او دارد.

خروج فیرمینو، هر زمان که فرا رسد، بیش از هر چیز دیگری به کلوپ آسیب می‌رساند.ستاره‌ای که باعث شده تیمش به بهترین فرم برسد و هوادارانش لبخند بزنند. آن‌ها در جایگاه هواداران متعصب ورزشگاه آنفیلد این سرود را می‌خوانند: «لیورپول بهترین در جهان است.»

کلوپ امیدوار است که از هم اکنون تا ماه می چند بار دیگر این سرود خوانده شود. او دوست دارد جایگاه کُپ باصدای بلندتری در همه بازی‌ها این سرود را بخوانند.

کد خبر 611398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.