۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
وحدت؛ رکن اساسی مذاهب

پیروان مذهب تشیع و تسنن در اصول هم‌صدا و هم‌جهت هستند، بنابراین آحاد مردم و مدیران جامعه باید بیش از آنچه که ضرورت دارد به اشتراکات بپردازند تا وحدت میان آن‌ها قوت گیرد و دشمنان نتوانند بینشان نفوذ کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از نشانه‌های یکپارچگی، همدلی و همراهی بین مسلمانان وحدت است. وحدت از تفرقه‌افکنی دشمنان و نظام سلطه میان مذاهب مختلف اهل تسنن و شیعه جلوگیری می‌کند و تمام مذاهب در سایه وحدت به یکدیگر احترام می‌گذارند، از این رو یکی از ضروری‌ترین موضوعات هر جامعه به ویژه جوامع اسلامی وحدت است.

ازآنجاکه دشمنان به دنبال کاشتن بذر نفاق و دورویی میان جوامع مسلمان هستند، تنها راه نجات هر کشور و خنثی کردن این توطئه‌های شوم می‌تواند وحدت و همدلی میان جوامع و مذاهب مختلف به ویژه شیعه و سنی باشد، با وحدت میان مسلمانان و مذاهب مختلف و اجرای صحیح دستورات دین مبین اسلام می‌توان از تفرقه‌افکنی و افراطی‌گرایی دشمن جلوگیری و نقشه‌های شوم آن‌ها را خنثی کرد.

اهمیت وحدت بین مسلمانان بر کسی پوشیده نیست

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص وحدت به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اهمیت وحدت بین آحاد جامعه و گرایش‌های مختلف سیاسی-مذهبی به ویژه وحدت بین گروه‌های مختلف مسلمانان از ابتدای انقلاب بر کسی پوشیده نبوده است.

وی با بیان اینکه جامعه ایرانی و پیروان مذاهب مختلف ذیل دین مبین اسلام در اصول و ارکان با یکدیگر اشتراک‌نظر و وحدت رویه دارند، اما در فروع اختلافاتی دارند، ادامه می‌دهد: نمایش، ابراز و هماهنگی در وحدت باعث می‌شود، قدرت و اتحادی که اجتماع مسلمانان و مردم یک کشور در کنار یکدیگر دارند، سبب پیشرفت و توسعه آن کشور شود و از طرف دیگر نیز ضدیت و مخالفت مخالفان و دشمنان بی‌اثر می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: جامعه یکپارچه، متحد، همراه و همدل آسیب‌پذیری بسیار کمتری نسبت به شرایطی دارد که اختلافات در فروع و جزئیات بروز و ظهور داشته باشد.

دشمن از هر روزنه‌ای برای تضعیف جوامع دینی استفاده می‌کند

وی با اشاره به اینکه دشمن جهت برهم زدن وحدت اسلامی تلاش می‌کند، می‌گوید: دشمن از هر روزنه‌ای برای تضعیف جامعه ایران و جوامع دینی به ویژه پیروان مذاهب مختلف شیعه و سنی برای ضربه زدن و جلوگیری از پیشرفت کشور استفاده می‌کند.

نورصالحی می‌افزاید: لازم است به اهمیت تلاش دشمن در راستای برهم زدن وحدت اسلامی پی ببریم تا انرژی، وقت، فکر و توان هیچ بخشی از جامعه صرف مخالفت با بخش‌های درونی نشود، بلکه باید هم‌جهت و هم‌راستا برای پیشرفت و توسعه کشور و استقرار مبانی شریعت و خنثی کردن هر توطئه‌ای که به همراهی و همدلی ملت ضربه می‌زند، تلاش کنیم.

وی تصریح می‌کند: معتقد هستم موارد اختلاف بین مذاهب مختلف فرعی و جزئی است، پیروان مذهب تشیع و تسنن در اصول هم‌صدا و هم‌جهت هستند، بنابراین آحاد مردم و مدیران جامعه باید بیش از نیاز و ضرورت به اشتراکات بپردازند، چرا که اشتراکات بسیاری بین مذاهب مختلف وجود دارد.

برگزاری آئین‌های مشترک به تحقق وحدت جامعه کمک می‌کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه‌ها فرهنگی به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص)، خاطرنشان می‌کند: از دوازدهم ربیع‌الاول که به روایت اهل تسنن روز میلاد حضرت رسول اکرم است تا هفدهم ربیع‌الاول که به روایت اهل تشیع سالروز میلاد است به ابتکار امام راحل به عنوان هفته وحدت نام‌گذاری شد.

وی اضافه می‌کند: در تمام کشور آئین‌های مشترکی به مناسبت هفته وحدت برگزار می‌شود، از این رو مدیریت شهری نیز در هفته وحدت جشن‌های مربوطه و برنامه‌های مناسبتی اجرا می‌کند، این اقدام به تحقق وحدت بین اقشار جامعه کمک خواهد کرد.

بیان سیره و روش پیامبر اکرم (ص) برای جوانان حائز اهمیت است

نورصالحی می‌گوید: بیان سیره، روش، خلق‌وخو، رفتار و کردار پیامبر اکرم (ص) با دشمنان و مخالفان برای جوانان حائز اهمیت است، خداوند متعال می‌فرماید «پیامبر (ص) برای بزرگداشت مکارم اخلاق مبعوث شد، از این رو پیامبر اکرم (ص) الگوی اخلاق بودند به گونه‌ای که حتی با دشمنان مدارا می‌کردند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال به پیامبر اکرم (ص) فرمود «اگر گذشت و اخلاق و سیره نیکو نداشتی مسلمانان از اطرافت پراکنده می‌شدند»، ادامه می‌دهد: ما نیز باید به پیامبر اکرم (ص) تاسی کنیم تا اخلاق خوب، رفاقت و مدارا را به جوانان منتقل کنیم تا جوانان با یکدیگر دوست و برادر باشند و با خوش‌رویی و خوش اخلاقی برخورد کنند.

با رعایت اخلاق شهروندی محیط شهر شاداب و دلپذیر می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سالروز اخلاق شهروندی، می‌‎گوید: اخلاق شهروندی به معنای رعایت حق و حقوق شهروندان و همسایه‌ها است که این مهم می‌تواند محیط را برای یکدیگر قابل قبول، آرام و منضبط کند.

وی اضافه می‌کند: در واقع زیبا نگه داشتن شهر و رعایت تمام قوانین ترافیکی، سدمعبر نکردن و نبود تخلف‌های ترافیکی و رانندگی از جمله مجموعه اقداماتی است که اگر تک‌تک شهروندان خود را ملزم به رعایت آن بدانند، محیط شهر محیطی شاداب و دلپذیر و مطلوب برای زندگی می‌شود.

بیشترین جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل دادند

فرزانه کلاهدوزان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص هفته وحدت به خبر نگار ایمنا، می‌گوید: با توجه به اینکه بیشترین جمعیت جهان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و مهم‌ترین پیامبر جهان اسلام، حضرت محمد (ص) بوده، میلاد آن حضرت نیز مهم‌ترین رویداد میان مسلمانان است.

وی ادامه می‌دهد: در تاریخ میان اهل تسنن و تشیع اختلافات جزئی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) وجود دارد، اما این اختلاف نباید سبب ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان شود، بلکه باید به اصل مطلب که میلاد پیامبر است، توجه شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هفته وحدت جزو ایده‌هایی بوده که پس از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است، تصریح می‌کند: به مناسبت هفته وحدت، هر سال مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گردهم می‌آیند و مذاهب مختلف با یکدیگر به موضوع وحدت می‌پردازند تا بیش از پیش در مسیر توحید گام برداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای خنثی کردن اهداف دشمن در راستای برهم زدن وحدت اسلامی چه اقداماتی باید انجام گیرد، می‌گوید: انسان موجودی تحلیل‌گر بوده و از قوه تفکر برخوردار است، از این رو هر چقدر تفکر عمیق در هر مسئله‌ای بیشتر شود، خروجی بهتری خواهد داشت.

منشأ اختلافات در سلیقه‌ها است

کلاهدوزان خاطرنشان می‌کند: اگر بیشتر تفکر کنیم و به روابط میان دوستانمان و مدل‌های زندگی و اشتراکات دقت کنیم، می‌بینیم منشأ بسیاری از اختلافات در تفاوت سلیقه‌ها است؛ البته برخی اختلافات کلی، اساسی و بنیادی است، از این رو باید در خصوص اختلافات بنیادی صحبت کرد، اما وقتی اختلافات از جنس اعتقادی و سلیقه‌ای باشد باید با تفکر اشتراکات را پیدا کرد، چرا که با پیدا کردن اشتراکات همدلی و وحدت به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه وظیفه مسلمانان این است که با نگاه به اشتراکات کشور را به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهند، می‌افزاید: خداوند انسان را اجتماعی آفریده است، به همین دلیل توجه به زندگی اجتماعی نقش پررنگی دارد، چراکه این نوع زندگی سرنوشت انسان‌ها را مشخص می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: قومیت‌ها و مذاهب مختلفی در اصفهان کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و این ظرفیت در این استان وجود دارد که قومیت‌ها در کنار یکدیگر با همدلی، همراهی و وحدت زندگی کنند.

وی می‌افزاید: در شهر اصفهان در منطقه‌ای کنیسه و مسجد در کنار یکدیگر قرار دارند و پیروان مذاهب به دین یکدیگر احترام می‌گذارند و هیچ اختلافی در این راستا وجود ندارد.

کد خبر 611366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.