شهرداری تهران از احداث خطوط جدید مترو امتناع کند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری از احداث خطوط جدید و توسعه خطوط قبلی باید امتناع کند، هر چند که شهرداری اعلام کرده است، برای آنکه طرح جامع ترافیک را ارائه کند، به ۹ ماه زمان احتیاج دارد، اما این در حالی‌ است که شورای شهر هنوز نظراتش را در مورد این طرح ارائه نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدجعفر تشکری‌هاشمی امروز _سه‌شنبه نوزدهم مهرماه_ در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه اخیرش در شورای ترافیک کشور، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک، شهرداری تهران تکمیل خطوط یک تا هفت مترو را باید در اولویت کاری خود قرار می‌داد، به گونه‌ای که تا پایان سال ۱۴۰۲ این مهم تکمیل می‌شد و ظرفیت مترو به جابه‌جایی چهار میلیون مسافر می‌رسید.

وی با بیان اینکه احداث و طراحی خطوط جدید مترو شامل خطوط هشت تا ۱۱ باید مطالعاتش تا ۱۴۰۰ انجام و اجرای آن تا ۱۴۱۰ به پایان می‌رسید، ادامه داد: در این مصوبه دو شرط برای شهرداری گذاشته شده و کلیات احداث چهار خط جدید تصویب شود، اما شهرداری باید جزئیات مطالعات را به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور برسانند، همچنین تاکید شده بود که طرح جامع ترافیک تهران باید مورد بازنگری قرار گرفته و مطالعات ریلی منوط به تصویب طرح جامع ترافیک شده بود، هنوز هیچ کدام از این دو شرط اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اینکه تا مادامی که شروط شورای ترافیک انجام نشده شهرداری مجاز به اجرای پروژه‌های جدید نیست، گفت: شهرداری از احداث خطوط جدید و توسعه خطوط قبلی باید امتناع کند، هر چند که شهرداری اعلام کرده است، برای اینکه طرح جامع ترافیک را ارائه کند به ۹ ماه زمان احتیاج دارد، اما این در حالی است که شورای اسلامی شهر هنوز نظراتش را در مورد این طرح ارائه نکرده است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به هدف جابه‌جایی چهار میلیون مسافر باید مشکل ناوگان را رفع کنیم و با ساخت ایستگاه جدید مشکلی رفع نمی‌شود.

تشکری‌هاشمی افزود: وزارت کشور اعلام کرده است که از مدیریت شهری تهران می‌خواهد که پیگیری‌های مجدانه‌ای در این زمینه داشته باشد، چرا که پیگیری‌ها کمرنگ است و باید جدی‌تر باشد و در مورد خطوط ریلی حومه نیز طبق برنامه ششم توسعه احداث قطار حومه به شرکت راه‌آهن سپرده شده است، در حالی که بر اساس مصوبات مترو شهرهای پرند، ورامین و پردیس باید به مترو تهران متصل شوند و این ابهام ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد که باید در برنامه توسعه هفتم احداث خطوط ریلی حومه به شهرداری تهران بازگردد و البته باید تکالیف حقوقی و مالی آنها مشخص شود. چرا که در حال حاضر به ازای یک مسافر ۲۰ هزار تومان هزینه می‌شود و این در حالی‌است که به‌طور متوسط دو هزار تومان از شهروندان دریافت می‌شود و باید این مسئله تعیین تکلیف شود.

کد خبر 611280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.