ایجاد سومین میدان بزرگ شهری، منشأ تحول در منطقه ۱۴ اصفهان/ رفع مشکل ۴۰ ساله جاده جلوان

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر از ۱۵ کشور جهان به قصد زیارت حرم حضرت زینبیه (س) در این منطقه حضور می‌یابند و این امر می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول می‌کند، لذا توسعه حرم زینبیه و ایجاد سومین میدان بزرگ شهری در دوره مدیریت جدید شهری، منشأ تحولات عظیم در منطقه ۱۴ خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مهدی کریمی_ امروز _سه‌شنبه نوزدهم مهرماه_ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: منطقه ۱۴ در شمال شهر اصفهان و ذیل کلان مؤلفه حاشیه نشینی واقع شده است؛ این منطقه در ورودی شهر اصفهان با مساحت بالغ‌بر ۱۹۴۰ هکتار است که بیش از ۵۲ درصد منطقه در حریم شهری واقع شده است.

وی افزود: بر اساس آمارهای غیر رسمی ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار نفر جمعیت ساکن این منطقه هستند، گرچه آمارهای رسمی رقمی پایین‌تر را بیان می‌کند، نزدیک به ۳۰ هزار تبعه افغانی و ۳۰ هزار تبعه عراقی نیز در این منطقه ساکن بوده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان تصریح کرد: حضور اقوام و ملیت‌های مختلف در منطقه ۱۴ از دیگر ویژگی‌های منطقه است و این حضور اقوام و اقشار مختلف می‌توانند در این منطقه هم تهدید و حتی یک فرصت تلقی شود.

وجود پرتراکم‌ترین خیابان شهر و استان در منطقه ۱۴

وی با بیان اینکه ۱۷۵ نفر در هکتار، متوسط تراکم جمعیت در منطقه ۱۴ است، همچنین پرتراکم‌ترین خیابان شهر و حتی شاید استان به نام خیابان عمان سامانی با ۲۰۸ نفر بر هکتار در این منطقه واقع شده است، گفت: منطقه ۱۴ دارای ۱۲ محله شامل محلات دو طفلان، شهرک امام خمینی (ره)، الهیه، سودان، ارزنان، جلوان، حصه، شاه پسند، شهرک امام حسین (ع)، دارک و عمان سامانی است.

کریمی افزود: منطقه ۱۴ از بعد نکات منفی و مثبت، دارای بیشترین‌ها و کمترین‌ها است، به عنوان مثال بیشترین میزان بافت فرسوده شهر اصفهان با ۳۱۲ هکتار، کمترین میزان فضای سبز تفرجگاهی در بین مناطق شهری اصفهان، جوان‌ترین منطقه شهری، کمترین میزان افراد بالای ۶۵ سال، بیشترین میزان افراد بالای ۱۵ سال، بیشترین میزان مساجد و هیئت‌های فعال، بیشترین میزان نیروی کار در منطقه ۱۴ قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین وجود قهرمانان ورزشی و هنری متعدد با مقام‌های جهانی و آسیایی در این منطقه قرار دارد، به عنوان‌مثال سجاد صالح پور، کشتی گیر، حامد حق‌شناس تکواندو کار و رسول جزینی مربی تیم ملی کشتی فرنگی از جمله ورزشکاران سرشناسان با رتبه جهانی ساکن منطقه هستند.

امروز قصه توسعه محلات، کلان گفتمان مدیریت شهری است

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان حضور فرودگاه در ورودی شهر اصفهان که در منطقه ۱۴ قرار دارد، فرصت‌های کم‌نظیر سرمایه‌گذاری در این منطقه و مردم بسیار نجیب، قانع و مهربان را از جمله امتیازات منطقه دانست و گفت: کارایی و اثربخشی دو مؤلفه مهم در ادبیات علمی مدیریت است که مجموع برآیند آنها، مؤلفه انجام کار درست است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از معضلات و مشکلات امروز شهر، نتیجه راه حل های اشتباه دیروز است، در کلان محور حرکتی حوزه شهری، قرار نیست تغییرات، تاریخ شهر از بین برود و فقط تلخی‌ها، خاطرات را شامل شود، باید صدای شهر را به عنوان یک موجود زنده بشنوید.

کریمی با بیان اینکه امروز قصه محلات باید کلان گفتمان باشد، تصریح کرد: بر این اساس و مجموعه توصیفات، محور توسعه و کلان روایت منطقه ۱۴، شهر زیارتی است، چرا که وجود حرم زینبیه (س)، خواهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) در این منطقه، می‌توانند پنجمین قطب گردشگری مذهبی کشور را در منطقه ۱۴ ایجاد کند.

وی ادامه داد: تمام شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، محیط زیستی و تفریحی باید بر محور توسعه گردشگری مذهبی در این منطقه تعریف شود، گردشگری مذهبی خصوصیات متمایز از دیگر گردشگران دارد، به عنوان مثال گردشگر مذهبی برای حضور در منطقه مذهبی، برخلاف دیگر گردشگران، یک حضوری دائمی و مستمر دارد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر از ۱۵ کشور جهان به قصد زیارت حرم حضرت زینبیه (س) در این منطقه حضور می‌یابند و این امر می‌تواند اقتصاد منطقه ۱۴ را متحول می‌کند، لذا توسعه حرم زینبیه و ایجاد سومین میدان بزرگ شهری در دوره مدیریت جدید شهری، منشأ تحولات عظیم در این منطقه خواهد بود.

وی افزود: انجام پروژه‌ها در محلات، ارتقای وضعیت محلات و زیست پذیری محلات به عنوان سیاست‌های اصلی مناطق در این دوره مدیریت شهری تعریف شده است، حصه شمالی به لحاظ همه شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جز محروم‌ترین محله‌های شهر اصفهان است.

کریمی با تاکید بر اینکه کار ارتقای محلات خود منطقه ۱۴ را پیشگام‌تر از دیگر مناطق شهر اصفهان از سال ۱۴۰۰ مبتنی بر تحقیقات و پژوهش با تمرکز بر دو محله حصه و جلوان آغاز کردیم، گفت: مجموعه اقدامات توسعه‌ای محلات بر سه مؤلفه هویت، امنیت و فرهنگ تعریف شده است.

ته نشین شدن نازیبایی‌های کل شهر در محله حصه

وی اظهار کرد: برای ایجاد هویت آفرینی در محله حصه، ابتدا پروژه‌هایی را در عرصه زیباسازی همچون اجرای دیوارنگاری و تغییر کالبد ظاهری منطقه اجرا کردیم که می‌توان به اجرای بیش از ۱۱۵۰۰ متر دیوارنگاره و ۲۲ هزار متر پلاستر زنی در این زمینه اشاره کرد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: دومین دیوارنگاری بزرگ کشور، امروز در اصفهان و در محروم‌ترین محله (حصه) در حال انجام است، پیرایش نازیبایی‌ها، حذف نقاط بی دفاع شهری، نورپردازی، اصلاح فضاهای زیر پل‌ها از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته محلات منطقه ۱۴ به‌ویژه محله حصه محلی برای ته نشین شدن نازیبایی‌های کل شهر شده است، گفت: کودکان کار، معتادین متجاهر و کارتن خواب‌ها جزئی از این نازیبایی است که در منطقه ۱۴ قرار گرفته است و ما وارث نازیبایی‌ها هستیم.

کریمی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارتقای امنیت منطقه ۱۴، اظهار کرد: مذاکرات فشرده‌ای با نیروی انتظامی انجام شده است که بر این مبنا در صدد ایجاد کلانتری جدید در این منطقه هستیم تا بخش اعظمی از بزهکاری‌ها کاهش یابد و این حیاط خلوت بزهکاری شهر اصفهان از بین برود.

وی در تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگی به معنای عام، گفت: اقدام به ایجاد بازیکده تخصصی کودک و نوجوان در محله حصه به متراژ ۸۵۰۰ متر مربع کرده‌ایم که در فاز تجهیزی بازی‌ها قرار دارد، در این بازیکده، بازی‌های توپی، رینگ دوچرخه سواری، زمین فوتبال ساحلی و انواع بازی‌های هیجانی طراحی شده است که اجرای آن در نوع خود بی نظیر است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در محله حصه و جلوان به لحاظ ترافیکی اقداماتی انجام شده است که منجر به برقراری آرامش و روان شدن بار ترافیکی در این منطقه شده است، همچنین ایجاد خط تاکسی و اتوبوس و کاهش سر فاصله‌های زمانی رسیدن اتوبوس از دیگر اقدامات در راستای زیست پذیری این دو محله است.

رفع مشکل ۴۰ ساله مردم منطقه ۱۴ توسط مدیریت شهری

وی با بیان اینکه محله حصه نیازمند زیرساخت‌هایی است که معاونت شهری شهرداری اصفهان پیگیری انجام آن است، تصریح کرد: ارزنان و دارک دو محله جدید منطقه ۱۴ برای توسعه در سال ۱۴۰۱ تعریف شده است.

کریمی تاکید کرد: منطقه ۱۴ با توجه به نظر ویژه شهردار اصفهان در عرصه ارتقای سطح محلات نسبت به دیگر مناطق شهری، پیشگام است و اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح آیت الله غفاری با مبلغ ۱۲۲ میلیارد تومان، تقاطع ورزشگاه ورودی شهر اصفهان به دولت آباد با مبلغ ۸۵ میلیارد تومان، احداث سالن رزمی ورزشگاه امام خمینی با مبلغ ۱۷ میلیارد تومان از جمله پروژه‌هایی که تا پایان سال در این منطقه تکمیل می‌شود.

وی گفت: اصلاح جاده عاشق شرقی در منطقه ۱۴ به نام جاده مرگ که به طور متوسط هر ماه یک نفر در آن کشته می‌شود، از مطالبات ۴۰ ساله مردم این منطقه بود که دلیل واقع شدن این جاده در حریم شهری، مشکلات آن تاکنون رفع نشده بود، اما با پیگیری شهرداری منطقه ۱۴، حمایت استانداری و توجه ویژه این دوره ششم مدیریت شهری با مبلغ ۷۰ میلیارد تومان در کمتر از شش ماه، جاده عاشق شرقی و جاده جلوان تا پایان سال آسفالت، تکمیل و تحویل مردم می‌شود که در نوع خود، رفع مشکل ۴۰ ساله مردم توسط مدیریت شهری بی‌نظیر است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان ادامه داد: در صحرای محله سودان زمینی به وسعت ۴.۵ هکتار با مبلغ ۳۵ میلیارد تومان برای ایجاد یک فضای سبز تفرجگاهی به مثابه یک باغ غدیر کوچک، تملک شده است که افزایش سرانه فضای سبز تفرجگاهی منطقه از کلان پروژه‌هایی است که در دوره چهارساله مدیریت شهری انجام خواهد شد، همچنین برای تأمین آب این فضای سبز منبع آب یک‌هزار متر مکعبی با مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و در صدد اجرای خط انتقال پساب شمال شرق اصفهان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه منطقه ۱۴ شهرداری در سال ۱۴۰۱، ۲۵۰ میلیارد تومان است، گفت: با توجه ویژه شهردار اصفهان، در حال حاضر به میزان سه برابر بودجه عمرانی منطقه، پروژه‌های عمرانی برای توسعه منطقه ۱۴ تعریف و در حال اجرا است.

کریمی تصریح کرد: این عملکرد نشان از اهمیت مناطق محروم و توسعه آن در نگاه این دوره مدیریت شهری است، بر این اساس نزدیک به شش تا هفت کلان پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال در منطقه ۱۴ افتتاح می‌شود.

هرگز نگاه درآمدی از صدور پروانه در این منطقه نداشته‌ایم

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: نصب ۱۸ دوربین نظارتی و تصویری در یک سال گذشته در منطقه ۱۴، یکی از اقدامات مؤثر برای امور ترافیکی منطقه است، همچنین در یک سال گذشته ۳۵۰ زمین با ارزش بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان برای دپوی خط دو مترو اصفهان تملک شده است.

وی با بیان اینکه تولید بافت ناکارآمد و خرید و فروش زمین‌ها به صورت قولنامه‌ای و املاکی که بدون توجه به قوانین شهرداری، تفکیک می‌شود، باعث شده است نرخ رشد زمین در این منطقه همچون دیگر مناطق افزایش چشمگیر نداشته باشد، گفت: سیاست شهرداری منطقه ۱۴ در حوزه شهرسازی و ساخت‌وساز صرفاً کمک به مردم برای ایجاد یک سرپناه ایمن و مناسب است و هرگز نگاه درآمدی از صدور پروانه در این منطقه نداشته‌ایم.

کریمی تاکید کرد: در زمینه توسعه مناطق حاشیه‌ای دو نگاه وجود دارد، برخی معتقدند اگر مباحث توسعه در مناطق حاشیه شهر انجام شود، باعث پررنگ شدن مناطق حاشیه‌ای و افزایش جمعیت چشمگیر آن می‌شود، اما برخی دیگر اعتقاد دارند اگر منطقه‌ای جز کلان‌شهر اصفهان است و باید همچون دیگر مناطق رسیدگی و توسعه یابد.

وی اظهار کرد: منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان سابقه یک‌هزار ساله اسکان دارد و حتی طبقه مکتوبات وقت نامه‌ای، مادی سودان از عهد صفوی دارای حقابه بوده است، بسیاری از محلات کلان‌شهر اصفهان چه بسا پس از محلات منطقه ۱۴ شکل گرفته است، بنابراین بی انصافی است که به بهانه توسعه حاشیه‌نشینی از توسعه و انجام پروژه‌های متعدد در این منطقه ۱۴ غفلت ورزیم.

اراده جدی مدیریت شهری برای حل موضوع وقف محله حصه

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان گفت: نقش حاکمیت و دستگاه‌های حاکمیتی در امور مذهبی و فرهنگی همچون برگزاری جشن‌ها و اعیاد یک نقش تسهیل گری و سیاست‌گذاری است و من معتقدم برگزاری جشن‌هایی همچون غدیر، نباید توسط شهرداری انجام گیرد و مردم باید بازیگر اصلی این صحنه فرهنگی باشند.

وی با بیان اینکه بحث وقف از مشکلات عمده منطقه حصه است، در سال ۹۵ سندی مبتنی بر به رسمیت شناختن وقف منطقه حصه صادر شد که باعث بروز مشکلاتی شده است، تصریح کرد: مسئله وقف و حوزه شهرداری، فقط ناظر به منطقه ۱۴ نیست، اما این موضوع در محله حصه پررنگ شده است، در دوره ششم مدیریت شهری جلسات منظمی در سطح کلان به صورت هفتگی با حضور مدیرکل اوقاف و شهردار اصفهان و معاونان مربوطه در حال برگزاری است، مسئله وقف محله حصه در این جلسات مطرح و چندین پیشنهاد برای رفع این معضل ارائه شده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه اراده جدی برای حل موضوع وقف محله حصه در این دوره مدیریت شهری وجود دارد، گفت: اوقاف در این زمینه اعتقاد دارد که افراد ساکن فقط مالک عیان هستند و ملکیت عرصه در اختیار اوقاف است، اما عیان خاصی در این منطقه وجود ندارد.

آینده منطقه ۱۴ برای سرمایه گذاری درخشان خواهد بود

وی با اشاره به حضور اتباع بیگانه و فرهنگ‌های مختلف آنها در منطقه ۱۴ گفت: ما جلسه‌ای با حضور سران و بزرگان این اتباع برگزار کردیم که استقبال خوبی هم از سوی آنها شد، در بین اتباع بیگانه حاضر در منطقه، افراد ۱۴ تحصیل کرده، نخبگان، تاجرهای موفق، کارگران ماهر، پزشک و حتی دانشجوها و ورزشکاران موفق نیز وجود دارد که بر این اساس اولین نمایشگاه توانمندی اتباع بیگانه در این منطقه برگزار شد.

کریمی با بیان اینکه حمایت از اتباع با مدیریت و کنترل ماحصل جلسات تعاملات ما است، در منطقه ۱۴ با تعامل و ارتباطات تلاش کردیم، بسیاری از مشکلات اتباع بیگانه را رفع کنیم، گفت: شعار پرداختن به مناطق محروم در همه ادوار گذشته داده شده است، محرومیت‌زدایی در همه سال‌های گذشته نیز داده شده، اما در مقام عمل چیز دیگری شاهدیم.

وی تصریح کرد: دوره مدیریت شهری ناظر به یکسری ارزش‌های خاص از جمله پرداختن به مناطق کم‌تر برخوردار است، بر این اساس اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی با پیدا کردن سرمایه‌گذار و فرصت‌ها در منطقه ۱۴ شهرداری حاصل شده است.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آسیب‌های اجتماعی موجود در منطقه، گفت: بیش از پنج مرتبه مدیر کل اموراجتماعی استانداری به اتفاق دستگاه‌های مربوطه چون انجمن‌ها، گروه‌های جهادی، ادارت مختلف و علوم پزشکی را پای میز حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۴ آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی جمع‌آوری و ساماندهی کارتن خواب‌ها و معتادان متجاهر وظیفه ذاتی شهرداری نیست، گفت: حوزه آسیب‌های اجتماعی و امور فرهنگی از موضوعات چند وجهی است که نیازمند ورود جدی دستگاه‌های مختلف است.

کد خبر 611257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.