خسارت سنگین آشوبِ اوباش به معیشت مردم‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه نوزدهم مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسیدگی فوری به‌پرونده‌های اغتشاشگران» نوشت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، دوشنبه هجدهم مهر طی سخنانی در شورای‌عالی قوه قضائیه با اشاره به اتفاقات و وقایع روزها و هفته‌های گذشته، به تبیین و تشریح جهات مختلف یک کنش اعتراضی و مسائل جامعه‌شناختی مرتبط با آن پرداخت و در همین راستا اظهار کرد: خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سوال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آن‌ها از طریق گفت‌وگو را دارم و قطعاً چنان‌چه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه شده در راستای رفع آن‌ها استفاده می‌کنیم و هیچ ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.

رئیس قوه قضائیه بار دیگر با تمیز و تفکیک قائل شدن میان دو مقوله اعتراض و اغتشاش، بیان داشت: قطعاً یک کنش اعتراضی شامل آتش زدن قرآن و پرچم و سوزاندن اموال مردم و کشته‌سازی نمی‌شود بلکه کنش اعتراضی تعریف و چهارچوب خاص و مشخص خود را دارد.

رئیس عدلیه در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که امروز دیگر پشت‌پرده اغتشاشات اخیر و عاملان و محرکان اصلی آن، کاملاً برای همگان روشن گردیده و مبرهن گشته که صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی در این وقایع دست داشتند و سردمداران خود آن‌ها نیز این موضوع را بر زبان می‌رانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی پیچیده تدارک دیده شده از ناحیه دشمنان برای تحریک مردم ایران و همراه کردن آنها با عناصر اصلی اغتشاشات، اظهار کرد: دشمن به مقصود خود نرسید و دوباره آدرس غلط دریافت کرد طی روزهای گذشته سردمداران برخی دولت‌های متخاصم نیز نسبت به کاسته شدن از حجم شعارها و جمعیت اغتشاشگران اذعان و اظهار تأسف کردند.

رئیس عدلیه با اشاره به مترصد بودن دشمن برای تمسک به هر بهانه‌ای جهت تهدید امنیت روانی مردم ایران، گفت: امروز دیگر برای همگان مبرهن است که فوت یک دختر خانم (که همه ما را متأثر کرد) کاملاً بهانه بوده است؛ وقتی یک دستگاه رسمی و مسئول (پزشکی قانونی) با اعمال نهایت دقت و بررسی همه‌جانبه و علمی و تخصصی، نتایج ناظر بر علت فوت آن مرحومه را به‌صورت شفاف در اختیار مردم می‌گذارد، دیگر این بهانه از همه سلب شده است و دیگر کسی که بخواهد هم‌راستا با دشمن تحرکاتی داشته باشد نمی‌تواند ادعا کند که موضوع را نمی‌دانسته و چنین فردی هیچ حجتی نزد خداوند، مردم و وجدان خود ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، بار دیگر به مقامات دادسراها در سراسر کشور دستور داد تا نسبت به تکمیل پرونده عناصر اصلی اغتشاشات و عناصر وابسته به خارج و معاندان و ضدانقلاب و عناصری که به انحای گوناگون از جمله تَسبیب، معاونت و مباشرت، موجبات تهدید امنیت مردم و تخریب و تحریق اموال عمومی و خصوصی را فراهم آوردند، تسریع داشته باشند.

قاضی‌القضات به مقامات دادگستری‌های سراسر کشور نیز دستور داد تا پرونده‌های ارسال شده از دادسراها پیرامون عناصر اغتشاشات را در دادگاه‌ها، خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار دهند و در مراحل بعدی در مرجع تجدیدنظر یا حسب مورد دیوان‌عالی کشور نیز، نسبت به رسیدگی سریع و دقیق وفق موازین قانونی به این پرونده‌ها اهتمام و توجه صورت گیرد.

خسارت سنگین آشوبِ اوباش به معیشت مردم‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خسارت سنگین آشوبِ اوباش به معیشت مردم‌» نوشت: «فتنه» یک آزمایش الهی است که در بعد اجتماعی رخ می‌دهد و منجر به ریزش و رویش افراد مختلف جامعه در صراط حق می‌گردد. علل و عوامل فتنه‌ها بیشتر از اختلافات ناشی می‌شود. هرچند این اختلافات موجب ضررهای سنگینی در سطح جامعه می‌گردد اما درعین‌حال زمینه‌ساز رشد اجتماعی است. مقایسه میزان همراهی مردم در فتنه اخیر با فتنه‌های قبلی نشان می‌دهد عموم مردم علی‌رغم گلایه‌هایی که ممکن است از عملکرد برخی مسئولان در حوزه‌های مختلف داشته باشند، فریب بازی‌های رسانه‌ای دشمنان را نمی‌خورند.

کشورمان پس از انقلاب اسلامی همواره با تهدیدهای متعددی روبه‌رو بوده و همه این تهدیدها به دلیل احساس خطر مخالفانِ پیشرفت حقیقی کشور به مردم تحمیل شده است.

به گفته کارشناسان، هرچه ریشه‌های جمهوری اسلامی در طول ۴۴ سال گذشته عمیق‌تر شده، تهدیدها و فتنه‌گری‌های داخلی و خارجی هم پیچیده‌تر شده است و این نشان از قدرت کشورمان در پیشرفت و حرکت به سمت قله آرمان‌هایش دارد.

فتنه اخیر از جهت فتنه شناسی و از حیث فتنه پژوهی شباهت‌های جدی به همه فتنه‌های سال‌های ۵۸، ۷۸، ۸۸، ۹۶ و ۹۸ دارد. و در عین حال تمایزات و تفاوت‌هایی به دلیل تأثیرات فزاینده فضای مجازی در زیست سیاسی و اجتماعی مردم دارد.

خسارت سنگین آشوبِ اوباش به معیشت مردم‌

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چشم امید ۱۲ میلیون هموطن نیازمند» نوشت: لایحه ترمیمی دولت برای اصلاح افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولتی، اتفاق خوبی در میانه سال است که در آن افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی هم دیده شده، اما به نظر می‌رسد میزان این افزایش به بازنگری نیاز دارد.

دولت و مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱، مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را حدود ۲۲ درصد افزایش دادند؛ اتفاقی که قابل تقدیر بود و حالا هم قرار است طبق لایحه‌ای

دوفوریتی، که کلیات آن در جلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه هم به تصویب رسید افزایش مجددی برای آنها در نظر گرفته شود. طبق این لایحه، مستمری این خانواده‌های تحت پوشش ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و برای خانوارهایی که جزو سه دهک (۱)، (۲) و (۳) درآمدی هستند، این افزایش، ۱۵ درصد خواهد بود.

فزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مستمری این مددجویان، در کنار ۲۰ درصد افزایش ابتدای سال، میزان دریافتی حمایتی آنها را نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بیشتر می‌کند که رشد قابل توجهی است اما وقتی به میزان ریالی آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مستمری یک خانواده پنج نفره، با وجود این افزایش، حداکثر به یک میلیون و ۵۱۸ هزار تومان می‌رسد؛ عددی که اصلاً نیازی به دو دو تا چهار تا کردن ندارد تا مطمئن باشیم که نمی‌تواند گره‌گشای مشکلات این خانواده‌های نیازمند باشد. نگاهی به میزان دریافتی خانوارهای یک تا چهار نفره تحت پوشش هم این اطمینان و البته نگرانی را بیشتر می‌کند.

آن طور که معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گزارش داده (ایرنا-فروردین ۱۴۰۱)، دو میلیون و ۲۵۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند که شامل حدود پنج میلیون نفر می‌شوند؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و پژوهش کمیته امداد، آمار تفکیک شده این خانوارها را این طور اعلام کرده است: یک میلیون و ۷۰۰ هزار سالمند، ۵۱ هزار دانشجو، ۸۱ هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج، ۴۰۲ هزار فرزند ایتام و محسنین، یک میلیون و ۱۱۹ هزار زن سرپرست خانوار، ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال و غیره، هر چند هر سال تعدادی از این خانواده‌ها با حمایت‌های کمیته امداد و در قالب اجرای طرح‌هایی مانند اشتغال‌زایی، توانمند و از چرخه حمایت خارج می‌شوند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، همواره تعداد قابل توجهی از متقاضیان، در صف حمایت قرار دارند و جایگزین آن‌ها می‌شوند.

خسارت سنگین آشوبِ اوباش به معیشت مردم‌

کد خبر 611158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.