سیاست‌های کلی معدن بررسی شد

نخستین جلسه مشترک کمیسیون‌های دبیرخانه در دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع بازنگری در سیاست‌های کلی معدن با حضور محمدباقر ذوالقدر دبیر این مجمع برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلسه مشترک رؤسا و دبیران کمیسیون‌های دبیرخانه مجمع امروز _دوشنبه هجدهم مهرماه_ با موضوع بازنگری در سیاست‌های کلی معدن بررسی شد.

در این جلسه محمد سعیدی کیا، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع و عظیمی دبیر کمیته معدن، گزارشی از روند بررسی سیاست‌های کلی فعلی در بخش معدن و بندهای پیشنهادی این کمیسیون را ارائه دادند.

در ادامه محمد باقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح فرایند بازنگری سیاست‌های کلی کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون مشترک و صحن مجمع، به شش عامل و معیار بازنگری در سیاست‌های ابلاغی اجرایی اشاره کرد و گفت: در بررسی بندهای سیاست‌های فعلی، موضوع کلی بودن و عدم ورود به ساحت اجرا، شفافیت و صراحت، استحکام و کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها باید مورد مداقه قرار گیرد.

وی افزود: در سیاست‌های کلی معدن نیز باید توجه داشته باشیم که این بخش با چه تهدیدها و بحران‌هایی روبرو است، به عبارتی مهم‌ترین مساله بخش معدن چیست و چه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی دارد؟؛ با توجه به اینکه معدن از انفال محسوب می‌شود حمایت کنیم و باید در نظر داشته باشیم که معادن کشور تجدید پذیر نیستند.

در ادامه جلسه، پس از بررسی چهار بند فعلی سیاست‌های کلی معدن و بندهای پیشنهادی، مفاهیمی همچون «تبدیل سرمایه معدنی کشور به سرمایه ملی پایدار»، «برداشت صیانتی از معادن»، «جلوگیری از صادرات مواد خام معدنی»، «تاکید بر گسترش اکتشافات و کاوش‌ها با فناوری نوین و به روزرسانی اطلس جامع معادن کشور»، «اولویت دادن به تأمین نیازهای صنایع کشور»، «تکمیل زنجیره ارزش»، «ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی» و «استفاده از ظرفیت‌های معدنی فرامرزی» مورد تاکید حاضران قرار گرفت و مقرر شد کمیسیون زیربنایی و تولیدی، بندهای سیاست‌های کلی معدن را با توجه به این موارد، بازنویسی و در جلسات آینده ارائه کند.

کد خبر 611117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.