ماجرای فیلم مورد تقدیر رهبر انقلاب چیست؟

فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی که در جدیدترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی از آن نام ُبردند و تقدیر کردند، چه فیلمی است و درباره آن چه می‌دانیم؟!

به گزارش ایمنا، در بیانات رهبر انقلاب اسلامی که در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای ورزشکار و جمعی از مادران شهدای ورزشکار که در تاریخ بیستم شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شده بود و صبح ۱۸ مهر ماه در محل برگزاری این همایش در تهران منتشر شد، ایشان از فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» نام بردند و از تولیدکنندگان این فیلم با موضوع شهادت جمعی از ورزشکاران و تماشاگران در جریان بمباران یک زمین فوتبال در استان ایلام در دوران دفاع مقدس، تشکر و تأکید کردند: بیان حقایق، با آثار هنری کار لازمی است که باید با قوت انجام شود.

فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد علیرضا سجادپور به حادثه بمباران زمین فوتبال «چوار» ایلام در زمان جنگ ایران و عراق پرداخته است و در سال ۹۷ رونمایی و اکران عمومی آن در سینماها اواخر سال ۱۴۰۰ محقق شد.

در این فیلم بازیگرانی چون محمود مقامی، اندیشه فولادوند، مهدی اسدی، جمشید جهان زاده، علی اوسیوند و شارل کوان فرانسوی ایفای نقش کرده‌اند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «مستطیل قرمز» درباره آوارگی مردم غرب کشور در دوران دفاع مقدس در منطقه ایلام است. علت انتخاب این نام برای فیلم نیز به دلیل پرداختن به حادثه زمین فوتبال چوار است. ۲۳ بهمن ماه ۱۳۶۵ عده‌ای از جوانان غرب کشورمان در زمین فوتبال چوار برای تقویت روحیه جنگ زدگان در حال بازی فوتبال بودند که هواپیماهای عراقی منطقه را بمباران می‌کنند.

این بازیکنان در زمین فوتبال «چوار» در استان ایلام در حین برگزاری یک مسابقه فوتبال بودند و درحالی‌که هنوز ۳۵ دقیقه از زمان بازی باقی‌مانده بود و همه متمرکز روی یکی از دروازه‌ها منتظر زدن ضربه کرنر بودند، زمین فوتبال چوار زیر آتش جنگنده‌های بعثی، بمباران شد. شهادت ۱۰ فوتبالیست، سه کودک، یک داور، یک تماشاگر حاصل هجوم ناجوانمردانه دژخیمان صدام بود و اتفاقی تلخ در تاریخ ورزشی کشورمان رقم خورد.

یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صید محمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) از شهدای این حادثه بودند.

فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در سینماهای کشور به نمایش درآمد، در همان مقطع حسین صیدخانی در گفتگو با ایسنا از بازرگانی صداوسیما گله داشت که چرا در ابتدا برای فیلم «مستطیل قرمز» تعداد زیادی تیزر مصوب کردند، اما حالا گفته شده تنها ۱۱ تا ۱۲ تیزر می‌تواند به این اثر اختصاص بدهند و آن را در ساعت‌ها و از شبکه‌هایی مانند مستند و نمایش پخش می‌کنند که برای آنها کارایی ندارد.

کورش جاهد منتقد نیز در نقدر و بررسی فیلم مستطیل قرمز که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، گفته بود: «مستطیل قرمز» بر اساس واقعیت ساخته شده و مستندگونه است و لحن صدا و رتیم بیانی گوینده جنبه مستندگونه فیلم را تقویت می‌کند. جنگ در کل پدیده وحشتناکی است اما جالب است که در این فیلم مدام به این نکته اشاره می‌شود که زندگی در همین جنگ نیز در جریان است.»

این منتقد تاکید داشت: ما نیازمند نگاه جدیدی در سینمای دفاع مقدس هستیم و امیدوارم این دو برادر (کارگردان) با شور و حالی که کار را خود را آغاز کرده و فیلم پُرزحمتی را ساخته‌اند، با وجود همه مشکلاتی که در سینما وجود دارد به راه خود ادامه بدهند.

حسین صیدخانی یکی دیگر از کارگردان «مستطیل قرمز» هم در آن نشست گفته بود: از زمانی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرد ما در روستاهای دوردست شهرهای اصفهان، شیراز، بوشهر، مشهد و… فیلم را اکران کردیم، در جمع‌های مختلف آن را به نمایش گذاشتیم و با دوستان درباره آن صحبت کردیم. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که سینمای دفاع مقدس در انحصار قرار دارد و هرکس نمی‌تواند در این زمینه کار کند. سینمای دفاع مقدس در اختیار چند نفر خاص است در حالی که جوانان فیلمسازی هستند که سوژه‌های نابی در این زمینه دارند و باید به آن‌ها اعتماد شود تا کار کنند.

وی همچنین از عادل فردوسی‌پور برای حضور در این پروژه قدردانی و گفته بود: او انسانی بزرگ و دوست داشتنی است و با پروژه ما همکاری کرد. همچنین باید از مردم ایلام و چوار تشکر کنم که اگر نبودند این اثر ساخته نمی‌شد؛ از نظر من نمره بالای این فیلم به خانواده‌های شهدای زمین فوتبال چوار تعلق می‌گیرد که در «مستطیل قرمز» حضور پیدا کردند.

منبع: ایسنا

کد خبر 611103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.