بندرعباس هوشمند است؟

شهرهای هوشمند جهان برمبنای فناوری اطلاعات ساخته می‌شوند و همه چیز در آن‌ها ازجمله حمل‌ونقل و انرژی و محیط زندگی، به‌طورکامل هوشمند اداره می‌شود؛ در کشور ما نیز مدیران کلان‌شهرهای زیادی ازجمله بندرعباس برای رسیدن به هوشمندی برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما آیا زیرساخت‌های آن فراهم شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با توسعه شهرنشینی، جوامع با چالش‌های فراوانی برای ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای روزافزون ساکنان روبه‌رو شده‌اند. مفهوم شهرهای هوشمند تمام ابعاد زندگی شهری، حمل‌ونقل، ساخت‌وساز، بهداشت و درمان، انرژی و ارتباطات را دربرمی‌گیرد.

بعضی از کارشناسان برنامه‌ریزی شهری معتقدند یک شهر هوشمند بهتر از یک شهر سنتی می‌تواند به چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت واکنش نشان دهد و با بهره‌گیری مؤثرتر از منابع دولت‌، هزینه‌ها را کاهش و کیفیت زندگی را افزایش دهد، نیاز نسل‌های آینده را فراهم کند؛ این شهرها به عنوان محور تحول و توسعه هزاره مطرح است و به معنای گشایش مفاهیمی نو در برنامه‌ریزی شهری است که قابلیت‌های جهان واقعی و مجازی را برای رفع مشکلات شهری با هم ترکیب می‌کند.

شهر هوشمند به عنوان محور تحول و توسعه هزاره سوم مطرح شده و به معنای گشایش مفاهیمی نو در برنامه‌ریزی شهری است که قابلیت‌های جهان واقعی و مجازی را برای رفع مشکلات شهری با هم ترکیب می‌کند، لذا باید دارای ویژگی‌ها، شاخصه‌ها، بستر و زیرساخت مناسب نیز باشد و در آن توسعه بهینه زیرساخت‌ها به منظور تقویت اقتصاد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و شهری در اولویت قرار گیرد.

تا تحقق کامل هوشمندی بندرعباس فاصله داریم

فاطمه اهل‌کوت، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری بندرعباس با بیان اینکه در شهر هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهبود کارایی عملیاتی، اشتراک اطلاعات با مردم و ارائه خدمات باکیفیت بهتر به شهروندان با هدف بهبود کیفیت زندگی و رفاه آنان استفاده می‌شود، می‌گوید: اقدامات زیادی باید انجام شود تا بندرعباس شهر هوشمند باشد؛ به سختی می‌توان، به یک دستورالعمل جامع و عمومی برای نهادهای مختلف شهری در مسیر هوشمند سازی شهرهای مختلف دنیا دست یافت، اما با مرور نتایج دستاوردها و مطالعات انجام شده، زمینه موفقیت مؤثرتر در اجرای روند برنامه‌هایی جهت حرکت در مسیر هوشمندسازی شهر و آماده شدن برای چشم‌انداز موردنظر فراهم می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های شهری ایران، ساختار و بودجه مربوط به خود را دارند و عملاً شهرداری‌ها نقشی در آن ندارند که این موضوع برای شهرداری بندرعباس نیز صدق می‌کند، از این رو سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شهرداری بندرعباس در اولین گام سند راهبردی شهر هوشمند را مورد توجه خاص خود قرار داده است و در این سند، چشم اندازها، مأموریت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اولیه جهت برپایی شهر هوشمند، تدوین می‌شود.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری بندرعباس تصریح می‌کند: در این راستا می‌توان به الکترونیکی شدن تمام امور شهر، امور اداری، فناوری اینترنت ۵GT، دسترسی به هات‌اسپات اینترنت وایفای، ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، سرویس به اشتراک‌گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمندسازی سیستم ترافیک، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، روشنایی هوشمند، آبیاری هوشمند فضای سبز شهری، اینترنت اشیا، سرعت بالای اینترنت با فیبر نوری و حمل‌ونقل عمومی هوشمند اشاره کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: در شهر بندرعباس در بعضی زمینه‌ها جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم، اقداماتی از جمله اجرای ۶۳ کیلومتر فیبر نوری اختصاصی شهرداری در سطح شهر به منظور برقراری ارتباط بین حوزه‌های مختلف شهرداری و یکپارچه‌سازی سیستم‌های موجود، انجام شده است.

اهل‌کوت می‌افزاید: با توجه به گستردگی فعالیت‌ها و وظایف مجموعه شهرداری بندرعباس و تأکیدات شهردار بر مباحث هوشمندسازی، در سازمان فاوا ابتدا از دی‌ماه سال گذشته، با هدف الکترونیکی کردن، فعالیت‌های مختلف شهرداری را دنبال می‌کنیم و امیدواریم پس از این مرحله و بعضاً در کنار آن بتوانیم اهداف هوشمندسازی را نیز دنبال کنیم.

وی می‌افزاید: یکی از پروژه‌های در دست اقدام، شهرسازی الکترونیک با رویکرد برون‌سپاری و شهروندسپاری است که از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته به ترتیب در مناطق چهارگانه شهرداری بندرعباس آغاز شده است و در مرحله بومی‌سازی است، پس از تکمیل این فاز، توسعه فرآیندهای شهرسازی الکترونیک و ارائه خدمات آنلاین به شهروندان در قالب برون‌سپاری، شهروندسپاری و درگاه الکترونیک را در برنامه داریم.

مدیرعامل فاوای شهرداری بندرعباس ادامه می‌دهد: از دیگر پروژه‌های در دست اقدام، نصب و راه‌اندازی سامانه ردیاب اتوبوس‌ها و نمایش بر خط ناوگان اتوبوسرانی و نسخه وب مدیریت ناوگان اتوبوسرانی است که از مطالبات شهروندان و مورد تاکید شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس است که به صورت مشترک با سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر در حال انجام است.

وی مهم‌ترین پروژه‌های در دست پیگیری یا اقدام شهرداری بندرعباس را شامل یکپارچه‌سازی سیستم جامع مالی شهرداری، راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری، به‌روزرسانی نرم‌افزار دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰۰ و راه‌اندازی سامانه ۱۳۷ (ارتباط مستقیم شهروندان با شهرداری) عنوان می‌کند و می‌افزاید: مفهوم شهر هوشمند بسیار وسیع‌تر از آن است که در چند جمله بتوان بیان کرد؛ در بندرعباس می‌توان به عنوان یک پیشنهاد همچون بسیاری از شهرهای پیشرو در جهان و همچنین ایران به دنبال ایجاد پیاده راه مرکز شهر با هدف برطرف کردن مشکل ترافیک مرکز شهر باشیم.

اهل‌کوت ادامه می‌دهد: با توجه به گرمای هوای بندرعباس برای تحقق این امر باید از تکنولوژی‌های مختلفی همچون خنک‌سازی، مه‌پاشی هوا، گرفتن آب از هوای شرجی، خودروهای برقی، تهویه مطبوع، تولید انرژی پاک، جمع‌آوری هوشمند زباله و بسیاری دیگر از فناوری‌ها که جز شاخص‌های مهم هوشمندسازی به شمار می‌رود، استفاده کنیم؛ در شهر بندرعباس با توجه به امکانات و بودجه، همچنین بروکراسی اداری و فناوری‌های موجود ایران، شاید کمی از شهر هوشمند فاصله داشته باشیم، اما صحبت از یک ساختمان یا یک خیابان یا یک پیاده‌رو هوشمند در مقیاس کوچک‌تر قابل دفاع و دست‌یافتنی‌تر است.

بندرعباس هوشمند است؟

وی با بیان اینکه با توجه به تعاریف شهر هوشمند، هنوز تا تحقق کامل شهر بندرعباس برای هوشمند شدن فاصله داریم، می‌افزاید: از جمله کارهای انجام شده می‌توان به ایجاد زیرساخت حلقه اصلی فیبر نوری و مجهز شدن تعدادی از دکل‌های شرکت ایرانسل به تکنولوژی 5G اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری بندرعباس خاطرنشان می‌کند: در بحث تقاطع هوشمند و همچنین کارت بلیت با دو شرکت دانش بنیان بومی مذاکره و همکاری داشته‌ایم و به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت پارک علم و فناوری در زمینه شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

شهرداری برای تحقق شهر الکترونیک پیشگام شود

سیدمحمدرضا موسوی، سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار می‌کند: شهر هوشمند تعاریف و برداشت‌های زیادی دارد، به تعبیری شهر هوشمند به شهری گفته می‌شود که بتواند خدمات، امکانات یا تجهیزاتی را به صورت مدیریت هوشمند یا تجهیزمحور یا تکنولوژی محور اداره کند.

وی می‌افزاید: تعریف شهر هوشمند با شهر الکترونیک متفاوت است، زیرا ممکن است شهری الکترونیک باشد، اما هوشمند نباشد؛ شهر الکترونیک استفاده از تجهیزات الکترونیک برای ارائه خدمات، تجهیزات و ارتباطات است، اما هوشمندی لازم را ندارد و در نهایت اپراتورهای انسان محور را دارد که تجهیزات الکترونیک را مدیریت کند و به‌طورطبیعی چیزی که دخالت انسان در آن بیشتر است، خطای بیشتری نیز دارد، لذا ما از شهر هوشمند انتظار مدیریت هوشمند الکترونیک را با درصد خطای کمتر داریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس می‌گوید: شهر هوشمند تعریف متفاوتی از شهر الکترونیک دارد، برای ما محرز است که لازمه شهر هوشمند، شهر الکترونیک است و اگر شهری الکترونیک نباشد، نمی‌توانیم شهر هوشمند نیز داشته باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه شهر هوشمند، آرمان و چشم‌انداز شورای ششم بندرعباس است، تصریح می‌کند: گام اول شهر هوشمند، شهر الکترونیک است، پس از اینکه ما لازمه شهر هوشمند که شهر الکترونیک است را فعال کردیم، آن زمان می‌توانیم برنامه‌ریزی برای شهر هوشمند نیز انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مقدمه شهر الکترونیک، ایجاد زیرساخت‌های الکترونیک است که دارای زیرمجموعه‌هایی همچون خدمات و فرایندهای اداری الکترونیک است و مقدمه شهر الکترونیک نیز شهرداری الکترونیک است؛ اگر شهرداری به واسطه سازمان‌ها، معاونت‌ها و خدمات مختلف ازجمله حمل‌ونقل شهری، شهرسازی، فرهنگی و ورزشی، فضای سبز، آرامستان و پسماند شهرداری شاکله مدیریت شهر را بر عهده دارد، اگر الکترونیک باشد، بخش گسترده‌ای از اهداف شهر الکترونیک را پوشش داده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه مهمترین اولویت شهرداری الکترونیک، شهرسازی الکترونیک است، اضافه می‌کند: در دهه ۹۰ اقداماتی در راستای شهرسازی الکترونیک شهرداری بندرعباس انجام شد، اما کافی نیست از این رو باید بیشتر برنامه‌ریزی شود و سرعت کار بالاتر برود.

وی تاکید می‌کند: اگر شهرداری به صورت فوری بتواند حوزه شهرسازی را الکترونیک کند و فرایندهای شهرسازی ازجمله صدور پروانه، مجوزها را در بستر اینترنت به مردم خدمات دهد، گام اولیه را برداشته است؛ پس از آن شهرداری می‌تواند به عنوان مدیریت شهری خدمات دیگری همچون خدمات مربوط به ناوگان حمل‌ونقل و خدمات دیگر دستگاه‌ها را در بستر اینترنت در فضای مجازی ارائه دهد.

موسوی ادامه می‌دهد: شهرداری پس از گسترش این موضوع می‌تواند مدیریت شهری را که با توده شهروندان بندرعباس در ارتباط است، در بستر الکترونیک آورد که بخشی از مهم‌ترین هدف شهرداری الکترونیک، شهر الکترونیک و به دنبال آن شهر هوشمند است.

وی با تاکید اینکه بندرعباس تا شهر هوشمند فاصله زیادی دارد، تصریح می‌کند: اگر دستگاه‌ها در کنار هم به سمت فرآیند الکترونیک پیش روند، شهرداری نیز الکترونیک می‌شود و می‌توان آن آرمان‌شهر هوشمند بندرعباس را پیاده کرد، اما گام‌ها باید یکی پس از دیگری با سرعت بیشتری برداشته شود و اینجا شهرداری می‌تواند نقش بسیار پررنگی در تحقق اهداف شهر هوشمند که لازمه آن شهر الکترونیک است، داشته باشد.

گزارش از سمانه کمالی، خبرنگار سرویس کلان‌شهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 611084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.