آتش‌سوزی‌ها در شیراز  ۷۰ درصد کاهش یافت

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: برگزاری موفق سه مرحله از طرح «حافظان شهر من»، کاهش ۷۰ درصدی آتش سوزی منابع طبیعی در این کلان‌شهر را به دنبال داشت.

به گزارش ایمنا، آتشپاد محمدهادی قانع با اتمام طرح حافظان شهر من و پایان فصل گرما در بیان اثربخشی موفق این طرح بر حریق مراتع و فضای سبز، اظهار کرد: این طرح از سال ۱۳۹۹ جهت مقابله با آتش‌سوزی‌های مراتع و فضای سبز توسط سازمان آتش‌نشانی شیراز تدوین شد و به تصویب وزارت کشور رسید و پس از آن، دستورالعمل طرح حافظان شهر من در سطح کشور به اجرا درآمد.

وی افزود: با توجه به نگاه ویژه شهرداری شیراز به کاهش آتش‌سوزی مراتع، فضای سبز و باغات، سازمان آتش‌نشانی شیراز بر اساس رسالت خود، سومین مرحله از طرح حافظان شهر من را از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز و طی بازه زمانی شش ماهه، هفت گام مؤثر طرح مذکور شامل آگاهی‌رسانی عمومی، شناسایی نقاط پر خطر، بازدیدهای پیشگیرانه، آموزش‌های شهروندی، کشف به موقع حوادث، به‌روز رسانی تجهیزات و ماشین‌آلات و علت‌یابی دقیق حریق در مراتع را با مشارکت گسترده شهروندان و دستگاه‌های مربوطه انجام داد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز مهمترین و اثربخش‌ترین محور طرح حافظان شهر من را پیشگیری معرفی کرد و افزود: نیروهای داوطلب تیم واکنش سریع و کارشناسان آموزش سازمان آتش‌نشانی شیراز با حضور در میان شهروندان و دستگاه‌های مربوطه از جمله، سازمان سیما و منظر، منابع طبیعی و پسماند آموزش‌های لازم را ارائه داده است، همچنین با برگزاری وبینارهای آموزشی در فضای مجازی در جهت کاهش حوادث آتش‌سوزی در فضای سبز تلاش کردند.

وی گفت: کارشناسان ایمنی و پیشگیری این سازمان با شناسایی نقاط ناایمن و در معرض خطر، به رفع ناایمنی‌ها پرداخته و کاهش عوامل حادثه‌ساز در باغ‌ها و مراتع، این سازمان را به اهداف خود نزدیک‌تر کرد.

قانع، بهره‌برداری از ایستگاه پارک کوهستانی دراک و نصب شیرهای هیدرانت در این محدوده را از اقدامات مهم سازمان آتش‌نشانی در جهت پوشش مناسب عملیات‌ها در مراتع دانست و تصریح کرد: افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی پارک کوهستانی دراک با تجهیزات و نیروهای متخصص و همچنین نصب شیرهای هیدرانت در این محل، سرعت دسترسی آتش‌نشانان به حوادث آتش‌سوزی در ارتفاعات دراک را افزایش داده است و اقدام به موقع تیم‌های عملیاتی کاهش خسارت ناشی از حوادث انسان ساخت را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز در خصوص تأثیر طرح حافظان شهر من در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ادامه داد: این طرح با اقدامات پیشگیرانه مجموعه بزرگ آتش‌نشانی شیراز به ویژه تیم‌های کارشناس و آموزش و همکاری نیروهای داوطلب در هفت بخش معرفی شده است، کاهش ۷۰ درصدی آتش‌سوزی منابع طبیعی را نسبت به سنوات گذشته در شهر شیراز رقم زد.

منبع: موج

کد خبر 611046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.