گروه خودرویی لیدر بورس است/ نرخ بهره بین‌بانکی فقط تأثیر روانی بر بازار دارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: فرمانده بازار سرمایه در ماه‌های گذشته همواره گروه خودرویی بوده است. هرگاه این گروه شرایط سبزتری به خود می‌گیرد، ترس و استرس در بازار کمتر می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد. اگرچه تأثیر عددی این گروه بر شاخص کل چندان زیاد نیست، اما تأثیر روانی قابل توجهی بر تمام بازار دارند.

مهدی ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فرمانده بازار سرمایه در ماه‌های گذشته همواره گروه خودرویی بوده است؛ هرگاه این گروه شرایط سبزتری به خود می‌گیرد، ترس و استرس در بازار کمتر می‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد، اگرچه تأثیر عددی این گروه بر شاخص کل چندان زیاد نیست اما تأثیر روانی قابل توجهی بر تمام بازار دارند.

وی افزود: در طرف مقابل نیز نمادهایی قرار گرفته است که با توجه به ارزش بازار بالاتری که دارند، گاهاً از آن‌ها استفاده می‌شود تا شاخص را کنترل کنند، اما باید شاخص‌محور نباشد و به همه بازار توجه کرد، بنابراین زمانی می‌توان وضعیت بازار را مناسب ارزیابی کرد که بیشتر نمادها بتوانند شرایط مناسبی داشته باشند.

رشد چشمگیر سودآوری برخی شرکت‌ها در گزارشات ماهیانه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: گزارش‌های ماهیانه شرکت‌هایی که تاکنون منتشر شده نشان می‌دهد که در برخی از گروه‌ها، فروش نسبت به مدت مشابه سال قیمت رشد چشمگیری داشته که البته بخشی از آن ناشی از رشد قیمت‌ها است.

ساسانی اضافه کرد: اگر هزینه این شرکت‌ها نسبت به فروششان افزایش نداشته باشد، می‌توانند سودهای خوبی اعلام کنند؛ به عنوان مثال گروه سیمانی با وجود قطعی برق در تابستان گزارش ماهیانه خوبی ثبت کرده‌اند. علاوه بر این گروه محصولات دامپروری و کشاورزی به رغم حذف ارز ترجیحی و کاهش فروش، رشد ارزش ریالی فروش ثبت کرده‌اند.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو منجر به کاهش قیمت‌های جهانی شد

وی تصریح کرد: اصولاً گروه‌هایی که وابستگی چندانی به قیمت‌های جهانی نداشته‌اند، گزارشات بهتری را منتشر کرده‌اند زیرا با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو قیمت‌های جهانی در ماه‌های گذشته افت داشته که این موضوع برای شرکت‌های صادرات‌محور بورس به یک چالش تبدیل شده بود. البته با افزایش نرخ دلار نیمایی این مسئله کمی جبران شد و این شرکت‌ها توانستند شرایط خود را متعادل نگه دارند.

نرخ بهره بین بانکی فقط تأثیر روانی بر بورس دارد

این کارشناس بورس گفت: نرخ بهره بین‌بانکی منجر به نبود نقدینگی در بازار بین‌بانکی می‌شود. علت و معلول در این بازار تغییر می‌کند، گاهی با افزایش نرخ بهره بین بانکی سعی در جذب نقدینگی دارند که باعث کاهش حجم پول در بازار سرمایه می‌شود، از طرفی افزایش نرخ بهره بین بانکی جو روانی در بازار ایجاد می‌کند که در پی آن بازار سرمایه شرایط منفی در پیش گرفته است.

ساسانی درخصوص نرخ بهره بین بانکی تصریح کرد: نرخ بهره بین بانکی یکی از دلایل ریزش بازار سرمایه است و در کنار آن عوامل متعددی منجر به ریزش بازار سرمایه و شرایط کنونی شده است؛ بیش از ۹ میلیون شغل در فضای مجازی وجود داشت که با محدودیت اینترنت با چالش مواجه شدند.

محدودیت اینترنت در ریزش بورس بی تأثیر نبوده است

وی افزود: از طرفی فعالان بازار سرمایه اطلاعات مورد نیاز خود را از این طریق به اشتراک می‌گذارند و زمانی که این فضا در دسترس نباشد ابهام برای فعالان ایجاد می‌شود که رفتارهای هیجانی افراد را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طبیعتاً ریزش‌های اخیر بازار بی ارتباط با محدودیت اینترنت نیست، زیرا زمانی که افراد برای آگاهی به اطلاعات دسترسی ندارند می‌توانند با استنباط شخصی اقدامات هیجانی انجام دهند که ریزش بازار را در پی دارد.

کد خبر 611007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.