افزایش تولید و مصرف خون/ تشخیص سلامت خون‌های اهدایی با فناوری جهانی

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: آزمایشات غربالگری بر خون‌های اهدایی با استفاده از تجهیزات مناسب و کارکنان فنی آموزش‌دیده، مطابق با استانداردهای دنیا و برای تشخیص سلامت تمام خون‌های اهدایی و با بهره‌گیری از فناوری مناسب انجام می‌شود.

عیسی جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، استفاده از دستگاه‌های کاملاً مکانیزه تعیین گروه خونی را یکی از اقدامات سازمان انتقال خون اصفهان جهت افزایش امنیت خون‌های اهدایی دانست و اظهار کرد: در این روش مکانیزه به میزان بالایی از خطا کاسته شده است و تمام آزمایشات مطابق با استانداردهای کشوری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: استانداردهای انتقال خون از سطح قابل قبولی در جهان برخوردار است؛ ارتقای فرآیندها و استفاده از فناوری‌های نوین، امنیت خون‌های ما را از لحاظ سلامت، به میزان بالایی افزایش داده است.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه در روند تهیه و نگهداری فرآورده‌های خون به‌طور کامل از روش‌های استاندارد استفاده می‌کنیم، افزود: در تأمین و نگهداری محصولات خون، از استانداردهای معمول و رایج در دنیا سود می‌بریم و در تهیه فرآورده‌های جدید نیز مطابق با استانداردهای دنیا اقدام می‌کنیم.

هر پلاکت آفرزیس با ۶ واحد پلاکت راندم برابری می‌کند

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر فرآورده‌های نوین به انتقال خون اضافه شده است، گفت: یکی از روش‌های نوین، فرآورده پلاکت «آفرزیس» است که با بهره‌مندی از دستگاه آفرزیس این محصول تهیه می‌شود. پلاکت آفرزیس، کیفیت بالاتری نسبت به پلاکت‌های راندم (پلاکت تهیه شده از خون کامل) دارد؛ چراکه در این روش فرآورده تهیه شده میزان پلاکت بیشتری دارد و هر پلاکت آفرزیس با شش واحد پلاکت راندم برابری می‌کند.

جوادی درخصوص استفاده از فرآورده نوین پلاکت آفرزیس و اینکه فرد بیمار فقط با یک اهداکننده روبه‌رو شده چه مزایایی برای گیرنده دارد، اظهار کرد: این فرد با آنتی‌ژن‌های مختلف کمتر درگیر می‌شود و بدنش مقاومت کمتری درخصوص فرآورده‌های ایجاد می‌کند.

افزایش سالانه درخواست خون از انتقال خون

وی ادامه داد: مطابق با مباحث علمی افرادی که به‌صورت مکرر خون و فرآورده‌ها را دریافت می‌کنند، سیستم ایمنی آن‌ها نسبت به برخی از آنتی‌ژن‌های موجود در فرآورده تزریقی مقابله کرده و با ساخت آنتی‌بادی سبب می‌شود که ما در مراحل بعدی برای تزریق خون، پلاکت و محصولات خون دچار مشکل شویم. با استفاده از پلاکت‌های آفرزیس این مقاومت کاهش پیدا می‌کند و در واقع به نفع بیمار است.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در تولید پلاکت آفرزیس با اختلاف از سایر استان‌ها پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد، تصریح کرد: به طور معمول سالانه درخواست بیمارستان‌ها از سازمان اهدای خون افزایش پیدا می‌کند و از علل آن می‌توان به افزایش سن افراد، افزایش عمل‌های جراحی، افزایش تخت‌های بیمارستان، راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید و تبدیل تخت‌های غیرمصرف کننده خون به تخت‌های مصرف‌کننده، است.

اقدامات نوین برای افزایش امنیت خون‌های اهدایی

وی استفاده از فرآورده گلبول‌های سفید «کم لکوسیت» را از دیگر اقدامات نوین سازمان انتقال خون اصفهان برای افزایش امنیت خون‌های اهدایی دانست و گفت: این فرآورده‌ها بیشتر در اختیار بیماران تالاسمی به عنوان دریافت‌کنندگان مکرر خون قرار می‌گیرد؛ چراکه این افراد به علت دریافت چندین واحد خون در هر ماه باید خون با شرایط ویژه‌ای دریافت کنند و به این منظور با استفاده از تجهیزات خاص یا انجام اقدامات لازم این محصولات تهیه شود و عوارض کمتری را برای این بیماران ایجاد می‌کند.

جوادی اظهار کرد: در این روش تعداد گلبول سفید فرآورده را با استفاده از فیلترها به میزان بسیار بالایی کاهش می‌دهیم؛ زیرا با کاهش گلبول‌های سفید عوارضی که مربوط به این گلبول‌ها است برای این بیماران کمتر ایجاد می‌شود یا تقریباً منتفی خواهد شد. وجود گلبول‌های سفید در فرآورده‌ها برای افرادی که به‌طورمعمول براثر یک بیماری خون دریافت می‌کنند مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما برای بیماران خاص که دریافت‌کنندگان مکرر خون هستند می‌تواند ایجاد عارضه کند.

وی شناسایی و تحویل گلبول‌های قرمز فاقد آنتی‌ژن را یکی دیگر از مکانیزم‌ها و اقدامات سازمان انتقال خون اصفهان جهت افزایش امنیت خون‌ها اهدایی مطرح کرد و افزود: معمولاً برای تزریق خون به برخی از بیماران تالاسمی، مادران باردار یا افرادی که به دلایل مختلف مکرراً خون دریافت کرده‌اند، به علت وجود برخی آنتی‌ژن‌های فرعی در سطح گلبول‌های قرمز تزریق شده (به غیر از آنتی‌ژن‌های اصلی که با انجام آزمایش سازگاری قابل تشخیص است) گاهی آنتی‌بادی ناخواسته تولید کرده‌اند که می‌تواند در تزریق خون‌های بعدی و یا در انجام آزمایش سازگاری مشکل ایجاد کند.

افرایش تولید ۱۰ درصدی و افزایش ۱۳ درصدی مصرف خون

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: در این موارد باید ضمن شناسایی آنتی‌بادی ناخواسته تولید شده در بیمار برای پیشگیری از عارضه، خون فاقد آنتی‌ژن موردنظر از بین خون‌های اهدایی شناسایی و جهت تزریق انتخاب شود. تمام این مراحل شامل شناسایی و تشخیص آنتی‌بادی ناخواسته و تهیه خون سازگار در بسیاری از مواقع توسط سازمان انتقال خون اصفهان صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: انجام این روش برای زنان بارداری که در معرض بیماران خاص قرار دارند به صورت پیشگیرانه امکان دارد؛ به عنوان مثال در زمان شناسایی غربالگری که پزشک تجویز می‌کند برخی از این آنتی‌بادی‌ها شناسایی می‌شود و در صورت نیاز از فرآورده فاقد آنتی‌ژن برای آن‌ها استفاده خواهد شد.

جوادی، تهیه فرآورده‌های اشعه داده شده را یکی دیگر از اقدامات نوین و اختصاصی سازمان انتقال خون اصفهان در کاهش خطر عوارض ناشی از تزریق انتقال خون مطرح کرد و گفت: برای یک عارضه مهم به اسم پیوند علیه میزبان، که در بیماران خاص مانند بیماران با ضعف سیستم ایمنی، یا دریافت خون از بستگان درجه یک یا دو این عارضه می‌تواند ایجاد شود، می‌توان از این محصولات استفاده کرد.

وی اضافه کرد: برای تهیه این محصول با استفاده از دستگاه گاما سل و با استفاده از اشعه گاما لنفوسیت‌های موجود در فرآورده‌های سلولی مثل گلبول قرمز یا پلاکت غیرفعال شده و از وقوع این عارضه کشنده پیشگیری می‌شود.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه تولید فرآورده‌های خون طی سال ۱۴۰۰ با ۱۰ درصد افزایش، و توزیع و مصرف آن‌ها با ۱۳ درصد افزایش روبه‌رو شد، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، توزیع گلبول قرمز کم لکوسیت ۲۹ درصد، گلبول قرمز معمولی ۳.۲ درصد، توزیع فرآورده‌های اشعه‌دیده ۲۱۰ درصد، توزیع پلاکت معمولی ۲۵ درصد، پلاک آفرزیس ۳۰ درصد و توزیع فرآورده‌های پلاسمایی ۱۵ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 610994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.