خرم‌آباد شهری خلاق می‌شود اگر...

دستیابی خرم‌آباد به پایداری، خلاقیت و توسعه مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و تغییر در نحوه مدیریت شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرم‌آباد با وجود داشتنِ ظرفیت‌های بسیار، اما به دلایل مختلف هنوز با یک شهر ایده‌آل فاصله زیادی دارد. این شهر با وجود تهدیدها، فرصت‌های بسیار خوبی نیز دارد که چنان‌چه به درستی مدیریت شود، بدون شک شاهد تحولی بزرگ در حوزه مدیریت شهری به خصوص در زمینه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خواهیم بود. ازجمله پروژه‌های شاخص سرمایه‌گذاری خرم‌آباد برج‌های دوقلو، شهربازی و بام است که روند اجرایی آن‌ها با چالش‌های زیادی همراه بوده است.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز یکی از چالش‌های شهر است که علاوه بر از بین بردن نظم و زیبایی موجب کاهش درآمدهای شهری می‌شود، از طرفی ورودی‌های شهر به دلیل گذشته تاریخی خرم‌آباد و طبیعت زیبا و خاص این شهر باید منحصربه‌فرد و متمایز باشد، اما مدیریت شهری هنوز نتوانسته از این فرصت توان‌افزا و موقعیت خوب ارتباطی بهره چندانی ببرد و ورودی شهر با فقر شدید درخت‌کاری و فضای سبز مواجه است.

شهروندان خرم‌آباد همواره از نبود یا کیفیت آسفالت معابر رنج می‌برند و بسیاری از محلات شهری عملاً با کمبود سرانه کاربری عمومی روبه‌رو است و در بسیاری از محلات کاربری‌های عمومی از قبیل فضاهای سبز، امکانات فرهنگی و ورزشی وجود ندارد.

تمام این مشکلات نشأت گرفته از نبود سرمایه کافی و هدررفت بودجه است؛ این دو چالش اصلی شهر خرم‌آباد محسوب می‌شود.

نمی‌توان با صرف هزینه‌های گزاف مشکلی را حل کرد

سلیمان میرزاپور، کارشناس برنامه‌ریزی شهری در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دو چالش هدر رفت و نبود سرمایه اصلی با هم مرتبط است و اگر چالش دوم را حل کنیم، چالش اول هم تا حدودی قابل حل خواهد شد.

وی می‌افزاید: مسئله اصلی در مدیریت شهری کمبود سرمایه و هرزروی سرمایه است، سرمایه شهرداری محدود است‌و در بیشتر موارد هزینه‌هایی می‌شود که عملاً نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند و با صرف هزینه‌های گزاف نمی‌توان مشکلی را حل کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری ادامه می‌دهد: به عنوان مثال پل حاج عمران که از آن به پل (گاموله) به خاطر سقف کوتاهی که دارد یاد می‌کنند نه تنها مشکلی از شهر را حل نکرد بلکه یک چالش و یک نقطه ناامن را به شهر خرم‌آباد اضافه کرده که یک مخاطره جدی است و پیامدی منفی دارد، این پل در فصل بارش شهرداری حداقل چند ماه درگیر است؛ معضلات نه تنها در مدیریت شهری بلکه در تمام ادارات استان وجود دارد و خرم‌آباد سال‌ها است از مشکلاتی همچون مکان‌یابی‌های نادرست و غیراصولی و ایجاد سازه‌های غیرمرتبط رنج می‌برد.

وی تصریح می‌کند: ایجاد پروژه‌های سلیقه‌ای، هرزروی بودجه، استخدام‌های بی‌ضابطه در شهرداری از دیگر معضلات این شهر است. استخدام‌های بی‌ضابطه در شهرداری آن را به یک سازمان فربه تبدیل کرده است؛ بودجه شهرداری صرف حقوق افرادی می‌شود که عملاً بسیاری از آنان کارایی لازم را ندارند، درحالی‌که بخش زیادی از نیروهای شهرداری باید متخصص باشند، هرچند در شهرداری نیروهای متخصص داریم، اما کافی نیست.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید می‌کند: در بسیاری موارد مدیریت شهر نیز به دست غیرمتخصص‌ها می‌افتد و این موضوع مسائل و مشکلات شهری می‌افزاید.

بازآفرینی در محلات توسعه نیافته شهر

کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه خرم‌آباد می‌تواند یک شهر خلاق باشد، اما با وجود شاخص‌های شهر خلاق به این عنوان ثبت نشده است می‌گوید: هم‌اکنون بیشتر شهرهای عضو اربینت هستند، خرم‌آباد به همراه چندین شهر غیراروپایی دیگر نیز عضو اربینت است؛ بنابراین مدیریت شهری می‌تواند از این فرصت استفاده کند و ارتباط بیشتری با پروژه بگیرد.

میرزاپور تاکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین داشته‌های شهر خرم‌آباد در زمینه طبیعی و انسانی است؛ داشته‌ها صرفاً شامل آثار تاریخی نمی‌شود بلکه ویژگی‌های طبیعی و انسانی این شهر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اربینت با استفاده از راه‌حل‌های ماهیت بنیان به دنبال بازآفرینی شهری در محلات توسعه نیافته شهری است.

حرکت به سمت برنامه‌ریزی عملی و منطقی

وی اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین راهکارهای جذب در آمد و البته توسعه در شهر خرم‌آباد گردشگری و راهکار بعدی ایجاد صنایع تبدیلی (فرآوری محصولات کشاورزی منطقه) است.

میرزاپور خاطرنشان می‌کند: موضوع بعدی که یک فرصت محسوب می‌شود، استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی است؛ ما در شهر متخصصانی داریم که با استفاده از این نوابغ می‌توانیم به سمت برنامه‌ریزی منطقی و عملی نه سلیقه‌ای حرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: تمام مواهب طبیعی و انسانی، تاریخی و فرهنگی را در شهر خرم‌آباد داریم و چه بهتر که با وجود این شاخص‌ها برای توسعه شهر گام برداریم.

کد خبر 610920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.