سیلاب می‌تواند به‌عنوان مخزن خاک عمل کند

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: سیلاب در صورتی که کنترل شود، می‌تواند به‌عنوان مخزن خاک عمل کند، زیرا رسوباتی که از طریق این سیلاب‌ها به‌وجود می‌آید، می‌تواند حاوی مواد مغذی بسیاری باشد که در فرآیند سیل جابه‌جا شده است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به چالش‌های ناشی از تغییرات زیست‌محیطی و روندهای طبیعی، اظهار کرد: بشر باید به این مسئله توجه کند که با طبیعت به‌خوبی رفتار کند و مراقب رفتار خود با طبیعت باشد.

وی افزود: جامعه نباید مسیرها و روندهایی که به‌صورت طبیعی به‌تعادل رسیده است را برای منافع شخصی یا با بهانه توسعه تغییر دهد، زیرا در قبال هر فعالیت غیر معمول باید منتظر وقایع وخیم و شرایط دشواری باشیم.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: یکی از وقایع ناگواری که وقوع آن شرایط دشواری را ایجاد می‌کند سیلاب‌هایی است که انرژی مخرب آن می‌تواند بسیار فاجعه‌آفرین محسوب شود.

وی در رابطه با تأثیر سیلاب‌های ناگوار و مشکلات آن گفت: سیلاب می‌تواند یک شهر یا منطقه را نابود کند و با فرسایش خاک‌های کشاورزی خسارت و فاجعه‌های بسیاری را به یک منطقه وارد کند.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: در صورتی که سیلاب‌های ناگوار هدایت و کنترل شوند به دلیل اینکه تنها در مقاطع زمانی به‌خصوصی این پدیده رخ می‌دهد می‌توان آن را تبدیل به فرصتی مناسب برای جبران برداشت‌های غیرعادی از حوضه‌های آبی زیرزمینی کرد.

وی افزود: سیلاب در صورتی که کنترل شود، می‌تواند به‌عنوان مخزن خاک عمل کند، زیرا رسوباتی که از طریق این سیلاب‌ها به‌وجود می‌آید، می‌تواند حاوی مواد مغذی بسیاری باشد که در فرآیند سیل جابه‌جا شده است.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: تبعات و مزایای سیلاب بستگی به آگاهی جامعه نسبت به طبیعت دارد.

کد خبر 610858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.