جداسازی ضایعات غذایی از مبدا در سوئد اجباری می‌شود

جداسازی جمع‌آوری ضایعات غذایی از سایر زباله‌ها برای همه خانوارها، ادارات و مشاغل، از اول ژانویه ۲۰۲۳ در استکهلم اجباری می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات استکهلم قصد دارند برای استفاده بهینه از زباله و ترویج فرهنگ بازیافت در بین شهروندان، جداسازی ضایعات غذایی از مبدا را اجباری کنند. هدف شورای محلی این است که در نهایت منبع ارزشمند زباله را به فرصتی برای توسعه تولید انرژی پایدارتر مانند بیوگاز تبدیل کند.

از دهه ۱۹۹۰، شهرداری‌های سوئد جمع‌آوری زباله‌های غذایی را از خانه‌ها، آشپزخانه‌های تجاری و رستوران‌ها اجرا می‌کنند اما استکهلم حداقل تا آنجا که به اجرای جامع چنین سیاستی مربوط می‌شود، عقب مانده است. در واقع صنعت تدارک غذا در شهر استکهلم قبلاً موظف شده بود دسته بندی زباله‌های غذایی را اجرا کند، اما نتایج نشان می‌داد که کافی نبوده است.

چهل درصد از موادی که در سطل زباله قرار می‌گیرد زباله‌های مواد غذایی است که از بازیافت آن موارد زیادی می‌توان به دست آورد. در ادامه بعضی از محاسبات شرکت مسئول مدیریت پسماند پایتخت سوئدآورده شده است که نشان می‌دهد با ضایعات غذایی می‌توان چه اقداماتی انجام داد.

جداسازی ضایعات غذایی از مبدا در سوئد اجباری می‌شود

• پنج کیلو ضایعات مواد غذایی می‌تواند انرژی لازم برای حرکت یک ماشین را در مسیر یک مایلی فراهم بیاورد.

• پوست سیب‌زمینی‌های ناشی از شش وعده شام، کود زیستی کافی لازم برای پرورش سیب زمینی مورد نیاز برای تولید یک کیسه چیپس را به وجود می‌آورد.

• ضایعات غذایی سه هزار نفر برای راه اندازی یک اتوبوس شهری برای یک سال کامل کافی است.

با این حال، امروزه به‌ندرت ۳۰ درصد از ضایعات غذایی که استکهلمی‌ها ایجاد می‌کنند برای تبدیل شدن به کود زیستی و بیوگاز دسته‌بندی می‌شود. بنابراین اجباری کردن دسته‌بندی غذا در استکهلم گامی در جهت استفاده بهتر از منابع است.

استکهلم اکنون در تلاش است تا به عنوان پایتخت، رهبری این پروژه را بر عهده بگیرد و به یک نمونه ایده‌آل در این رابطه تبدیل شود. دولت سوئد ملزم شدن همه شهرداری‌ها به ارائه سیستمی برای جمع‌آوری ضایعات غذایی را تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ به تعویق انداخته است اما استکهلم این الزام را به دنبال تصمیم شورای شهر خود زودتر اجرا می‌کند.

این مسئولیت در سال ۲۰۲۳ بر عهده شهروندان خواهد بود که زباله‌های مواد غذایی را به طور مرتب دسته‌بندی کنند. در این رابطه چند استثنا وجود دارد؛ بعضی از املاک چند مسکونی که از لحاظ فنی آماده نیستند، تا اول ژوئیه ۲۰۲۴ قبل از لازم‌الاجرا شدن تعهد، فرصت مناسب‌سازی خواهند داشت.

کد خبر 610817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.