اولین محموله دام زنده صادر شد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: صادرات دام سنگین به‌دلیل تعیین عوارض ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومانی به‌ازای هر کیلو توجیه اقتصادی ندارد و هنوز صادراتی در این نوع دام انجام نشده است. صادرات حدود ۱۲۰۰ رأس دام زنده سبک به کویت انجام شد.

به گزارش ایمنا، افشین صدردادرس، از آغاز صادرات دام زنده خبر داد و اظهار کرد: نخستین محموله دام زنده در یکی دو روز گذشته به کشور کویت صادر شد که این محموله شامل حدود ۱۲۰۰ رأس دام سبک روستایی بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا دام سنگین نیز صادر شده است یا خیر، گفت: صادرات دام سنگین به دلیل تعیین عوارض ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومانی به ازای هر کیلو توجیه اقتصادی ندارد و هنوز صادراتی در این نوع دام انجام نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور افزود: عوارض صادراتی دام سبک هم به ازای هر رأس ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان است.

پیش از این منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: متأسفانه نگاه برخی از سازمان‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی به صادرات دام منفی است و در بیشتر مواقع مسئولان پایین‌دستی به موضوعات مرتبط با حوزه صادرات دام اهمیتی نمی‌دهند؛ همین موضوع منجر به مشکلات زیادی در این بخش شده به نحوی صادرات عملاً انجام نشده است.

وی افزود: بروکراسی‌های مراحل صادرات دام بسیار زیاد بوده و عملاً آن اتفاقی که باید، نیفتاده است. وزارت جهاد کشاورزی به دنبال انجام شدن صادرات و جبران برخی از مشکلات موجود در حوزه تولید است اما مجموعه‌های پایین‌دستی در استان‌ها و شهرستان‌ها تعامل خوبی با تجار ندارند و این موضوع، موجب شده فرآیند صادرات دام به درستی انجام نشود و عملاً مشاهده می‌کنیم که به جای تسهیل در کار، سنگ‌اندازی‌هایی برای بازرگانان به ویژه استان‌های خوزستان ایجاد می‌کند.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: حوزه تولید دام در کشور از محدوده مواجهه با مشکلات عبور کرده و به مرحله‌ای رسیده که مسئله اصلی آن حفظ بقا است. تولید برای بقا به نقدینگی فراوانی نیاز دارد که بخشی از آن از طریق بازار داخل (به صورت خرید تضمینی یا خرده‌فروشی) و بخش دیگر باید از طریق صادرات تأمین شود.

پوریان اضافه کرد: درحالی‌که دامداران برای بقا، ناچار به دل بستن به صادرات هستند، شاهد نقص در عملی شدن پروژه‌های تعریف شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در مقاطع پایین‌تر هستیم.

وی ادامه داد: با صادرات دام زنده عملاً می‌توان بخشی از نقدینگی تولیدکنندگان را تأمین کرد به نحوی که از شرایط بحرانی خارج شود، زیرا با صادرات یک رأس دام زنده امکان تولید ۱۵ رأس دام ماده در کشور ایجاد می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور خاطرنشان کرد: تاکنون خرید تضمینی چندانی انجام نشده است، اگر این اقدامات انجام نشود تولیدکنندگان دام بین بقا و خروج از این صنعت یکی را انتخاب خواهند کرد. امروز هزینه تولید دام بسیار بالاست و با این طرح‌های حمایتی و انجام سریع آن می‌توان از بحران عبور کرد، اما متأسفانه صادرات دام در برخی استان‌ها به حاشیه دچار شده که عملاً مشکلات این حوزه را دو برابر کرده است.

کد خبر 610764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.