پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در مدیریت بحران حائز اهمیت است

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حوزه مدیریت بحران یکی از مباحث کلیدی آن پیشگیری از حوادث غیرمترقبه است که در این رابطه ضوابط و ستورالعمل‌هایی را سازمان آتش‌نشانی برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر شربیانی امروز _ یکشنبه هفدهم مهرماه_ در نود و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری، اظهار کرد: در حوزه مدیریت بحران یکی از مباحث کلیدی آن پیشگیری از حوادث غیرمترقبه است که در این رابطه ضوابط و دستورالعمل‌هایی را سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برعهده دارد.

وی ادامه داد: یکی از ضوابط این است که نقشه‌های معماری املاکی که درخواست تخریب و نوسازی دارند در سازمان آتش‌نشانی تاییدیه دریافت کنند، اما با کاهش زمان صدور پروانه این روند مورد غفلت قرار گرفت و رسیدگی به سایر افرادی که صلاحیت فنی و تخصصی این مسئله را ندارند، سپرده شده است.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید در این رابطه مجدد بازبینی شود تا اثر تخصصی آتش‌نشانی ماندگار شود که در این رابطه تذکری به شهردار تهران دارم.

وی اضافه کرد: سازمان خدمات ایمنی و آتش‌نشانی بر اساس اسناد فرادستی نسبت به کنترل و نظارت بر مباحث ایمنی اقدام می‌کند، نهادهای قانونی ذی‌ربط در این رابطه مباحث ایمنی و آتش‌نشانی عمل نمی‌کنند و اقدام به ساخت بناها و ابنیه ناایمن می‌کنند.

شربیانی افزود: مصداق این موضوع ارتباط رؤسای سازمان نظام مهندسی شهر تهران با معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص نظارت نکردن بر سیستم ایمنی و اعلام و اطفای حریق ساختمان‌ها توسط مهندسان ناظر به واسطه مسئولیت‌پذیر نبودن و انجام نشدن وظایف قانونی مهندسان ناظر است.

وی خاطرنشان کرد: وفق تبصره ۱۰۰ ماده ۷ قانون شهرداری‌ها مهندسان ناظر مکلف هستند، ضمن نظارت بر روند ساخت ساختمان‌ها به انطباق ساختمان در حال ساخت با مشخصات فنی مندرج در پروانه و نقشه‌های مصوب اقدام کنند و در پایان عملیات ساختمانی نیز با انطباق اقدام به گواهی تأیید کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به قانون ۳۳ نظام مهندسی و کنترل ساختمان اصول و قواعد فنی و آئین‌نامه‌های کنترل و اجرا با عنوان مقررات ملی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و با تصویب هیئت وزیران جهت اجرا ابلاغ شد، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال از وزارت راه و شهرسازی مکلف به نظارت مستمر نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان هستند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که شهرداری به جهت تسریع در روند رسیدگی به درخواست‌های شهروندان در رابطه با موضوع کاهش زمان صدور پروانه ساخت نظارت بر مباحث ایمنی برای ساختمان‌های زیر شش طبقه را به سازمان نظام مهندسی واگذار کرده و این بدان معنا است که شهرداری و سازمان آتش‌نشانی نظارت مستقیم خود را به نظارت عالیه تغییر داده‌اند.

شربیانی اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع ایمنی و آتش‌نشانی و پیامدهای ناگوار واگذاری این مسئولیت از شهرداری و سازمان آتش‌نشانی به سازمان نظام مهندسی؛ به شهردار تهران تذکر داده می‌شود تا نسبت به تعیین تکلیف این مسئله با ارائه آمار و گزارش‌های مربوط به آسیب‌شناسی وضعیت اجرایی شدن مباحث ایمنی در بناهای ساختمانی در مراحل پروانه و بیان کار در صحن شورای اسلامی شهر ارائه کند.

کد خبر 610754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.