حذف قرعه‌کشی خودرو؛ اقدامی به نفع خودروساز و خریدار

افزایش قیمت محصولات موجب شده تا مصرف کننده غیرواقعی برای خرید خودرو در صف خرید نایستد و شاید دلیل حذف قرعه‌کشی در محصولات سایپا، همین کاهش تقاضای ناشی از افزایش قیمت محصولات باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یازدهم مهرماه بود که سخنگوی وزارت صمت خبر از حذف قرعه‌کشی خرید خودرو برای تمامی محصولات سایپا و برخی محصولات ایران خودرو داد. با انجام قرعه‌کشی رانت زیادی به دلالان می‌رسید و خودرو را با قیمت پایین خریداری و با قیمت بازار به مصرف کننده واقعی عرضه می‌کردند؛ به نوعی این اقدام موجب دامن زدن به افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌شد که با حذف قرعه‌کشی می‌توان از این اقدام جلوگیری کرد؛ با قرعه‌کشی در نهایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زیان می‌کردند و تنها برنده آن دلالان بودند.

اما با نگاهی به قیمت محصولاتی که قرعه‌کشی آن‌ها حذف شده، می‌توان فهمید که قیمت این محصولات به بازار نزدیک شده و انگیزه سفته بازی و دلالی برای آن‌ها از بین رفته است. به نوعی افزایش قیمت محصولات موجب شده تا مصرف کننده غیرواقعی برای خرید خودرو در صف خرید نایستد و شاید دلیل حذف قرعه‌کشی در محصولات سایپا همین کاهش تقاضای ناشی از افزایش قیمت محصولات باشد.

یکی از سیاست‌های دیگری که به بازار خودرو آسیب می‌رساند، قیمت‌گذاری دستوری بود. به نحوی که محصولی که در حقیقت قیمت آن باید ۳۰۰ میلیون باشد، ۱۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شد و موجب کاهش انگیزه تولیدکنندگان می‌شد، زیرا تولید در این شرایط با زیان همراه است که کاهش کمیت و کیفیت تولید را به دنبال دارد.

با واقعی شدن قیمت‌ها، کمیت و کیفیت تولید خودرو به صرفه و براساس نیاز بازار خواهد بود و در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام خواهد شد. بنابراین با حذف قرعه‌کشی تنها دست دلالان از بازار خودرو قطع می‌شود.

کد خبر 610748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.