آشوب گروهکی در تهران؛ کشته‌سازی در کردستان

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _‌یکشنبه هفدهم مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید؛ بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آشوب گروهکی در تهران، کشته‌سازی در کردستان» نوشت: همزمان با فروکش کردن ناآرامی‌ها و اعتراضات در سطح کشور طی هفته گذشته، دیروز شنبه برخی شهرها به ویژه شهر تهران شاهد آشوب و خرابکاری نقطه‌ای بود.

شانزدهم مهرماه، ده‌ها نقطه از شهر تهران شاهد شیوه‌ای مشابه در تخریب و آشوب توسط عوامل میدانی و سازماندهی شده ضدانقلاب بود، به نحوی که در نقاطی که به نظر می‌رسد از پیش تعیین شده باشد، تیم‌های پنج تا ۱۰ نفره با تخریب و آتش زدن اموال عمومی به ویژه مخازن زباله، منطقه را دچار هرج و مرج و با ایجاد بار ترافیکی، عبور و مرور عموم مردم را با اخلال مواجه کردند.

براساس این گزارش، در این نقاط تیم‌های آشوب، ضمن سر دادن شعارهای ساختارشکنانه، ایجاد مانع برای کسب‌وکار مغازه‌داران و تجار بازار و تحریک جوانان و دانشجویان برای پیوستن به آن‌ها و تحرکات سو، اقدام به درگیری با پلیس و تخریب اموال عمومی کردند.

از جمله مناطقی که شاهد اجرای این شیوه از سوی عوامل آشوب بود می‌توان به محدوده شهرک غرب، مترو شریف، لاله‌زار، خیابان ملت، نازی آباد، خیابان انقلاب و چند نقطه دیگر اشاره کرد که با مداخله نیروهای پلیس تجمعات آشوب پراکنده شد. در محدوده مترو شریف و خیابان حبیب‌الله، تجمع‌کنندگان با به آتش کشیدن چند سطل زباله و کشاندن آن‌ها در مسیر سواره‌رو برای دقایقی این خیابان را مسدود کردند که با حضور نیروهای پلیس و شلیک گاز اشک‌آور، جمعیت ۳۰ تا ۴۰ نفره آن‌ها پراکنده شد.

در خیابان ملت تهران که محدوده بازار فروشندگان لوازم یدکی خودرو محسوب می‌شود، جمعی حدوداً ۲۰۰ نفره اقدام به سر دادن شعار، همچنین آتش زدن سطل‌های زباله کردند که منجر به ایجاد بار ترافیکی در این محدوده و تعطیلی واحدهای صنفی از بیم تخریب و آسیب شد.

بازار تهران در محدوده ناصرخسرو نیز وضعیت مشابهی داشت، آنجا که یک هسته مرکزی از آشوبگران با به آتش کشیدن چند سطل زباله در این منطقه به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت و ناامنی برای به تعطیلی کشاندن واحدهای صنفی بودند. اغتشاشگران در محدوده بازار اقدام به آتش زدن یک کیوسک نیروی انتظامی کردند که پس از حضور یگان‌های ویژه پلیس متفرق شدند.
شهرک غرب دیگر نقطه‌ای از تهران بود که امروز شاهد برگزاری تجمع پراکنده جمعی حدوداً ۷۰ نفره در بلوار فرحزادی بود که با کشف حجاب تعدادی از افراد حاضر در تجمع و همچنین سر دادن شعار همراه بود. این شیوه از ایجاد آشوب و ناامنی در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز اجرا شد.

در برخی شهرهای استان کردستان ازجمله بوکان و سقز، تجمعات عناصر آشوبگر و انجام اقدامات تخریبی به ویژه مسدود کردن معابر و آتش زدن اموال عمومی، منجر به توقف فعالیت کسبه و بازاریان در شهرهای سقز و بوکان شد و برخی مغازه‌داران برای مصون ماندن از تعرضات عناصر آشوبگر، اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند.

آشوب گروهکی در تهران، کشته‌سازی در کردستان

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رباخواران آب» نوشت: در خشک‌ترین نقطه کشور، صنعت فولاد راه انداخته‌ایم و بی‌توجه به منابع آبی موجود در حال مصرف آب بدون توجه به آمایش سرزمین در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، شهری و روستایی هستیم.

آن طور که مشخص است، حال منابع آبی کشور خوب نیست و در کنار آن تغییر اقلیم نیز مشکلاتی را ایجاد کرده‌است. یعنی نه‌تن‌ها حواسمان به دخل و خرج منابع آبی کشورمان نیست، بلکه برای مسئله تغییر اقلیم و تبعات ناشی از آن نیز برنامه‌ای نداریم.

نتایج یک تحقیق جدید در دانشگاه آنگلیا شرقی (UEA) که روی شش کشور هند، چین، اتیوپی، غنا، برزیل و مصر انجام شده، نشان می‌دهد که جهان با سرعت در حال پیشروی به سوی افزایش دمای متوسط جهانی به بیش از ۵/۱ درجه سانتیگراد است.

روند فعلی افزایش گرمایش زمین، خشکسالی‌هایی را ایجاد می‌کند که سال‌ها ادامه خواهد داشت. افزایش دمای کره زمین باعث خشکسالی‌هایی می‌شود که مکررتر و طولانی‌تر هستند و خطرات قابل‌توجهی برای مردم و اکوسیستم‌ها به همراه دارد.

این مسئله برای کشور ما که گرم و خشک است، تبعات منفی زیادی خواهد داشت و تا دیر نشده باید فکری به حال آن شود.

حجت میان‌آبادی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس در این باره می‌گوید: چندین دهه است که تغییر اقلیم مورد بحث متخصصان بین‌المللی بوده و هست، در چند سال اخیر نیز سیاستگذاران و برخی از سیاست‌مداران در دنیا به این مسئله ورود کرده‌اند به همین دلیل مسئله تبعات تغییر اقلیم برای سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران کم و بیش ملموس شده و تا حدودی مسئله تغییر اقلیم اهمیت جدی‌تری پیدا کرده‌است، اما این مسئله هنوز به معنای واقعی کلمه در کشور ما اولویت چندانی پیدا نکرده‌است؛ بنابراین ما در سیر برنامه‌ریزی‌های کلان آبی در کشور و مهم‌تر از آن سیاست‌گذاری‌های کلان‌مان اهمیت توجه به تغییر اقلیم را نمی‌بینیم.

تغییر اقلیم در کشور ما اثرات منفی به جا گذاشته و می‌گذارد. وی درباره راهکار رویارویی با این پدیده افزود: تغییر اقلیم به اصطلاح جریان و روند طبیعی حاکم بر اقلیم زمین را بر هم می‌زند و در برخی از مناطق که خشک و نیمه‌خشک است، ممکن است خشکسالی اتفاق بیفتد و در برخی مناطق دیگر سبب افزایش بارندگی‌ها نیز می‌شود؛ یعنی این تغییر اقلیم می‌تواند بر کلانشهرهای مختلف اثرات مثبت یا اثرات منفی داشته‌باشد، اما در کشور ما اثرات تغییر اقلیم به صورت عمده منفی خواهد بود.

میان‌آبادی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین رویکردی که در حال حاضر متخصصان به آن رسیده‌اند و توصیه می‌کنند، به سیاست‌گذاران که در دستور کار سیاستمداران قرار بگیرد و کما بیش جواب مثبت از آن گرفته شده‌است، رویکردی با نام سازگاری با اقلیم است، این فکر که انسان با غلبه و تسلط بر طبیعت می‌تواند مشابه صد سال گذشته به جنگ با طبیعت برود، تفکر غلطی است. توهم صد سال اخیر انسان‌ها در این رابطه یکی از عوامل بسیار مهمی بوده که سبب ایجاد مشکلات اخیر شده‌است، بنابراین اصلی‌ترین باوری که باید در ذهن سیاست‌گذاران و مهم‌تر از آن سیاستمداران شکل بگیرد، این باور است که انسان قابلیت جنگیدن با طبیعت را ندارد.

وی هشدار داد: گرچه طبیعت صبرش زیاد است، اما نشان داده که زور و در نتیجه قهر آن بر انسان غلبه می‌کند، بنابراین ما انسان‌ها دو راه بیشتر نداریم؛ یا تصمیم می‌گیریم که دنبال منافع کوتاه‌مدت باشیم و فکر کنیم که در ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ سال آینده اتفاقی نمی‌افتد و خوشحال و خرسند از روند توسعه غلط‌مان باشیم، یا اینکه باورها و رویکردهایمان را تغییر بدهیم.

این پژوهشگر حوزه آب با اشاره به شکست استراتژی‌هایی که رویکردهای انسان‌محور غالب و پیروز بر طبیعت و با دکترین مهار طبیعت گفت: اصلی‌ترین کاری که باید در میان سیاست‌گذاران و سیاستمداران بین‌الملل و در داخل کشورمان صورت گیرد، کنار گذاشتن آن تفکر و رویکرد شکست خورده توان مهار طبیعت است. نکته جالب این است که باور قدرتمندبودن طبیعت در تفکرات مدیریتی و حکمرانی ایران قدیم و در باورهای دینی و اسلامی ما بوده است. مثال بارز و بدیهی آن نیز سیستم‌های مدیریت آبی برای نمونه در یزد است؛ سیستمی مثل قنات که ماحصل سازگاری انسان با طبیعت است و در عین اینکه از طبیعت بهره‌برداری می‌کند حواسش است که این بهره‌برداری از طبیعت به بهره‌کشی نرسد.

آشوب گروهکی در تهران، کشته‌سازی در کردستان

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرگیجه کسب‌وکارهای اینترنتی» نوشت: «محدودیت واتس‌اپ و اینستاگرام همیشگی است؟» اظهارات متناقض و مبهم وزیر ارتباطات درباره احتمال دائمی بودن این محدودیت‌ها بر بلاتکلیفی کاربران و کسب و کارها افزوده است.

این درحالی است که وزیر کشور پیش‌تر محدودیت‌ها را موقتی دانسته و رفع آن را موکول به پایان ناآرامی‌ها کرده بود. محدودیت‌های ایجاد شده برای اینترنت، کاهش سرعت آن و فیلترینگ پلتفرم‌های فضای مجازی طی دو سه هفته گذشته وضعیت کسب و کارها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

از چندسال گذشته به هر دلیلی بسیاری از کسب و کارها پیوند زیادی با فضای مجازی خورده‌اند و فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ باعث شده میلیون‌ها کسب و کار با مشکلاتی مواجه شوند.

در این شرایط، بسیاری از فعالان و کاربران فضای مجازی منتظرند تا ببینند محدودیت اینترنت و فیلترینگ چه زمانی رفع می‌شود و گمانه‌زنی‌های بسیاری هم درباره ادامه یا رفع آن منتشر شده است.

روز گذشته و درحالی که بسیاری از رسانه‌ها به نقل از وزیر ارتباطات، خبر از فیلترینگ دائم اینستاگرام و واتس‌اپ دادند، اما عیسی زارع‌پور در گفت‌وگویی این خبر را تکذیب و اظهار کرد: برنامه‌ای برای فیلترینگ این پلتفرم وجود ندارد. وزیر ارتباطات البته کمی بعد اصلاح مجددی در حرف‌هایش داشت و گفت: این موضوع در اختیار نهادهای ذی‌صلاح دیگری است! سخنانی که بر سردرگمی و بلاتکلیفی کسب و کارهای اینترنتی افزوده است.

روزهای گذشته بسیاری از کاربران فضای مجازی با استفاده از فیلترشکن‌ها به سختی توانستند وارد پلتفرم‌های خارجی شوند و این موضوع همچنان ادامه دارد.

وزیر ارتباطات دیروز در پاسخ به این پرسش که آقای رئیسی در دوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بود مسدود کردن و بستن پلتفرمی که کسب‌وکار مردم روی آن است، در دستور نخواهد بود، اظهار کرد: «در قواعد اینستاگرام، خرید و فروش سلاح ممنوع است، دعوت به آشوب ممنوع است، اگر چنین چیزی در آمریکا اتفاق بیفتد، حتماً برخورد می‌کنند. اکانت رئیس جمهور مستقر را برای امنیت ملی‌شان به صورت دائمی مسدود کردند. وقتی خطوط قرمز کشور و خودش را رعایت نمی‌کند- قواعدی که ما با فرض اینکه به این قواعد احترام می‌گذارد اجازه فعالیت دادیم، وقتی آنها را زیر پا می‌گذارد- ممکن است [در سیاست] فعالیت این پلتفرم در داخل کشور تجدید نظر شود، مجوزی که به هر کسی داده می‌شود، ابدی نیست و به رعایت قوانین و مقررات بستگی دارد، البته تصمیم‌گیر در این حوزه من نیستم. مراجع دیگر هستند.»

زارع‌پور در پاسخ به این شایعه که گفته می‌شود وزارت ارتباطات از قبل تصمیم داشته در مهرماه، اینستاگرام را مسدود و به جای آن از روبیکا استفاده کند، گفت: «چنین برنامه از پیش طراحی شده‌ای نداشتیم اما در وزارت ارتباطات وظیفه‌مان این است ظرفیت‌هایی که می‌توانند مشکل کشور را در بخش‌های گوناگون حل کنند، تقویت کنیم».

وی در پاسخ به این پرسش که با این سخنان آیا می‌توان چنین برداشت کرد که اینستاگرام دیگر در دسترس نخواهد بود، گفت: «هنوز زود است برای اینکه چنین قضاوتی داشته باشیم، به رفتار خود اینستاگرام، تصمیم مراجع امنیتی کشور و کمیته تعیین مصادیق بستگی دارد.»

این درحالی است که وی پیش‌تر نیز توصیه کرده بود مردم کسب‌وکار خودشان را بر محیطی که پایبند به قانون جمهوری اسلامی نیست، پایه‌گذاری نکنند، توضیحاتی که البته موجب افزایش شائبه‌ها و گمانه‌هایی شد و بعضی از فعالان فضای مجازی از احتمال خداحافظی همیشگی با اینستاگرام و واتس‌ اپ و دائمی شدن فیلترینگ آن گفتند.

آشوب گروهکی در تهران، کشته‌سازی در کردستان

کد خبر 610668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.