هر کجا دولت به بخش خصوصی اعتماد کرد برنده شد/اختیارات مدیران استانی باید بیشتر شود

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: دولت باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد و بیشتر اختیارات تولید و تجارت را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند؛ هر کجا که دولت به بخش خصوصی اعتماد کرد برنده شد.

سیدحسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در استان خراسان فقط بیش از ۸۰ کارخانه لبنیات مستقر هستند که همه آن‌ها یک محصول واحد را تولید می‌کنند و نه تنها تنوعی در بین محصولات آن‌ها دیده نمی‌شود بلکه در کل کشور نیز وجود ندارد؛ این در حالی است که در کشوری مانند فرانسه بیش از ۲۰۰ نوع پنیر تولید می‌شود.

وی افزود: علت اشباع صنعتی در بعضی از صنایع، نداشتن سند آمایش سرزمینی است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با بیان اینکه اطلاعات جامعی از وضعیت فعلی صنایع کشور وجود ندارد، گفت: اطلاعاتی مانند اینکه چه تعداد کارخانه در شهرک‌های صنعتی کشور فعال یا غیرفعال است وجود ندارد و هر نهادی آمارهای متفاوتی ارائه می‌دهد؛ این تا حدودی از نبود مطالبه و مطالعه بخش خصوصی از دولت ناشی می‌شود.

حسینی تصریح کرد: نظام پیگیری از سوی بخش خصوصی وجود ندارد درصورتی‌که بخش خصوصی به عنوان مشاوران دولت به حساب می‌آید، بنابراین دولت باید بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد و بیشتر اختیارات تولید و تجارت را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند؛ هر کجا که دولت به بخش خصوصی اعتماد کرد برنده شد.

تنها راه نجات اقتصاد کشور در بخش تولید است

وی با بیان اینکه تنها راه نجات اقتصاد کشور در بخش تولید است، گفت: دولت به این نتیجه رسیده که باید مشکلات اقتصادی، سرمایه‌گذاری و فقر را تنها از طریق تولید برطرف کند، این در صورتی است که لازمه آن سرمایه‌گذاری و اشتغال سالم است.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان با تکیه بر آنها سرمایه گذاری در بخش تولید را آغاز کرد.

اقتصاد کشور بانک محور است

حسینی با بیان اینکه اقتصاد کشور بانک‌محور است، گفت: وقتی صحبت از بازار سرمایه می‌شود همه فکرها به سوی بانک‌ها حرکت می‌کند، این در حالی است که دیگر بازارهای سرمایه به سرمایه‌گذاران معرفی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در بیشتر مواقع نیازی به حمایت‌های دولتی از صنعت وجود ندارد، این حمایت در صورتی می‌تواند حاصل شود که دولت در قوانین کارشکنی نکند، زیرا موانع تولید صنایع در کشور عمومی است اما در برخی از مناطق شدت و ضعف آن متفاوت است.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در برخی از صنایع تورم بسیاری وجود دارد اما همچنان برای ایجاد واحد جدید در آن صنعت مجوز داده می‌شود. برای مثال در استان خراسان تعداد زیادی واحد صنعتی فولادی وجود دارد، در صورتی که مجوز صنایع باید براساس شرایط اقلیمی صادر شود.

حسینی با بیان اینکه حوزه قضائی استان خراسان رضوی با یک سری از ساز و کارهای مشخص به طور مؤثری به بخش تولید استان کمک کرده است، گفت: حمایت این نهاد از واحدهای صنعتی به گونه‌ای بوده است که در سال گذشته از تعطیلی ۵۰۰ واحد صنعتی جلوگیری شد.

وی در پایان گفت: باید یک نرم افزار آمار گیرنده‌ای ایجاد شود تا به صورت روزانه وضعیت واحدهای صنعتی را نمایش دهد، زیرا درحال‌حاضر نمی‌دانیم هر بخش صنعتی کشور در چه وضعیتی از تولید و اشتغال قرار دارد، همچنین باید اختیارات مدیرکل‌های استان باید افزایش یابد تا مجبور نباشند بیشتر مشکلاتشان را از پایتخت پیگیری کنند.

کد خبر 610623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.