۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
گره کور ترافیک مشهد

یکی از معضلات جدی کلان‌شهرها، گره کور ترافیکی است؛ کلان‌شهر مشهد نیز از این معضل مستثنی نیست و برای رفع آن، نیاز است مدیریت شهری در دوره ششم تدابیر جدی بیندیشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترافیک یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر کلان‌شهرها به ویژه مشهد است. به دلیل وسعت پهناور، جمعیت زیاد و وجود مضجع شریف امام رضا (ع) همه ساله زائران و گردشگران بی‌شماری به این استان سفر می‌کنند، به همین دلیل یکی از کلان‌شهرهای پرترافیک کشور محسوب می‌شود.

روزبه‌روز شاهد گسترش جوامع شهری در تمام نقاط و نواحی ایران هستیم. شهروندان با توجه به نیاز خود اقدام به خریداری خودرو برای تسهیل در تردد می‌کنند و هر روز بر تعداد این خودروها افزوده می‌شود. با تشدید ترافیک شهری و افزایش تردد خودروها، لزوم درنظرگرفتن محدودیت‌های ترافیکی و ارائه راهکارهای میان‌مدت از جمله تعریض خیابان‌های پرتردد و شلوغ و استفاده از زیرگذر یا روگذر برای رفع مشکلات ترافیکی، بیش از پیش احساس می‌شود.

در این دوره از مدیریت شهری، برنامه‌هایی برای رفع معضل ترافیک مشهد و احداث پروژه‌های عمرانی مد نظر قرار گرفته است. آغاز عملیات اجرایی دوربرگردان شهید میرزایی، کلنگ‌زنی پل دهرود و تعریض خیابان رسالت از جمله پروژه‌هایی بوده که برای رفع معضل ترافیک در سطح شهر مشهد برنامه‌ریزی شده است.

تسهیل تردد و رفت‌وآمد شهروندان، ارتقای سطح زیست‌پذیری و ایجاد تأسیسات زیربنایی و عمرانی به منظور روان‌سازی ترافیک از اولویت‌های این دوره از شورای اسلامی شهر مشهد و نیز شهرداری است تا مشکلات این حوزه رفع و رضایت خاطر شهروندان فراهم شود.

لزوم اجرای پروژه‌های عمرانی جهت باز شدن گره ترافیکی مشهد

غلامحسین صاحبی، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص گره‌های ترافیکی شهر مشهد اظهار می‌کند: عملیات اجرایی پروژه دوربرگردان شهید میرزایی آغاز شده و این پروژه از سال‌های گذشته در دستور کار مدیریت شهری بوده است، اما در شوراهای چهارم و پنجم اجرایی نشد؛ بسیار خرسندیم که در دوره ششم شاهد تحقق این مهم هستیم.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه دوربرگردان شهید میرزایی، ادامه می‌دهد: این پروژه از سال‌های گذشته در دستور کار مدیریت شهری بوده است، اما در شوراهای چهارم و پنجم اجرایی نشد؛ بسیار خرسندیم که در دوره ششم شاهد تحقق این مهم هستیم.

رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه دوربرگردان شهید میرزایی نقش بسزایی در تسهیل تردد و رفع مشکلات ترافیکی عدیده میدان فجر و حاشیه بزرگراه شهید چراغچی دارد، تصریح می‌کند: امیدواریم از این طریق بتوان یکی از گره‌های ترافیکی منطقه را رفع کنیم.

وی از تعریف پروژه‌های متعدد در محور بلوار رسالت خبر می‌دهد و می‌گوید: در این دوره، تعریض بلوار رسالت نیز در دستور کار قرار گرفته است و تعریض پل دهرود نیز در محور رسالت به زودی آغاز می‌شود.

صاحبی با اشاره به اجرایی شدن احداث دوربرگردان همت‌آباد در محور رسالت، خاطرنشان می‌کند: با اجرا و تعریف این پروژه‌ها می‌توان گره‌های ترافیکی این محدوده از شهر را به حداقل برسانیم تا شهروندان در تردد خود با مشکل کمتری مواجه باشند.

وی با بیان اینکه با تأمین اعتبار، عقب‌نشینی محور رسالت در محدوده «دروی»، این پروژه نیز در دستور کار قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: علاوه‌بر این، راست‌گرد و چپ‌گرد پل رسالت نیز پس از ۱۶ سال به اتمام نرسیده که باید اجرایی شود.

تسهیل تردد از مهم‌ترین موضوعات ارتقای سطح زیست پذیری است

مهدی ناصحی، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عملیات اجرایی احداث دوربرگردان شهید میرزایی، اظهار می‌کند: تسهیل تردد و رفت‌وآمد شهروندان، یکی از مهم‌ترین موضوعات در راستای ارتقای سطح زیست‌پذیری و تحقق این مهم در گرو ایجاد تأسیسات زیربنایی و عمرانی به منظور تسهیل و روان‌سازی ترافیک است.

وی با بیان اینکه محور بلوار رسالت و تقاطع آن با بزرگراه شهید چراغچی، جزو پرترددترین محورهای شهر مشهد محسوب می‌شود و تقسیم‌کننده بسیاری از سفرهای مردم، از ضلع شرقی به غربی شهر است، اضافه می‌کند: این محور، حجم سنگینی از تردد وسایل نقلیه مختلف از جمله وسایل نقلیه سنگین و سبک را به خود اختصاص داده است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح می‌کند: دسترسی شمالی-جنوبی این محور نیز به منظور تخلیه شهر به سمت شمال برای مدیریت شهری حائز اهمیت است، شهرداری طراحی‌های خوبی را برای کاهش میزان ترافیک پیش‌بینی کرده است که یکی از آن‌ها، دوربرگردان شهید میرزایی است.

وی می‌افزاید: اگر دوربرگردان شهید میرزایی که عملیات اجرایی آن توسط سازمان عمران اجرایی شده است، در بازه زمانی مقرر به بهره‌برداری برسد شهروندان از مواهب آن بهره‌مند می‌شوند و نقش مهمی در کاهش زمان سفر و ترافیک ایفا می‌کند.

نقاط حادثه‌خیز و گره‌های ترافیکی مشهد احصا شده است

سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد با بیان اینکه یکی از مسائل این شهر وجود نقاط حادثه‌خیز و گره‌های ترافیکی است که برای رفع این مشکلات برنامه مطالعاتی دقیقی آماده شده است، اظهار می‌کند: تمام نقاط حادثه‌خیز و گره‌های ترافیکی در این کلان‌شهر احصا و برای آن‌ها برنامه مطالعاتی دقیقی آماده شده است.

وی می‌افزاید: یکی از نقاط حادثه‌خیز دوربرگردان هم‌سطحی است که بین میدان امام حسین (ع) و میدان فجر قرار دارد و منجر به ایجاد ترافیک و حوادث جرحی و فوتی زیادی شده است که امیدواریم با این پروژه ظرف مدت زمان معقولی به بهره‌برداری برسد، از جمله مزایای این پروژه کاهش زمان اتلاف وقت مردم، کاهش ترافیک و حوادث راهنمایی و رانندگی است.

وی در خصوص اجرای دیگر پروژه‌های شهری تا پایان سال، خاطرنشان می‌کند: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به کلنگ‌زنی پل دهرود و تعریض رسالت اشاره کرد.

توقف غیرمجاز موجب گره‌های ترافیکی می‌شود

سیدجعفر شمس، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد در این باره اظهار می‌کند: ایستگاه‌های تخلیه بار که در اطراف مراکز تجاری و خرید پرتردد شهر احداث شده است، از جمله زیرساخت‌های مهم در زنجیره حمل‌ونقل بار و کالا محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ ایستگاه در سطح شهر احداث شده است که روند تخلیه بار و کالا را تسهیل و تسریع می‌کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با اشاره به مشکلات توقف غیرمجاز در ایستگاه‌های تخلیه بار، خاطرنشان می‌کند: خودروهای شخصی بدون توجه به تابلوهای نصب شده در ایستگاه‌ها، اقدام به توقف در این نقاط می‌کنند و خودروهای باری ناچار هستند برای تخلیه و بارگیری به‌صورت دوبله توقف کنند که همین امر علاوه بر اینکه حوادث رانندگی را رقم می‌زند، موجب ایجاد ترافیک و مشکلات مربوط به آن می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه توقف غیرمجاز در ایستگاه‌های تخلیه بار موجب ایجاد گره‌های ترافیکی و اختلال در جابه‌جایی بار و کالا می‌شود که برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی شود، می‌افزاید: این تخلف یکی از پرتکرارترین جرایم حوزه حمل‌ونقل بار است که به‌صورت مستمر توسط گشت‌های نظارت و بازرسی سازمان با همکاری پلیس راهور رصد و متخلفین اعمال قانون می‌شود.

شمس از شهروندان درخواست کرد تا از هرگونه توقف در ایستگاه‌های تخلیه بار خودداری کنند تا ضمن ایجاد ترافیک روان در اطراف این ایستگاه‌ها، از صدها مورد حادثه رانندگی که سالانه به موجب این تخلف رخ می‌دهد، پیشگیری شود.

کد خبر 610572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.