۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
یک روز به افتخار اراک

انتخاب «روز اراک» با هدف گرامیداشت سالروز صدارت امیرکبیر از شخصیت‌های بزرگ ایران و برخاسته از این کلان‌شهر، یکی از مصوبات شورایعالی استان‌های کشور است که توسط شورای پنجم اراک محقق شد تا فرصتی مناسب برای افزایش حس تعلق شهروندی و بهبود مسئولیت‌پذیری شهروندان در قبال شهر خود باشد.

به گزارش ایمنا، امروزه برگزاری رویدادهای فرهنگی و جشنواره‌ها در شهرهای مختلف ایران و جهان را می‌توان شاخه‌ای جدید از صنعت گردشگری نام برد؛ اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که برگزاری رویدادهای فرهنگی مورد توجه قرار گرفت تا جایی که امروزه شاهد رونق و استقبال گرم از این قبیل رویدادها در سطوح بین‌المللی، ملی و البته محلی هستیم.

برگزاری رویدادهای شهری و محلی که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان ژانر جدیدی از صنعت گردشگری یاد کرد، رونق مکان برگزاری را به دنبال خواهد داشت که البته به‌شرط اجرای خوب، خوش‌نامی شهر میزبان و در غیر این صورت تأثیری بالعکس دارد و تصویر ناخوشایندی از مکان اجرای آن را در اذهان عموم مردم باقی خواهد گذاشت.

کلان‌شهر اراک نیز از برگزاری این رویدادها دور نمانده است و از سال ۱۳۹۷ به پیشنهاد شورای اسلامی شهر و تصویب شورایعالی استان‌ها، بیست‌وهشتم مهرماه به مناسبت سالروز به صدارت رسیدن امیرکبیر به عنوان «روز اراک» نام‌گذاری شد.

اعضای شورای پنجم اراک که این روز را برای نامگذاری انتخاب کردند، در نخستین سالگرد بزرگداشت آن معتقد بودند هر چند سابقه فرهنگی اراک طولانی است، اما حوزه صنعت بر سایر ظرفیت‌های شهر سایه افکنده و نیاز است در هفته فرهنگی اراک، ظرفیت‌های این کلان‌شهر در راستای معرفی بیشتر هویت فرهنگی آن برای شهروندان، برجسته شود.

برگزاری برنامه‌های هفته اراک در دومین سال با شیوع ویروس کرونا همراه شد و در سومین سال اعضای مدیریت شهری بر این باور بود که در این فرصت باید برای تقویت حس تعلق شهری با معرفی فرهیختگان این دیار به شهروندان به‌ویژه نسل جوان گام برداشت.

پیش از این در مردادماه سال جاری مدیران شهری اراک در نشستی که با فرماندار، اعضای شورای اسلامی شهر و نمایندگان نهادهای مردمی شهر برگزار شده بود، به بررسی چگونگی برگزاری هفته فرهنگی، همچنین برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این هفته پرداخته بودند و تاکید داشتند هدف از برگزاری این برنامه‌ها در چهارمین دوره از بزرگداشت هفته اراک، ارتقای شاخص‌های فرهنگی و سطح همبستگی اجتماعی، تقویت روحیه نشاط در بین شهروندان و معرفی تاریخ و پیشینه اراک است.

مدیران شهری اراک هدف از برگزاری هفته فرهنگی این کلان‌شهر را ارتقای شاخص‌های فرهنگی و سطح همبستگی اجتماعی، تقویت روحیه نشاط در بین شهروندان، معرفی تاریخ و پیشینه، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این کلان‌شهر و شخصیت‌ها و مشاهیر آن، معرفی آداب و رسوم و تولیدات سنتی و محلی، همچنین ایجاد همگرایی و همدلی بین شهروندان و تثبیت نگرش‌ها و رویکردهای اصیل فرهنگی می‌دانند.

برگزاری برنامه‌های هفته اراک با مشارکت مردم، برای افزایش نشاط اجتماعی

علیرضا شعبانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک می‌گوید: به مناسبت بزرگداشت هفته اراک برنامه‌های ویژه‌ای در راستای معرفی این شهر و پیشینه و تاریخ آن، شخصیت‌های برجسته و تأثیرگذار اراک در زمینه‌های مختلف، معرفی صنایع‌دستی اراک و ابنیه تاریخی با مرکزیت بازار سرپوشیده برگزار خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: این برنامه در دسته‌بندی‌های مختلفی ارائه خواهد شد، بعضی از آن‌ها برای افزایش تعلق اجتماعی و نشاط شهروندی با استفاده از مشارکت‌های مردمی برنامه‌ریزی شده است و علاوه بر آن فضاسازی محیطی نیز به شکل ویژه‌ای در طول هفته انجام خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک ادامه می‌دهد: از دیگر برنامه‌های هفته فرهنگی اراک، برگزاری تور اراک‌گردی است که از طریق فضای مجازی در اپلیکیشن طراحی شده است و در اختیار شهروندان و مسافران این شهر قرار خواهد گرفت، همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته اتوبوس‌هایی در سطح شهر پیش‌بینی شده است که به شکل فیزیکی تور اراک‌گردی را اجرا خواهد کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف با همکاری دانشگاه‌های اراک برگزار خواهد شد که مسائلی همچون شخصیت تاریخی امیرکبیر، پیشینه شهر، بازار اراک و شکل‌گیری آن به عنوان یکی از شاهکارهای معماری کشور، ورزش شهر، همچنین معرفی شخصیت‌های برجسته اراک در حوزه‌های مختلف را در برمی‌گیرد.

یک روز به افتخار اراک

شعبانی می‌افزاید: طی سال‌های گذشته به دلیل اپیدمی کرونا، امکان برگزاری بسیاری از برنامه‌ها با استفاده از مشارکت‌های مردمی وجود نداشت، اما طی سال جاری با فروکش کردن این بیماری می‌توانیم ضمن رعایت موارد بهداشتی، برنامه‌های متعددی را با حضور شهروندان و در راستای افزایش نشاط اجتماعی تدارک ببینیم.

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌های متنوعی در سه نوبت صبح، عصر و شب پیش‌بینی شده است که مکان و زمان دقیق برگزاری برنامه‌ها در قالب یک جدول به اطلاع شهروندان خواهد رسید؛ البته این برنامه‌ها روز بیست‌وهشتم مهرماه با گلباران قبور شهدا و نواختن زنگ اراک در یکی از مدارس این کلان‌شهر آغاز خواهد شد.

بوستان‌های شهر در اختیار سمن‌ها و نهادهای مردمی قرار می‌گیرد

احمد حسنی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک با بیان اینکه این کلان‌شهر به مهد مفاخر ایران معروف است، می‌گوید: این شهر سرزمین بزرگانی همچون آقانورالدین عراقی، محمدعلی اراکی، کربلایی کاظم ساروقی، میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی، امیرکبیر و محمود صناعی است که در راستای گسترش فرهنگ آن و ترسیم چشم‌اندازی مؤثر برای توسعه، بیست‌وهشتم مهرماه همزمان با سالروز صدارت امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه قاجار به عنوان روز اراک معرفی شده است.

وی می‌افزاید: سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک ضمن گرامیداشت روز اراک و سالروز به صدارت رسیدن امیرکبیر برنامه‌های مختلفی را جهت افزایش نشاط اجتماعی در بین شهروندان در نظر گرفته است و در همین راستا علاوه بر بسترسازی و مناسب‌سازی بوستان‌های سطح شهر به منظور اجرای برنامه‌های روز اراک تدابیری اندیشیده شده است تا این بوستان‌ها در اختیار سمن‌ها و مؤسسات فرهنگی، مذهبی، علمی، صنعتی و هنری و همچنین سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی برای اجرای برنامه‌های متنوع قرار گیرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک ادامه می‌دهد: در طول هفته اراک تمام نورپردازی‌های سطح شهر این کلان‌شهر فعال خواهد شد و علاوه بر آذین‌بندی سطح شهر، گل‌کاری مناسبتی نیز در دستور کار نیروهای معاونت فضای سبز سازمان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: در نظر داریم علاوه بر استفاده از سازه‌های تبلیغاتی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری جهت انجام امور فرهنگی در این هفته، برنامه‌هایی را نیز در راستای آموزش شهروندی در حوزه حفظ و نگهداری فضای سبز در مناطق شهری و تقدیر از شهروندان نمونه این کلان‌شهر که در حفظ و نگهداری فضای سبز کوشا بوده‌اند، اجرا کنیم.

کد خبر 610504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.