روز ملی مشهدالرضا(ع)، ظرفیت جدیدی برای شهر

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه از طریق «روز ملی مشهدالرضا(ع)» به دنبال ایجاد ظرفیت جدیدی برای شهر هستیم، گفت: این روز ملی، ظرفیت جدیدی است که با هویت سیاسی و انقلابی مردم مشهد گره خورده است.

حجت‌الاسلام حسن منصوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تصویب دهم دی‌ماه به عنوان روز ملی مشهدالرضا (ع)، با بیان اینکه از این طریق به دنبال ایجاد ظرفیت جدیدی برای شهر هستیم، اظهار کرد: واقعه گوهرشاد تمام معیارها برای نام‌گذاری به عنوان روز ملی مشهدالرضا (ع) را دارا بود، اما این روز پیش‌تر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز «عفاف و حجاب» ثبت شده و ظرفیت جدیدی را ایجاد نمی‌کرد.

وی ادامه داد: قیام خونین مردم مشهد در دهم دی‌ماه سال ۵۷ موضوع دیگری بود که مردم به صحنه اجتماعی و سیاسی وارد شده بودند؛ این روز به عنوان یکشنبه خونین مشهد شناخته می‌شود که منجر به پیروزی انقلاب شد، همچنین قیام خونین مشهد ۳۰۰ شهید مظلوم داشت که بیشتر آن‌ها را زنان محجبه‌ای تشکیل می‌دادند که برای اثبات انقلاب اسلامی و پیروی از علمای شهر قدم در عرصه گذاشته بودند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: سالروز ورود، شهادت یا ولادت امام رضا (ع) نیز می‌توانست به عنوان روز ملی مشهدالرضا (ع) تعریف شود، اما ظرفیت آن پیش‌تر وجود داشت و ظرفیت جدیدی محسوب نمی‌شد، البته براساس مدارک ارائه شده از سوی محققان، اگر تاریخ قمری ورود امام رضا (ع) به توس را به تاریخ شمسی تبدیل کنیم همان روز دهم دی ماه می‌شود.

وی گفت: با این اقدام پیوستی از نهم دی‌ماه روز بصیرت و دهم دی‌ماه روز انقلاب اسلامی و یکشنبه خونین مشهد خواهیم داشت که فرصتی برای بازگو کردن این وقایع برای نسل جدید فراهم می‌کند، این در حالی است که برای این رویداد و اتفاق بزرگ تنها به ایجاد میدانی کوچک بسنده شده است.

منصوریان افزود: لازم است روی پیوست‌های اجتماعی، تاریخی و هویتی این اتفاق مهم تمرکز کنیم، علاوه‌بر آن قرار شد دبیرخانه «روز ملی مشهدالرضا (ع)» به منظور بررسی و احصای ظرفیت‌های دهم دی‌ماه تشکیل شود، روز ملی مشهدالرضا (ع) ظرفیت جدیدی است که با هویت سیاسی و انقلابی مردم مشهد گره خورده است.

کد خبر 610455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.