ایران_ژاپن/بازی تاج‌وتخت در کویت

تیم‌های ملی فوتسال ایران و ژاپن، شانزدهمین فینال تورنمنت قاره‌کهن را در مقابل یکدیگر برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال ۲۰۲۲ آسیا، امروز _شنبه شانزدهم مهرماه_ با معرفی قهرمان، نایب‌قهرمان و تیم‌های سوم و چهارم رسماً به پایان می‌رسد.

در حساس‌ترین و بزرگ‌ترین دیدار تورنمنت فوتسال آسیا، تیم‌های ملی ایران و ژاپن از ساعت ۲۰:۳۰ به‌وقت تهران در ورزشگاه سعد عبدالله کویت برابر یکدیگر قرار خواهند گرفت تا قهرمان این‌دوره از مسابقات حوالی ساعت ۱۰:۳۰ شنبه‌شب مشخص شود و جام قهرمانی را بالای سر خود ببرد.

تقابل تیم‌های ملی فوتسال ایران و ژاپن دراماتیک‌ترین و خاطره‌انگیزترین جدال‌های فوتسال در قاره‌کهن است؛ جدال دو غول معتبر و شناسنامه فوتسال آسیا که البته تفاوت‌های زیادی نیز میان‌شان وجود دارد اما در مدعی‌بودن و ستاره‌پروری همیشه به‌دنبال سبقت‌گرفتن از یکدیگر بوده‌اند؛ علاوه‌بر این‌ها، جنگ قهرمانی در تیم‌های ملی از رده پایه و بزرگسالان همیشه میان ایران و ژاپن زبانزد بوده و حالا دوباره در کویت این دو تیم به‌تور یکدیگر برخورده‌اند.

از سال ۱۹۹۹ تاکنون، جام ملت‌های فوتسال آسیا پانزده دوره را پشت‌سر گذاشته که به‌جز سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲، در سیزده دوره آن، تیم‌ملی ایران یک‌پای فینال بوده و به‌جز یک‌بازی، در دوازده فینال دیگر با کسب پیروزی به مقام قهرمانی رسیده است.

ژاپن نیز از سال ۲۰۰۲ (چهارمین دوره)، در ۹ فینال حضور داشته و فقط موفق به فتح سه جام قهرمانی آسیایی شده است. ضمن اینکه در تمام ادوار (۱۵ دوره) جام ملت‌های فوتسال آسیا، ایران و ژاپن در هفت فینال مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند که ژاپن تنها در سال ۲۰۱۴ با پیروزی در ضربات‌پنالتی، ایران را شکست داد و به قهرمانی رسید اما در ۶ فینال دیگر، ایران پادشاهی‌اش را در آسیا به رخ سامورایی‌ها کشیده است.

ایران_ژاپن/ بازی تاج و تخت در کویت

پسران‌آریایی در پانزده دوره قبلی، درمجموع آمار ۱۲ قهرمانی، یک نایب‌قهرمانی و دو مقام سومی به‌دست آورده‌اند؛ از سوی دیگر، سامورایی‌های شرقی سه قهرمانی، ۶ نایب‌قهرمانی و دو مقام سومی و سه مقام چهارمی از خود ثبت کرده‌اند. آخرین عنوان کسب‌شده دو تیم در جام ملت‌های فوتسال آسیا نیز به دوره قبل برمی‌گردد که در سال ۲۰۱۸، شاگردان سیدمحمد ناظم‌الشریعه سرمربی وقت ایران، با اقتدار و با نتیجه چهار بر صفر در خاک چین‌تایپه، ژاپن را شکست دادند و فاتح جام ملت‌های فوتسال آسیا شدند.

اکنون نیز مصاف دو مدعی در فینال جام ملت‌های آسیا، تمام نگاه‌ها را به‌سمت کشور کویت معطوف کرده و سالن سعد عبدالله از ساعت ۲۰:۳۰ یکی از جذاب‌ترین فینال‌ها را میزبانی خواهد کرد؛ چهاردهمین فینال شاگردان وحید شمسایی برای تصاحب سیزدهمین تاج قهرمانی و در سمتی دیگر دهمین فینال سامورایی‌ها و رؤیای غلبه بر ایران و رسیدن به چهارمین قهرمانی.

ایران در شانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا، با رگباری از گل‌ها در مرحله‌گروهی پنج بر صفر برابر اندونزی، ۱۰ بر یک مقابل چین‌تایپه و ۹ بر صفر در جدال با لبنان به مرحله یک‌چهارم نهایی راه پیدا کرد و با آتش‌بازی هشت گله در مقابل ویتنام، وارد مرحله نیمه‌نهایی شد؛ تمام بازی‌های یاران کاپیتان طیبی تا قبل از فینال، دست‌گرمی متوسطی برای مهیاشدن در فینال و رسیدن به جام‌قهرمانی بود. شیربچه‌های پارسی در جدال ماقبل‌پایانی، بدون دردسر و با نمایشی قابل‌پیش‌بینی تایلند را با ۵ گل به رده‌بندی فرستادند و حالا فقط یک‌گام تا حفظ تاج‌وتخت پادشاهی خود در قاره‌کهن فاصله دارند.

این درحالی است که ژاپن در کمال ناباوری جام را با شکست غیرمنتظره دو بر یک، مقابل عربستان‌سعودی آغاز کرد اما در ادامه همه‌چیز همان‌طور که حدس زده می‌شد قدم به قدم محقق شد؛ شاگردان «کنچیرو کوگوره» در بازی‌های دوم و سوم‌شان از سد کره‌جنوبی و ویتنام گذشتند و به‌عنوان صدرنشین به اندونزی رسیدند.

در مصاف دشوار ژاپن مقابل شاگردان محمد هاشم‌زاده، سامورایی‌ها بالاخره سلاح‌شان را از غلاف درآوردند و پس از نمایش برتر و البته با خوش‌شانسی محض و مردود شدن گل ثانیه‌پایانی اندونزی، از یک بازی مهم جان سالم به‌در برد و به نیمه‌نهایی صعود کرد تا پس از چهارمین جدال نفس‌گیر و از پیش‌رو برداشتن ازبکستان با نتیجه‌ای نزدیک، فینالی که تمام مردم منتظرش بودند را روی کاغذ بیاورد.

حالا دو وقت‌قانونی ۲۰ دقیقه‌ای در انتظار دیدار کلاسیک ایران و ژاپن است تا مشت‌آخر در وسط رینگ، یکی را از پای در بیاورد و دیگری را با جام‌قهرمانی همنشین کند.

مهم‌ترین بازی قاره‌کهن در انتظار شماست.

کد خبر 610429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.