«کوانتوم» انقلابی مدرن در علم نجوم

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: یکی دیگر از حوزه‌هایی که در علم نجوم به آن پرداخته می‌شود، کوانتوم است. در این زمینه انرژی، کوانتوم و تابش سیاه‌چاله‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است و عملاً دانش کوانتوم به‌عنوان انقلابی مدرن در این عرصه شناخته می‌شود.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهداف مطرح‌شده در علم نجوم، اظهار کرد: اهداف علم نجوم در هر شاخه از این دانش مجزا است؛ اگر بخواهیم اهداف علم بیوفیزیک را در نظر بگیریم باید به پیدایش حیات در سیارات دیگر اشاره کنیم.

وی افزود: امروزه تلسکوپ فضایی جیمزوب در حال بررسی سیارات فراخورشیدی است و در راستای علم بیوفیزیک آثار حیات بیگانه را در سیارات دیگر بررسی می‌کند. یکی از سوالاتی که علم بیوفیزیک به‌دنبال پاسخ‌گویی به آن است که چگونگی ایجاد حیات است؟

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: دانش بیوفیزیک به‌دنبال تغییر حیات زمینی در راستای مفید واقع شدن آن برای نسل‌های آینده است.

وی در رابطه با اهداف دیگر علم نجوم گفت: یکی دیگر از اهداف علم نجوم در حوزه سرنوشت جهان و پیدایش کیهان است که در این زمینه نیز شتاب‌دهنده نقش بسیار مهمی دارند. امروزه با استفاده از داده‌هایی که توسط امواج رادیویی و تلسکوپ فضایی جیمزوب دانشمندان به‌دنبال پیش‌بینی آینده کیهان هستند.

منتظری در همین رابطه افزود: دانشمندان تلاش می‌کنند ماده تاریک را شناسایی و رمزگشایی کنند تا به‌واسطه آن به انرژی‌های جدید کیهانی دست یابند که این مسئله، می‌تواند انقلاب جدیدی را در زندگی بشر و تکنولوژی‌های کنونی ایجاد کند.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که در علم نجوم به آن پرداخته می‌شود، «کوانتوم» است. در این زمینه انرژی، کوانتوم و تابش سیاه‌چاله‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و عملاً دانش کوانتوم به‌عنوان انقلابی مدرن در این عرصه شناخته می‌شود.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: امروزه ابرکامپیوترهای کوانتومی با استفاده از این دانش در حال ساخت است و دانشمندان همواره به‌دنبال توسعه علم نجوم هستند.

وی تاکید کرد: به‌طورکلی در حوزه نجوم پدیده‌ها و شاخه‌های بسیاری وجود دارد که در هر حوزه نیز اهداف بسیاری مطرح می‌شود.

کد خبر 610369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.