هر آنچه باید از بیماری‌های رایج پائیزی بدانید

فصل پاییز زمان اوج بسیاری از بیماری‌های ویروسی است؛ چراکه هوای سرد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و آسیب‌پذیری فرد را در برابر عفونت‌ها افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عفونت‌های ویروسی به راحتی قابل انتقال هستند و می‌توانند برای افراد مسن، کودکان خردسال و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، خطرناک باشد. کاهش دما، بادهای خنک و زیاد و باران بیشتر در این فصل باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود و هر شخص ممکن است تحت تأثیر این تغییرات آب و هوایی قرار بگیرد، اما معمولاً افراد نمی‌دانند که چگونه باید از آن پیشگیری کرد.

سرماخوردگی و آنفولانزا؛ سلطان بیماری‌های پاییزی

بیماری‌های شایع در فصل پاییز را می‌توان با سرماخوردگی و آنفولانزا شناخت؛ البته سرماخوردگی‌های پاییزی معمولاً به شدت سرماخودگی‌های زمستانی نیستند، اما با این حال مراجعه به پزشک و درمان این بیماری برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی‌های زمستانی امری ضروری است.

برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل پاییز در ابتدا باید لباس‌های مناسب این فصل را انتخاب کنید. ورزش را فراموش نکنید و مصرف میوه و سبزی‌های خود را افزایش دهید. استفاده از آب سرد برای شست‌وشوی صورت و بینی می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی پاییز کمک کننده باشد.

علائم سرماخوردگی شامل تب با درجه پایین، آبریزش بینی، بدن درد یا سردرد، سرفه کردن، عطسه کردن و گلو درد و علائم آنفولانزا شامل اسهال، خستگی ناگهانی و مفرط، تهوع و استفراغ، بدن درد، خس‌خس سینه و احتقان، لرز، سردرد، تب، سرفه‌های مداوم، گلو درد و تنگی قفسه سینه است.

آلرژی

اگرچه حساسیت به کنه‌های گردوغبار در ماه‌های مرطوب تابستان بسیار رایج هستند، اما آلرژی به گرده گیاهان و «اسپورهای قالب»، بزرگ‌ترین عامل حساسیتی در پاییز هستند که منجر به بروز آلرژی در این فصل می‌شوند. آلرژی یک پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی است که به طور معمول برای بدن مضر نیستند؛ به این مواد خارجی آلرژن گفته می‌شود.

آنها می‌توانند شامل موادهای غذای خاص، گرده یا حیوانات خانگی باشند. وظیفه سیستم ایمنی بدن حفظ سلامت و مبارزه با عوامل بیماری‌زا است. این کار را با حمله به عوامل محرک انجام می‌دهد. بسته به نوع حساسیت، این پاسخ ممکن است باعث التهاب، عطسه، یا برخی از علائم دیگر شود.

علائم آلرژی شامل آبریزش و خارش چشم، آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش سینوس‌ها یا گلو، عطسه کردن، نیاز به تخلیه بینی به صورت مداوم، از دست دادن موقت بویایی، خرناس، سردرد، گلو درد، گرفتگی گوش، خستگی و سرفه کردن می‌شود.

برای پیشگیری از آلرژی در این فصل شیشه‌های خانه و ماشین خود را بسته نگه دارید، درخصوص وضعیت هاگ‌ها در منطقه زندگی خود تحقیق کنید، قبل از گذراندن وقت در خارج از منزل برای بررسی کیفیت هوای شهر خود به صورت آنلاین جست‌وجو کنید و بعد از گذراندن وقت در خارج از منزل، دوش بگیرید.

تب فصلی

تب‌های فصلی در اوایل پاییز آغاز می‌شود و در ماه آبان و آذر نیز افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است تا فروردین و اردیبهشت نیز طول بکشد. تب، نوعی واکنش به عفونت است و بنابراین به آنتی‌بیوتیک‌ها که برای بیماری‌های باکتریایی هستند، پاسخی نمی‌هد.

رایج‌ترین علائم تب شامل گلو درد، درد بدن و عضله، آبریزش بینی، سر درد، سرفه (سرفه خشک یا شدیدتر)، ضعف و خستگی و تب بالاتر از ۱۰۲ درجه سانتی‌گراد است. اسهال و استفراغ نیز می‌تواند با تب همراه باشد که البته در کودکان رایج‌تر از نوجوانان است و هرکس با سیستم ایمنی ضعیف شده می‌تواند علائم تب را نشان دهد؛ بنابراین اگر آب دهان شما زرد یا سبز شد، سردرد شدیدی داشتید یا تنگی نفس به سراغ شما آمد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

عفونت حاد گوش در پاییز را دست کم نگیرید

التهاب یا ویروس در گوش میانی باعث ایجاد عفونت گوش می‌شود که در فصل پاییز نسبت به سایر فصول بیشتر رخ می‌دهد. بیماری‌های پاییز دیگری مانند آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌توانند منجر به ایجاد این عفونت شوند. عفونت گوش در کودکان شایع‌تر است و علائم آن شامل گوش‌درد، کم‌شنوایی در گوش آسیب‌دیده، استفراغ، اسهال، احساس پُری در گوش، حساسیت به لمس، سرگیجه و احساس کسالت است.

برای پیشگیری از این نوع از بیماری‌های پاییز از محیط‌های دارای دود دوری کنید، در نزدیکی افراد سیگاری نباشید، گوش‌پاک‌کن در گوشتان فرو نکنید، نحوه شستن صحیح دست‌ها و سایر روش‌های بهداشتی را به کودکان خود آموزش دهید.

کمبود ویتامین D

ویتامین D برای سلامت جسمی و روحی ضروری است و رشد و استحکام مناسب استخوان‌ها را تضمین می‌کند. با این حال، از آنجایی که در فصل پاییز نور خورشید کم‌تری نسبت به تابستان دریافت می‌کنیم، در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستیم.

علائم این کمبود شامل بیمار شدن مدام، خستگی، درد استخوان و کمر، ریزش مو، افسردگی و بهبود آهسته زخم‌ها است. برای پیشگیری از کمبود این ویتامین از نور خورشید غافل نشوید، غذاهای غنی از مواد مغذی همچون قارچ، غذاهای دریایی و غیره بخورید، مکمل‌های ویتامین D را از داروخانه آنلاین یا حضوری تهیه کنید و لامپ‌های UV را امتحان کنید.

برونشیت

برونشیت‌ها در نوزادان و کودکان رایج است و معمولاً در زمستان و پاییز بیشتر اتفاق می‌افتد. علائم رایج آن شامل سرفه، تنفس سخت و خس‌خس سینه است و چند روز تا چند ماه طول می‌کشد. برونشیت زمانی اتفاق می‌افتد که ریه‌ها التهاب پیدا کرده باشند و در صورت دیدن علائم هرچه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کنید. علائم برونشیت شامل سرفه مداوم بیش از سه تا چهار هفته، تب بالا، تنگی نفس و درد شدید سینه، تیره شدن خون، علائم تب است.

برونشیت یک وضعیت معمولی است که با درمان نشدن تا حد زیادی شدید می‌شود و بیشتر کودکان در وهله اول علائم شدیدی را نشان نمی‌دهند و فقط علائمی مثل آبریزش بینی، خس-خس سینه، سرفه و علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند. اگر احساس کردید که پوست یا لب‌های شما کبود شده، سریع تنفس می‌کنید، از سینه خود صدا می‌شنوید و سخت غذا می‌خورید یا می‌نوشید، احتمالاً به برونشیت مبتلا هستید.

آرتروز

آرتروز التهاب مفاصل است که با افزایش سن بدتر می‌شود. آرتروز (Arthritis) همان ورم و حساسیت یک یا چند مفصل است. علائم اصلی آرتروز درد مفصلی و خشک شدن آنها است که معمولاً با افزایش سن فرد بدتر شده و شدت می‌گیرد. شایع‌ترین انواع آرتروز شامل استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید می‌شود.

کریستال‌های اسید اوریک می‌توانند باعث ابتلا فرد به نقرس شوند. علاوه بر این عفونت‌ها یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند پسوریازیس یا لوپوس می‌تواند باعث ایجاد انواع دیگری از آرتروز شود. بسته به نوع آرتروز، درمان فرد متفاوت خواهد بود؛ البته هدف اصلی از درمان آرتروز کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا است.

نوروویروس

نوروویروس باعث التهاب معده می‌شود. بسیار مسری است و از پاییز تا زمستان در نوسان کامل باقی می‌ماند. این بیماری می‌تواند از فردی به فرد دیگر یا از طریق غذاهای آلوده به ویژه غذاهای دریایی منتقل شود. علائم این بیماری شامل اسهال، احساس بیماری، درد یا گرفتگی شکم، درد عضلانی، تهوع و استفراغ است.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری دست‌های خود را بعد از استفاده از توالت و قبل از خوردن یا تهیه غذا به خوبی بشویید، زمانی که بیمار هستید غذا درست نکنید و از دیگران مراقبت نکنید، دستشویی و توالت خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید و غذاهای دریایی را به طور کامل بپزید، زیرا نورویروس می‌تواند در دمای بیش از ۱۴۰ درجه فارنهایت زنده بماند.

سینوزیت

سینوزیت بر اثر التهاب سینوس‌ها ایجاد می‌شود. سینوزیت در هوای سرد شایع‌تر است، به این دلیل که شایع‌ترین علل سینوزیت یعنی آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا در این فصول بیشتر رخ می‌دهند. هوای سرد باعث کاهش درد ناشی از سردردهای سینوسی می‌شود.

سینوزیت بیماری حاد یا مزمنی است که می‌تواند در اثر ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، آلرژی‌ها یا حتی یک واکنش خود ایمنی ایجاد شود. درد در سوراخ‌های بینی می‌تواند نشانه‌ای از سینوزیت باشد. پزشکان اغلب از سینوزیت به عنوان رینوزینوزیت یاد می‌کنند زیرا التهاب سینوس‌ها تقریباً همیشه با التهاب بینی معروف به رینیت رخ می‌دهد. این شرایط می‌تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان تأثیر بگذارد.

علائم ابتلا به سینوزیت شامل حساسیت زیر چشم یا روی پل بینی، چکه بعد از بینی، دندان درد، ترشحات بینی که تغییر رنگ داده است، گرفتگی بینی و تب است و جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری با نوشیدن مایعات زیاد ترشحات بینی را رقیق نگه دارید، بینی خود را با اسپری‌های نمکی مرطوب نگه دارید، آلرژی خود را مدیریت کنید و از سفرهای هوایی خودداری کنید.

اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک اختلال خلقی است که بسیاری از افراد را در پاییز و زمستان تحت تأثیر قرار می‌دهد. SAD یک اختلال جدی است که می‌تواند منجر به افسردگی بالینی شود. هیچ نظریه یا مدرک قطعی در مورد اینکه واقعاً چه چیزی باعث SAD می‌شود وجود ندارد؛ با این حال، کارشناسان معتقدند که این امر به تغییرات هورمونی در فصل زمستان مربوط می‌شود.

علائم این اختلال شامل غمگینی، خستگی، افزایش وزن، مشکل در تمرکز، افزایش میل به تنهایی، احساس ضعف و نیاز بیشتر به خواب می‌شود و راه‌های پیشگیری از آن شامل خود مراقبتی، تمرین‌های فیزیکی و استفاده از مکمل‌های غذایی ویتامین D است.

کد خبر 610297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.