یک قدم به رفع معضلات زاینده‌رود نزدیک شده‌ایم

معاون عمرانی استاندار اصفهان با اشاره به تشکیل و فعالیت قرارگاه آب استان، گفت: با اقدامات انجام شده در یکسال گذشته یک قدم به رفع معضلات زاینده‌رود نزدیکتر شده‌ایم و امروز باید اقدامات عملی در این حوزه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهران زینلیان امروز_ پنجشنبه چهاردهم مهرماه_ در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در یکسال گذشته یک قدم به رفع معضلات زاینده‌رود نزدیک‌تر شده‌ایم و امروز باید اقدامات عملی در این حوزه انجام شود.

وی افزود: در طی چندین ماه گذشته با حضور و دغدغه‌مندی همه دستگاه‌های اجرایی و شرکت آب منطقه‌ای، قرارگاه آب استان تشکیل شد. مطالعه برنامه‌های پیشین از جمله طرح احیای تالاب گاوخونی، سازگاری با کم‌آبی و مطالعات تیم آلمانی در زاینده‌رود و نقشه راه زاینده‌رود تهیه شده توسط رئیس اسبق حوضه انجام شد.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: در دی‌ماه ۱۴۰۰ بسته راهکار اولیه تهیه شده به مسئولان کشوری ارائه و برنامه اقدام با مشارکت دانشگاه‌ها، نخبگان و کارشناسان تدوین شد.

زینلیان اضافه کرد: بسته راهکارها در پنج محور کاهش مصارف مجاز، حذف مصارف غیرمجاز، تأمین منابع جدید آب، مدیریت کیفیت آب و کاهش وابستگی به منابع آب تدوین شده است.

وی با اشاره به تشکیل ۲۱ کارگروه تخصصی در قرارگاه آب استان اصفهان، تصریح کرد: قرارگاه اصفهان شامل مجمع ذی‌نفعان (سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، نمایندگان مجلس، قوه قضائیه، شوراهای شهر و روستا، مجامع علمی، رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و نهادهای مردمی) است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: در این فصل از سال با توجه به ظرفیت و حجم آب پشت سد زاینده‌رود، خروجی آب سد ۲۵ متر مکعب برثانیه است که فقط نیمی از آن به سد چم آسمان رسیده و برای آب شرب اصفهان استفاده می‌شود. همچنین همه آب‌هایی که در سرشاخه‌ها وجود داشته به سد زاینده‌رود وارد نشده و انتظار می‌رود به سرعت به آن رسیدگی شود.

زینلیان تاکید کرد: اخیراً وزارت نیرو برای استفاده از پساب دستورالعملی را ابلاغ کرده که برای کل کشور یکسان است و تفاوتی بین اصفهان و سایر شهرها در آن وجود ندارد این در حالی است که اصفهان با دو معضل جدی فرونشست و حقابه‌ها مواجه است.

وی ادامه داد: هکتارها زمین در داران و دامنه زیرکشت بارانی قرار گرفته و این در حالی است که خطر فرونشست در این شهرها جدی است و باید به دنبال جایگزین کردن کشت‌های گلخانه‌ای در پهنه استان اصفهان باشیم. همچنین شاهد کشت‌های آب‌بر و غیر استراتژیک در استان هستیم.

معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: یکی از مطالبات به حق مردم اصفهان در حوزه محیط زیست این است که خروجی مطالعات به گوش مردم برسد و تاکنون روند اجرایی کشور به نحوی نبوده که بتوان پاسخگوی مردم بود. با کمک و نگاه ویژه استاندار اصفهان بیشترین تخصیص منابع برای کمک به محیط زیست در استان اصفهان اتفاق افتاده است. این باور در بین مدیران استانی وجود دارد که حوزه گردشگری و به ویژه گردشگری طبیعی باید مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 610223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.