دولت انتقال آب دریای عمان به اصفهان را پیگیری کند/ حقوق شرعی مردم اصفهان تضییع شده است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اجرای طرح پراهمیت انتقال آب دریای عمان به اصفهان برای مردم و صنایع الزامی است که امیدواریم این مهم عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی امروز _پنجشنبه چهاردهم مهرماه_ در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران، اظهار کرد: از آغازین روزهای تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان دغدغه تمام اعضا موضوع خشک شدن زاینده‌رود بوده است که به همین واسطه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار در شورای اسلامی شهر تشکیل شد.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص زاینده‌رود را می‌توان به قلمداد خشکی زاینده‌رود به عنوان مطالبه اصلی مردم، تلاش برای همسویی و هم‌آوایی پارلمان شهری با مدیران استان و کشور، تحرکات رسانه‌ای، تبلیغی، فرهنگی و هنری با تمام بضاعت مدیریت شهری و اختصاص ردیف بودجه و مبالغ قابل توجه برای این مقاصد، تدوین سند پیشنهادی اقدامات راهبردی در بهبود پایداری آب در زاینده‌رود و ایجاد دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ذیل کمیسیون ویژه آب اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سند بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان، ۲۰۰ میلیارد ریال برای احیا و پایداری زاینده‌رود، ۱۵۰ میلیارد ریال برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه مدیریت منابع آب و ۲۵۰ میلیارد ریال برای استفاده از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: اصفهان به عنوان یکی از حقابه‌بران و سهم‌آبه‌بران زاینده‌رود در طول تاریخ محسوب می‌شده است، در واقع رودخانه زاینده‌رود، اصفهان را به یک باغ‌شهر بزرگ تبدیل کرد، اما در دو دهه اخیر حقابه اصفهان در توسعه شهرنشینی، کشتزارهایی با الگوهای خلاف بهره‌وری، صنایع و حاتم‌بخشی‌هایی در انتقال آب به تاراج رفت.

نادرالاصلی ادامه داد: تأمین نشدن حقابه محیط زیست صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست اصفهان وارد کرده است. فرونشست هر روز به فاجعه‌ای شدیدتر تبدیل می‌شود و پنج هزار هکتار از فضای سبز اصفهان نیز به دلیل کم‌آبی در حال از بین رفتن است. از مجموع آورد رودخانه زاینده‌رود تنها ۶۰ میلیون متر مکعب آب به شهر اصفهان تخصیص یافته که در سال‌های گذشته کمتر از ۳۰ میلیون متر مکعب از این آب به فضای سبز اصفهان اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در حوضه آبریز زاینده‌رود وجود دارد که نظارتی بر آن نمی‌شود، در حالی که کمتر از یک درصد این چاه‌های مجاز متعلق به شهرداری است، اما بارها این موضوع به شهرداری تذکر داده شده است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه موظف به نگهداری میراث طبیعی شهر اصفهان هستیم و حقابه شهر و استان اصفهان در معادلات و گفت‌وگوهای ملی باید لحاظ شود، اظهار کرد: در تأکیدات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به تأمین آب اصفهان و جاری بودن زاینده‌رود اشاره شده است. اگر چه در دولت‌های گذشته به این حق تجاوز شده است، انتظار اقدامی عاجل در این دولت وجود دارد. در مصوبات سفر رئیس‌جمهور نیز استحصال حدود دو میلیارد متر مکعب و ارسال به دشت‌های رفسنجان، کرمان و یزد آمده است که امیدوارم به استان اصفهان تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح پراهمیت انتقال آب دریای عمان به اصفهان برای مردم و صنایع الزامی است که امیدواریم عملیاتی شود، افزود: امروز حقوق شرعی مردم اصفهان تضییع شده است و خواستاریم قوه قضائیه مطالبات این مردم در حوزه آب و حق‌بری‌ها را با تشکیل شعبه خاص پیگیری کند و نمایندگان استان در مجلس نیز باید این مسئله را با جدیت پیگیری کنند.

کد خبر 610138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.