کمبود نیرو، بودجه، پایگاه و تجهیزات در سازمان انتقال خون/رشد ۹.۲ درصدی خون‌گیری در استان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به کمبود نیرو، بودجه، پایگاه و تجهیزات سازمان انتقال خون استان اصفهان، گفت: میزان اهدای خون در استان اصفهان طی سال جاری رشد ۹.۲ درصدی داشته است.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۸۰ هزار نفر به پایگاه‌های اهدای خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۷۱ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با اشاره به رشد ۹.۲ درصدی خون‌گیری طی سال جاری، افزود: اهدای خون در ماه‌های محرم و صفر نیز با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مواجه شده، اما همزمان با افزایش رشد اهدای خون، تخت‌های بیمارستانی و جراحی‌های الکتیو نیز افزایش یافته است.

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی درخصوص اهدای خون بانوان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با تاکید بر نیاز مکرر به اهدای خون و افزایش فرآورده‌های خونی، تصریح کرد: اهدای خون بانوان همچنان حدود سه درصد است که مطلوب محسوب نمی‌شود و نیازمند افزایش فرهنگ‌سازی در این خصوص هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون برای بانوان نمی‌تواند خطرناک باشد یا منجر به افزایش احتمال بروز کم‌خونی شود، ادامه داد: خدمات آزمایشی بیشتری برای بانوان در نظر گرفته شده است؛ هموگلوبین خون مراجعه کننده خانم چک می‌شود و در صورتی که منجربه کم‌خونی شود، وی از اهدای خون معاف می‌شود.

فتوحی با بیان اینکه قرص‌هایی به بانوان داده می‌شود که میزان خون اهدایی آن‌ها را جبران کند، گفت: آزمایشات سیفلیس، هپاتیت B و C و ایدز از همه اهدا کنندگان خون در همه استان‌ها، گرفته می‌شود و چند استان آزمایشات بیشتری نیز انجام می‌دهند.

اهدای خون اقدامی انسان‌دوستانه است

وی با تاکید بر اینکه خون فرد مراجعه کننده هربار قبل از اهدای خون مورد آزمایش قرار می‌گیرد، اضافه کرد: سازمان انتقال خون استان اصفهان از نظر تعداد پایگاه وضعیت مناسبی ندارد و تنها یک پایگاه مناسب در سطح شهر اصفهان وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان اظهار کرد: سازمان انتقال خون استان اصفهان از نظر نیرو، بودجه، پایگاه و تجهیزات در مضیقه قرار دارد و این موضوع بیانگر نیازمند کمک بودن این سازمان است.

وی با بیان اینکه اهدای خون اقدامی انسان‌دوستانه و کمک کننده به مصرف‌کنندگان خون است، افزود: افراد درگیر با بیماری‌های خاص نظیر تالاسمی، هموفیلی و بیماری‌های پلاکتی، به صورت مستمر نیازمند فرآورده‌های خونی هستند.

فتوحی با تاکید بر اینکه اهدای خون از منظر جسمی و روحی برای اهداکننده مفید و فاقد ضرر است، تصریح کرد: از فواید اهدای خون برای اهداکنندگان صحبت زیادی نمی‌شود؛ چراکه مقصود بالا بودن انگیزه‌های انسانی اهدای خون است.

مصرف‬ همه‬ خون‌های‬ اهدایی‬ در‬ استان

وی با اشاره به اینکه همه خون‌های اهدایی در پایگاه‌های انتقال خون استان اصفهان در خود استان مصرف می‌شود، ادامه داد: انتقال خون از استان اصفهان به سایر استان‌ها به ندرت و در مواقع خاص اتفاق می‌افتد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان در شبکه خون‌رسانی کشور پشتیبان استان سیستان‌وبلوچستان است، گفت: وجود شبکه خون‌رسانی در کشور دو طرف سود است. در صورت زیاد بودن میزان ذخیره خون یک استان، خون‌های اهدایی به استان‌های دیگر فرستاده و در صورت نیاز از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین اهدای خون در استان تهران انجام می‌شود و شیراز در رتبه دوم اهدای خون کشور قرار دارد، اضافه کرد: بیشترین اهدای خون در استان اصفهان به ترتیب در شهرهای اصفهان، کاشان و نجف‌آباد انجام می‌شود.

کد خبر 610123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.