عوارض مصرف زیاد شیر برای سلامتی

مصرف زیاد شیر باعث بروز پوکی استخوان، مشکلات قلبی، خستگی مداوم، اختلالات گوارشی، بیماری‌های خودایمنی و مشکلات پوستی و آکنه می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، همیشه تصور بر این بوده است که شیر به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، یک نوشیدنی بسیار مفید است که مصرف روزانه آن باعث محکم شدن استخوان‌ها می‌شود، اما براساس تحقیقات انجام شده طی سال‌های اخیر، مصرف روزانه سه لیوان شیر یا بیشتر باعث افزایش سه برابری خطر مرگ زودرس نسبت به دیگر افراد می‌شود. در ادامه به بررسی عوارض مصرف زیاد شیر برای سلامتی می‌پردازیم:

پوکی استخوان

براساس یک پژوهش ۲۰ ساله، نوشیدن شیر هیچ اثری بر کاهش شکستگی استخوان در افرادی که شیر زیادی مصرف می‌کنند، ندارد و حتی میزان شکستگی استخوان در آن‌ها بیشتر می‌شود. فرضیه بر این است که مصرف بیش از حد شیر باعث اسیدی شدن محیط خون و تغییر حالت قلیایی آن می‌شود؛ در این صورت خطر بروز پوکی استخوان و شکستگی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات قلبی

متخصصان معتقدند به منظور بهبود سلامت قلب و عروق، در مصرف لبنیات و شیر اعتدال را رعایت کنید، زیاده‌وری در مصرف لبنیات می‌تواند باعث بروز گرفتگی عروق شود. همچنین شیر دارای کلسترول است که می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش دهد. نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد جایگزین کردن فقط پنج درصد از لبنیات چربی که افراد در طول روز مصرف می‌کنند با سبزیجات یا مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع نشده، می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

خستگی مداوم

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زیاد شیر اثرات التهابی بر روده دارد و باعث به هم خوردن تعادل سطح باکتری‌های مفید و باکتری‌های مضر می‌شود. این اتفاق خطر بروز سندرم خستگی مزمن را افزایش می‌دهد که با استراحت نیز بهبود پیدا نخواهد کرد.

اختلالات گوارشی

بعضی افراد به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و مصرف زیاد آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی در آن‌ها می‌شود و سموم و باکتری‌های وارد دیواره روده و معده آن‌ها خواهد شد، در نتیجه سطح آنزیم‌های گوارشی تعادل خود را از دست می‌دهند و اتصال بین سلول‌های روده را تخریب خواهند کرد.

بیماری‌های خودایمنی

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف شیر ممکن است در افراد مستعد، خطر بروز بیماری‌های خودایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد. علت این امر ممکن است به علت باکتری‌ها یا پروتئین‌های بیگانه موجود در شیر باشد.

مشکلات پوستی و آکنه

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین مصرف شیر و بروز آکنه وجود دارد، به عبارت دیگر مصرف شیر باعث ابتلاء به آکنه و تشدید آن می‌شود. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف شیرهای پرخامه موجب افزایش ۴۴ درصدی بروز لک‌های پوستی در میان این افراد نسبت به دیگران می‌شود.

کد خبر 610083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.