امکان تاخیر برای رسیدگی به فرونشست اصفهان وجود ندارد/فرونشست، زلزله هفت ریشتری است

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: از مقایسه داده‌های استانی ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت استان و به ویژه شهر اصفهان بالاترین مقدار ریسک فرونشست را دارد، لذا به هیچ عنوان امکان تأخیر برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی بیت‌اللهی امروز_ پنجشنبه چهاردهم مهرماه_ در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران، با بیان اینکه فرونشست یک امر محدود و قابل کنترل است، اظهار کرد: فرونشست در اصفهان یک مسئله ملی است؛ امروز در همه استان‌های کشور فرونشست داریم، بنابراین الگوی حل این مسئله در استان اصفهان می‌تواند برای همه کشور الگو باشد.

وی افزود: رفع معضل فرونشست را نمی‌توان به تأخیر انداخت‌، زیرا این معضل همچون زلزله هفت ریشتری می‌تواند خانه‌های اصفهان را تخریب کند.

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در دنیا مطالعات متعددی در خصوص فرونشست انجام شده است، تصریح کرد: در کشورمان به ازای هر متر افت آب، بین یک تا پنج سانتی متر فرونشست قابل انتظار است؛ حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد فرونشست‌های دنیا نرخ بالاتر از ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر در دنیا دارد و استان اصفهان نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

بیت‌الهی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی ۵۰ هزار کیلومترمربع فرونشست دارد، اما ریسک این پدیده در اصفهان بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: فرونشست در استان اصفهان نامتقارن بوده، زیرا سنگ کف این استان شیبی ۲۰ تا ۳۰ برابر شیب سطح زمین را دارد، بنابراین اگر چشمه تغذیه کننده اصلی آبخوان (زاینده‌رود) جاری نشود به سرعت می‌تواند شهر اصفهان را با بحرانی بزرگ مواجه کند.

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه کلانشهر اصفهان قدمت تاریخی بزرگی دارد که فرونشست می‌تواند آن را از بین ببرد، اضافه کرد: وجود صنایع آب‌بر و دو میلیارد متر مکعب انتقال آب در سال عواملی است که فرونشست اصفهان را تشدید کرده و این در حالی است که از سال ۹۶ تاکنون هیچ اقدام محسوسی در این خصوص روی زمین انجام نشده است. مراکز جمعیتی بالایی در منطقه آبخوان اصفهان و برخوار قرار گرفته به طوری که دو میلیون نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

وی ادامه داد: با خشک شدن زاینده‌رود در اوایل دهه ۹۰، سطح آب‌های زیر زمینی بیش از ۲‌.۵ متر کاهش یافته، این در حالی است فرونشست در استان اصفهان نامتقارن بوده و به همین دلیل آثار آن بسیار مخرب‌تر است؛ مطالعات نقشه‌برداری و زمین شناسی این موضوع را تأیید می‌کند.

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه در اصفهان پهنه خاک واگراست که شکاف‌های عمیقی را در زمان فرونشست ایجاد می‌کند، گفت: در اثر قطع جریان دائمی زاینده‌رود شاهد افزایش چشمگیر ریسک فرونشست زمین در اصفهان هستیم، در این راستا برای کنترل این معضل باید مصرف آب توسط چاه‌ها را کنترل کنیم.

بیت‌اللهی با بیان اینکه ۹ ایستگاه آتش‌نشانی، ۳۲۸ مسجد، ۳۷۱ مرکز آموزشی، ۱۱۸ مرکز پزشکی و درمانی و … از جمله المان‌های شهری واقع در پهنه فرونشست اصفهان است، افزود: از مقایسه داده‌های استانی ارائه شده در این بخش می‌توان نتیجه گرفت استان و به ویژه شهر اصفهان بالاترین مقدار ریسک فرونشست را داشته و به هیچ عنوان امکان تأخیر برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: اقدامات اجرایی اولویت دار برای کاهش خطرات فرونشست زمین در گستره اصفهان در قالب یک طرح تدوین شده که شامل حداقل دبی لازم برای جریان زاینده‌رود، روش‌های کاهش مصرف آب کشاورزی، نصب کنتور هوشمند بر چاه‌های پرمصرف و … است؛ این طرح باید به سرعت توسط دستگاه‌های اجرایی اصفهان عملیاتی شود.

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مسیر خطوط نیرو و مسیر راه‌آهن اصفهان-شیراز در دشت مهیار باید به سرعت پایدارسازی شود. این مطالعات به وزرای نیرو و راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیریت بحران، مشاور و معاون عمرانی وزیر کشور ارائه شده، امید است با اجرایی شدن آن بتوان خطر فرونشست اصفهان را کاهش داد.

کد خبر 610073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.