صیانت همه جانبه از آتش‌نشانان اصفهان/ خرید خودروی عملیات هزمت

وقتی صحبت از ایمنی شهرها به میان می‌آید، توجه شهروندان و مدیران شهری بر کافی بودن تجهیزات آتش‌نشانی متمرکز می‌شود، در حالی که ایمنی آتش‌نشانان برای مقابله با حریق یا حادثه موضوعی بسیار مهم است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه با گسترش و پیچیدگی شهرها، نوع مواجهه برای ایمنی آنها نیز اهمیت زیادی پیدا کرده است، از این رو در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، یکی از مهمترین وظایف شهرداری‌ها اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و به طور کلی رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب‌زا برای سلامت شهروندان اشاره شده است.

آتش‌نشانی به عنوان یکی از پرخطرترین مشاغل که با جان انسان‌ها سروکار دارد، نیازمند برخورداری از وسایل ضروری زیادی است، این وسایل شامل تجهیزات ایمنی همچون ماسک، مقنعه، کپسول هوا، دستکش و کلاه ضدانفجار است که آتش‌نشان با پوشیدن و استفاده از آنها جان خود را از خطرات محفوظ می‌دارد و با کمک وسایل دیگر جان و مال افراد درگیر حادثه را نجات می‌دهد.

با توجه به اینکه هر آتش‌نشان از سلامت مردم و جان و مال آن‌ها محافظت می‌کند، باید هنگام انجام عملیات‌ها، از تجهیزات فردی لازم نیز برخوردار باشد که به منظور آگاهی از امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی اصفهان برای نیروهای این سازمان، گفت‌وگویی را با آتشپاد دوم عبدالله ایوبی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

تجهیزات آتش‌نشانان هنگام انجام عملیات امداد و نجات و اطفای حریق شامل چه مواردی است؟

آتش‌نشانی یکی از مشاغل سخت و زیان‌آور به‌شمار می‌رود و تمام آتش‌نشانان باید برای نجات جان خود یا دیگران تجهیزاتی داشته باشند تا در مقابل حریق و حوادث ایمن باشند؛ در این راستا نیاز است که آتش‌نشانان از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنند، لذا با الزام این موضوع برای نیروها، سعی کردیم آن را در سازمان آتش‌نشانی اصفهان نهادینه کنیم.

تجهیزات حفاظت فردی با نام اختصاری «PPE» در دنیا شناخته می‌شود که مخفف عبارت Personal protective equipment است و برای نجات جان افراد و به حداقل رساندن صدمات و بیماری‌ها در عملیات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات حفاظت فردی شامل کلاه ایمنی، لباس عملیاتی، کفش ایمنی، ماسک اکسیژن، دستکش ایمنی، عینک، هود یا مقنعه آتش‌نشان و کلاه ضد انفجار است و بعضی تجهیزات نیز تکمیل کننده تجهیزات حفاظت فردی است که شامل پروژکتور، چکمه‌های هارویک یا دستگاه‌های تنفس است و در صورت نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چکمه «هارویک» ضد حرارت و ضد آب و همچنین عایق برق است که از جنس پلاستیک تقویت شده است و برای حفاظت از ساق پا و جریان الکتریسیته، مقاوم در برابر انواع روغن‌ها و مناسب برای محیط خشن است که جهت استفاده نیروهای آتش‌نشان هنگام مقابله با حوادث آتش‌سوزی کاربرد دارد.

وضعیت آتش‌نشانی اصفهان به لحاظ برخورداری از این تجهیزات چگونه است؟

در سازمان آتش‌نشانی اصفهان سعی کردیم از دو سال قبل تمام آتش‌نشانان را با تجهیزات حفاظت فردی پوشش دهیم؛ در گذشته یک کلاه برای نیروها در سه شیفت کاری استفاده می‌شد و هر شیفت تحویل شیفت بعد می‌داد، اما با شیوع کرونا و تغییر رویکرد سازمان به سمت توجه بیشتر به بهداشت و ایمنی، از دو سال پیش تجهیزات را به صورت فردی به هر یک از آتش‌نشانان تحویل دادیم، از این رو کلاه و لباس‌های عملیاتی تحویل نیروهای عملیاتی سازمان شد و برای آتش‌نشانان مقنعه نسوز تهیه کردیم، در حالی که سال‌های قبل معمول نبود.

همچنین در صدد تهیه ماسک تنفسی برای هر یک از آتش‌نشانان هستیم، البته با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و موانع قانونی از جمله الزام به خرید کالاهای ایرانی، در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. به هر حال تمام تجهیزات ایمنی آتش‌نشانان خارجی است و نمونه ایرانی آنها به ندرت وجود دارد و اگر باشد نیز کیفیت و استانداردهای لازم را ندارد، لذا مجبور هستیم برای حفظ جان آتش‌نشانان از باکیفیت‌ترین و بهترین تجهیزات روز دنیا استفاده کنیم.

تجهیز کامل هر نفر آتش‌نشان به تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی هنگام مقابله با حریق و حوادث، حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای سازمان آتش‌نشانی هزینه دارد، چراکه به عنوان مثال قیمت یک کلاه ضد انفجار طبق استاندارد دنیا حدود ۲۰ میلیون تومان، لباس اروپایی معمولی با حداقل استانداردها حدود ۴۰ میلیون تومان، چکمه هارویک حدود چهار میلیون تومان، دستکش پنج میلیون تومان، دستگاه تنفسی آتش‌نشان حدود ۲۵ میلیون تومان، مقنعه آتش‌نشانان دو میلیون تومان، چراغ‌قوه ساده پنج میلیون تومان و یک چراغ‌قوه ضد انفجار و ضد آب حدود ۱۵ میلیون تومان برای سازمان هزینه‌بر است.

سازمان آتش‌نشانی اصفهان تا حد زیادی از تجهیزات به‌روز برخوردار است و تمام نیروهای عملیاتی این سازمان اورشلوار عملیاتی، کلاه ضد انفجار، کفش ایمن. مقنعه مخصوص دارند و سالانه این امکانات و تجهیزات تحویل آنها می‌شود، به تازگی نیز چراغ قوه خریداری و تحویل نیروها شده است.

سعی می‌کنیم به هر نفر از نیروهای عملیاتی یک ماسک تنفسی بدهیم، زیرا با توجه به رعایت موارد بهداشتی و اینکه این دستگاه روی مجاری تنفسی نیروها قرار می‌گیرد، نیاز است که این امکان به صورت شخصی باشد، از این‌رو در صدد هستیم امسال نسبت به خرید ماسک تنفسی اقدام کنیم.

در حال حاضر مناقصه خرید بعضی تجهیزات سازمان از جمله لباس نسوز که به رنگ ورق‌های آلومینیومی است برای شرایط خاص و داخل شعله همچون حوادث احتمالی در پالایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال برگزاری است، زیرا بخشی از لباس‌های نسوز سازمان قدیمی شده بود.

استفاده از باکیفیت‌ترین تجهیزات برای حفظ جان آتش‌نشانان اصفهان/خرید خودرو ویژه عملیات هزمت

فلسفه وجودی آتش‌نشانی نجات جان و مال انسان‌ها هنگام وقوع حوادث و حریق‌ها است، لذا با به‌روز نگهداشتن سازمان آتش‌نشانی و رسیدن به استانداردها روز دنیا، امدادرسانی به مردم را انجام خواهیم داد، چراکه در دو سال اخیر تمام نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی اصفهان دارای تجهیزات حفاظت فردی شده‌اند.

اصفهان علاوه بر یک شهر تاریخی، شهری هسته‌ای، صنعتی و شیمیایی است و باید تمام جوانب و ابعاد ایمنی در این عرصه‌ها مد نظر سازمان آتش‌نشانی باشد.

بله، همین طور است. با توجه به اینکه در نزدیکی شهر اصفهان انرژی اتمی قرار دارد و ممکن است به جهت وجود نیروگاه‌ها، حوادثی اتفاق افتد، نیاز است که آتش‌نشانی اصفهان به تجهیزات هزمت یا مقابله با مواد شیمیایی، میکروبی و بیولوژیکی نیز مجهز شوند.

خودروی ویژه عملیات مقابله با مواد شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای (هزمت) با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خریداری شده است و در حال تجهیز آن هستیم؛ برای تجهیز و کاربری‌سازی این خودرو بالغ بر سه میلیارد تومان نیاز است که تأمین اعتبار شده است و با خرید تجهیزات لازم، روند قانونی برای کاربری‌سازی آن در حال انجام است.

در خصوص تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و افزایش تعداد آنها چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

در حال حاضر ۲۷ ایستگاه آتش‌نشانی فعال داریم که در قالب چهار منطقه عملیاتی خدمت‌رسانی می‌کند؛ طبق استانداردها باید به تعداد مطلوب ۴۰ ایستگاه برسیم که در حال حاضر یک ایستگاه در میدان حج در مرحله سفت‌کاری است، سه قطعه زمین نیز برای احداث ایستگاه جدید آتش‌نشانی تملک شده است که یکی در ناژوان قرار دارد و در آینده مرکز غواصی آتش‌نشانی اصفهان خواهد شد، زمین دوم در شهرک ولی عصر (عج) برای پوشش منطقه قائمیه و شهرک ولی عصر (عج) و سومین زمین سمت انرژی اتمی در منطقه روشن‌دشت در حال تملک است.

آیا تعداد نیروهای سازمان جوابگوی نیاز شهر است؟

طبق ضوابط به ازای هر ۱۵۰۰ نفر جمعیت باید یک آتش‌نشان داشته باشیم، در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی اصفهان ۷۰۰ نفر نیروی عملیاتی دارد و برآورد ما ۱۴۰۰ نفر در چارت سازمانی پیش‌بینی شده است، لذا در صدد جذب ۴۷۰ نفر نیروی عملیاتی هستیم که در این راستا روند قانونی آن رو به اتمام است.

سیستم ارتباطی (بی‌سیم) آتش‌نشانی اصفهان از بستر دیالوگ به بستر دیجیتال آمد و به‌روز شد، همچنین تمام سیستم ارتباطی نوسازی شده است؛ برای اولین بار در بین آتش‌نشانی‌های کشور، مجوزهای لازم را از نهادهای امنیتی دریافت کردیم تا از هر نقطه افراد با آتش‌نشانی تماس گرفتند، نقطه بروز حادثه را با موبایل یا تلفن ثابت پیدا کنیم، این اقدام در کاهش رسیدن به زمان حریق و حوادث کمک زیادی می‌کند.

کد خبر 609946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.