آیا ستاره بی‌نظم بارسلونا سر به راه شده است؟

به نظر می‌رسید عثمان دمبله به‌عنوان بزرگ‌ترین کسی که در تاریخ نقل و انتقالات، پول بارسا را هدر داده شناخته می‌شود، اما دوباره به لطف ژاوی و تغییر نگرش خود، در حال پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به نظر می‌رسید عثمان دمبله به عنوان بزرگ‌ترین کسی که در تاریخ نقل و انتقالات، پول بارسا را هدر داده شناخته می‌شود، اما او دوباره به لطف ژاوی و تغییر نگرش خود، در حال پیشرفت است.

زمانی که مارتین برایثویت به بارسلونا پیوست، نبوغ لیونل مسی برای او چندان غافل‌گیرکننده نبود. او سال‌ها از مهارت‌های فوق‌ستاره آرژانتینی شگفت‌زده شده بود. با این حال، مرد دانمارکی از استعداد عثمان دمبله مات و مبهوت شد. او گفت: من هرگز کسی را با استعدادتر از او ندیده‌ام. جدی این را می گویم. بریثویت افزود: «لئو مسی چیز دیگری است اما بعد از او بازیکنی مثل دمبله ندیده‌ام. این پسر خاص است.»

استعداد او، از لحظه ورودش به تیم اصلی رن در سال ۲۰۱۵، مشهود بوده است. میکائیل سیلوستره مدافع سابق منچستریونایتد در آن زمان مدیر ورزشی باشگاه بود و او اعتراف کرد که از آن زمان تاکنون با چنین نوجوان با استعدادی روبرو نشده است.

دمبله کاری مشابه را در بوندسلیگا انجام داد، پس از انتقال به بوروسیا دورتموند پس از تنها یک فصل کامل در لیگ یک، این بازیکن دورانی درخشان در آلمان داشت. پتانسیل بزرگ او آشکار بود. با این حال، هزینه (۱۰۵ میلیون یورو اولیه) بارسا برای جذب او سرسام آور بود. این مبلغ، فشار زیادی روی او وارد کرد، به ویژه به دلیل اینکه شایعه می‌شد حتی از یک جوانان ۲۰ ساله ناپخته‌تر است. در واقع، طولی نکشید که رفتار دمبله به دلیل اصلی نگرانی در نیوکمپ تبدیل شد.

همان طور که رسانه GOAL برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۸ گزارش داد، بارسا حتی برای کاهش ناکامی‌های خود در پنجره نقل و انتقالات ژانویه ۲۰۱۹ روندی در نظر گرفت. ناراحتی آن‌ها قابل درک بود. علاوه بر تأخیر دمبله برای حضور بر سر تمرین، یک نگرانی عمیق وجود داشت که بارسا معتقد بود در آسیب دیدگی‌های دائمی او نقش داشته است.

مایکل نایا، سرآشپز سابق این بازیکن به رسانه Le Parisien گفت: «این یک زندگی آشفته است. او اصلاً به دوره‌های استراحت کردن هم احترام نمی‌گذارد و اعتقادی به آن ندارد. هیچ ساختاری در اطراف و برنامه‌های او وجود ندارد. در نتیجه، دمبله در یک چرخه معیوب گیر کرد. به محض اینکه او به میادین بازگشت و شروع به نشان دادن کارهایی که می‌توانست انجام دهد کرد، دوباره مصدوم می‌شد و سوالات بیشتری در مورد حرفه‌ای بودن او پرسیده می‌شد. او به وضوح استعداد داشت، اما آیا او خلق و خوی یک فوتبالیست موفق را داشت؟

در یک مقطع، ایجنت او، موسی سیسوکو، مجبور شد انکار کند که موکلش با خوابیدن روی نیمکت فرودگاه بیلبائو در حالی که منتظر پرواز به سنگال برای تعطیلات آخر هفته بود، یک ناامیدی را به وجود آورد. هواداران همچنین از ادعای جونیور مینگئلا مبنی بر اینکه بارسا می‌توانست کیلیان امباپه را از موناکو در سال ۲۰۱۷ به خدمت بگیرد، وحشت کرده بودند، اما دمبله را مناسب‌تر می‌دانستند. در تمام این مدت، هم تیمی‌های دمبله حمایت خود را حفظ کردند، اما مسی در نهایت اعتراف کرد که آنها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. بازیکن آرژانتینی به مارکا گفت: او یک پدیده در زمین است، اما بستگی به او دارد که چقدر خوب شود.

دمبله مدام اصرار داشت که به صحبت‌های همکارانش گوش می‌دهد. او هر زمان که به میادین بازی برمی‌گشت و کارش را ادامه می‌داد، از ارائه نمایش‌های خوب خود صحبت می‌کرد، اما مصدومیت‌ها ادامه پیدا می‌کرد و به نظر می‌رسید که دوران حرفه‌ای او در نیوکمپ به پایان برسد و از او به عنوان بزرگترین هدر رفت پول در تاریخ بارسا یاد شود.

در آن شرایط، بازگشت خوان لاپورتا به عنوان رئیس باشگاه یک اتفاق مثبت برای دمبله بود. رئیس فعلی آبی اناری‌ها همیشه با خوبی در مورد او صحبت کرده بود: فکر می‌کنم دمبله سزاوار برخورد ویژه است زیرا با این نوع بازیکنان نابغه، شما باید از آنها مراقبت کنید. مشکل این بود که دمبله هنوز به درستی از خودش مراقبت نمی‌کرد. یا اینکه مشخص کند که واقعاً می‌خواهد در باشگاه بماند. بنابراین، وقتی اوایل سال جاری صحبت‌ها درباره تمدید قرارداد متوقف شد، به نظر می‌رسید که حتی لاپورتا هم صبر خود را از دست داده است، او گفت: درک کل موضوع دمبله دشوار است.

لاپورتا می‌خواست که بازیکن، یا قرارداد جدیدی با شرایط و حقوق کاهش‌یافته امضا کند یا به جای دیگری برود تا برای کاتالان‌ها پول نقد ایجاد کند. در این مرحله بود که ژاوی وارد این جدال شد. همانطور که دمبله خودش اعتراف کرده است، سرمربی بارسا دلیل اصلی حضور او در این باشگاه است.

آیا ستاره بی‌نظم بارسلونا سر به راه شده است؟

به محض اینکه ژاوی سال گذشته جایگزین رونالد کومان به عنوان مربی شد، به دمبله گفت که او بازیکن بزرگی است اما اگر می‌خواهد تبدیل به ستاره شود، باید طرز فکرش را کاملاً تغییر دهد.

ژاوی نه تنها می‌خواست که او به یک مهاجم "خطرناک‌تر" تبدیل شود، بلکه صراحتاً خواستار تلاش بیشتر بود. دمبله از صداقت قاطعانه ژاوی، قدردانی کرد و در نهایت، این رفتارهای منفی کاهش یافت.

او به رسانه‌های اسپورت و موندو دپورتیوو گفت: اکنون می‌بینم که کار سخت در داخل و خارج از زمین ضروری است. مصدومیت‌ها به این دلیل بود که وقتی ۲۰ ساله بودم، مثل الان سخت کار نمی‌کردم. معلوم است که اگر کار نکنی، نمی‌توانی از فوتبال لذت ببری، زیاد بازی نمی‌کنی و مصدوم می‌شوی. حالا من قوی‌تر هستم.

مطمئناً بهبود قابل توجهی در عملکرد، تناسب اندام و نگرش دمبله در نیمه دوم فصل گذشته مشاهده شد و این مهاجم از مزایای همکاری نزدیک تر با فیزیوتراپ و متخصص تغذیه باشگاه بهره برد. با این حال، به نظر می‌رسید که او همچنان آماده بود تا بارسا را در طول تابستان سال آینده ترک کند. باز هم ژاوی نقش محوری داشت. همانطور که توسط رسانه GOAL فاش شد، او از بارسا خواست تا قبل از پایان قراردادش در پایان ژوئن، با نماینده دمبله بر سر قرارداد جدید به توافق برسد. ضرب الاجل به وجود آمد، اما، در تاریخ ۱۴ ژوئیه، دمبله سرانجام قرارداد دو ساله جدیدی را امضا کرد.

بندهای بسیار خاص مربوط به زمان بازی و عملکردش، در قرارداد گنجانده شده است و این تعجب آور نیست. بالاخره بارسا قبلاً از بازیکن فرانسوی رنج برده بود. دمبله در پنج سال گذشته نه تنها سود زیادی برای باشگاه نداشته بلکه بیشتر اوقات مصدوم بوده است. اما علائم او در فصل فعلی دلگرم کننده است. پس از رویارویی هفته گذشته مقابل اینتر در لیگ قهرمانان اروپا، دمبله در ۱۰ بازی تا اینجای فصل، دو گل به ثمر رسانده و ۴ پاس گل داده است. دراصل پتانسیل خوبی در همکاری او با روبرت لواندوفسکی وجود دارد.

در واقع، اگر لحظه‌ای بود که رنسانس دمبله را به بهترین نحو خلاصه می‌کرد، آن لحظه در برابر ویکتوریا پلژن در ماه گذشته رخ داد، زمانی که او لواندوفسکی را با یک پاس فوق العاده صاحب توپ کرد و پس از استارت سریع در سمت راست و با اراده‌ای مصمم و ماهرانه توپ را در یک جدال با بازیکن حریف، به دست آورد. ژاوی پس از آن بازی به بازیکن فرانسوی اش ابراز علاقه کرد: او [دمبله] نشان داد که چه توانایی‌هایی دارد. دمبله متفاوت و خاص است. تعداد زیادی از این نوع بازیکنان وجود ندارد.

این غیرقابل انکار است، اما چالش درحال حاضر برای دمبله حفظ این نوع فرم نه تنها در یک فصل، بلکه در چندین فصل است. این نمی‌تواند یک طلوع کاذب دیگر برای او باشد. ژاوی شدیداً اصرار دارد که علاقه‌ای به پرداختن به گذشته ندارد. همان طور که او کاملاً به درستی اشاره کرده است، او هرگز دمبله گذشته را دوست ندارد. ژاوی گفت: او را به یاد نمی‌آورم. فقط از این نسخه دمبله بسیار خوشحالم. این به اندازه کافی منصفانه است. دمبله در این فصل، خوش اندام و قوی‌تر به نظر می‌رسد، او همچنین بالغ‌تر به نظر می‌رسد. او به RMC Sport گفت: از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ وقتم را به شدت تلف کردم‌. من پنج سال از زندگی‌ام را از دست داده‌ام.

با این حال، حداقل چیزی دمبله از آن زمان‌ها آموخته است این است: استعداد کافی نیست. به نظر می‌رسد کودکِ بی نظم بارسا، بالاخره بزرگ شده است.

کد خبر 609880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.