نبود مدیریت یکپارچه خسارت‌های سنگینی به شهرها تحمیل می‌کند

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها به یک دغدغه تبدیل‌ شده است و در نبود آن هزینه‌های زیادی بر شهر تحمیل می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر قم سید محمدحسین دهناد، با اشاره به مأموریت‌های مدیریت شهری در شهرداری‌ها، اظهار کرد: طبق قانون و بر اساس هفت حوزه مسئولیتی، امروز بیش از ۳۷۰ مأموریت و وظیفه مختلف بر عهده شهرداری‌ها است.

وی با بیان اینکه از زمان تولد تا فوت هر شهروند، وظایف سنگینی بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است، ادامه داد: در کلانشهرها با بیش از ۴۰ درصد از جمعیت کشور، مسائل و مشکلات متعددی وجود دارد که باید به‌صورت علمی به آن پرداخته شود و مشکلات اقتصادی آنها را در اولویت قرار دهیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: یکی از مسائلی که باید به آن بپردازیم هزینه‌های جاری در بودجه کلانشهرها نسبت به بودجه عمرانی است که هرروز در حال افزایش است و باهمان نسبت هزینه‌های عمرانی برای توسعه در حال کمتر شدن است.

وی با اشاره به تأمین نقدینگی شهرداری‌ها از عوارض و تخلفات، خاطرنشان کرد: درآمدهای شهرداری محدود بوده و تنها هزینه‌های جاری و خدماتی شهرداری‌ها را تأمین می‌کند و اگر نخواهیم تغییری در درآمدهای شهری ایجاد کنیم، به‌زودی مشکلاتی در تأمین هزینه‌های شهری خواهیم داشت.

دهناد در خصوص تغییر رویکرد در مدیریت شهری، افزود: نباید نگاه تک‌بعدی به مسائل داشته باشیم و باید از تمام جوانب به مسائل نگاه کنیم تا بتوانیم مدیریتی به‌روز نسبت مسائل داشته باشیم و این نگاه در شهرداری و شورای اسلامی شهر قم با توجه به ایجاد درآمدهای پایدار برای شهر ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: تعداد قوانین مختلف برای شهرداری و مدیریت شهری و کهنه بودن این قوانین مانند قانون استخدامی که برای سال ۴۱ است، باعث محدودیت شهرداری‌ها برای جذب نیروی متخصص جوان شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در ادامه دو سوال به‌عنوان چالش مهم شهرداری‌ها مطرح کرد و گفت: مدیریت یکپارچه شهری در کلانشهرها به یک دغدغه تبدیل شده است و در نبود آن هزینه‌های زیادی بر شهر تحمیل می‌شود.

کد خبر 609522

برچسب‌ها