آمریکا، پشت پرده بحران سیاسی در عراق

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تا زمانی که عراق در بن‌بست سیاسی و بلاتکلیفی گرفتار باشد، اقتصاد و روان مردم این کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد به همین دلیل دشمنان این کشور نیز در فضای مجازی و میدان عمل نیروهای خود و جاسوسان خود را به خط می‌کنند.

سید هادی افقهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وقایع اخیر عراق اظهار کرد: آمریکایی‌ها تا زمانی‌که شرایط به نفع آنان تضمین نشود با خروج عراق از این بن‌بست سیاسی موافق نیستند، امروز جریان‌هایی با موضع‌ها و عملکردهایی در راستای اهداف آمریکا تمایلی به خروج عراق از این بن‌بست ندارند، مانند جریان صدر که با تحرکات و شعارها آب در آسیاب آمریکایی‌ها می‌ریزند.

وی روند ماجراجویی‌های جریان صدر به نفع امارات و عربستان سعودی و آمریکا را رو به پایان دانست و افزود: این کشورها تشنه خون مردم شیعه عراق هستند و جریان صدر نیز در راستای اهداف آن‌ها حرکت می‌کن، زیرا با گره کوری که استعفای نمایندگان طرفدار جریان صدر از پارلمان و حمله پیاده نظام این جریان به پارلمان عراق ایجاد کرد، دولت عراق لگدمال شده و کشور عراق را به لبه پرتگاه بردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به صبر عقلای جریانات مقابل صدر و استعفای آیت‌الله حائری، گفت: اگر این اتفاقات رخ نمی‌داد، اوضاع عراق بسیار ویرانگرتر از امروز بود، البته همه گرفتاری عراق مربوط به عملکرد و رفتارهای جریان صدر نیست و دست‌های دیگری نیز در کار هستند از جمله پروژه‌هایی که در ماه‌های قبل برای دخالت در عراق توسط برخی دولت‌های خارجی اجرا شد.

محکومیت دخالت خارجی در عراق

افقهی گرفتاری دیگر عراق را رژیم صهیونیستی معرفی کرد و ادامه داد: تا زمانی که عراق در بن‌بست سیاسی و بلاتکلیفی گرفتار باشد، اقتصاد و روان مردم این کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد به همین دلیل دشمنان این کشور نیز در فضای مجازی و میدان عمل نیروهای خود و جاسوسان خود را به خط می‌کنند.

وی گفت: در صورتی که تمام مسائل امروز عراق را در یک منظومه بررسی کنیم، به نظر می‌رسد که اوضاع کنونی این کشور امیدوار کننده نیست، مگر آنکه معجزه‌ای رخ بدهد و مقتدی صدر از مواضع خود کنار برود در حالی که جلسات و مشورت‌ها با او تاکنون تأثیری نداشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به پذیرفته نشدن استعفای محمد الحلبوسی از ریاست پارلمان عراق توسط نمایندگان پارلمان یادآور شد: حلبوسی می‌دانست که پذیرش استعفای او باعث هم ریختگی و گسترش حفره کنونی را می‌شد بنابراین گروه تلفیق با بیشترین رأی او را نگه داشتند تا طرح انحلال پارلمان و انتخابات زود هنگام را دوباره خنثی کنند.

کد خبر 609440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.