دولت باید سیاست شناورسازی واقعی نرخ دلار را اجرا کند

معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: دولت در شش ماهه دوم سال جاری باید سیاست شناورسازی واقعی نرخ دلار را متناسب با نرخ تورم در دستور کار دهد و با استفاده و همفکری کارشناسان و تجربه جهانی، گامی برای رشد و تحول اقتصاد کشور بردارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سنا، علیرضا توکلی کاشی، با بیان اینکه پیشگویی کردن تورم در کشور جزو پیچیده‌ترین کارها محسوب می‌شود اظهار کرد: تورم در کشور غیرقابل پیش‌بینی‌تر از دیگر کشورها است، زیرا با کمبود ابزار و اهرم مناسب برای کاهش آن مواجه هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی با چه ابزارهایی می‌تواند تورم را کنترل کند، افزود: مهم‌ترین ابزاری که بانک‌های مرکزی دنیا برای کنترل تورم در اختیار دارند، نرخ بهره است در حالی که این موضوع یعنی نرخ بهره در ایران در اختیار بانک مرکزی نیست. البته طی چند سال اخیر اقدامات خوبی از سوی بانک مرکزی چون عملیات بازار باز، توسعه بازار بین بانکی و اصلاح کریدور و نرخ بهره انجام شده که این موارد کافی نیست.

معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: بانک مرکزی نرخ بهره را در کریدور تعیین و روزانه آن را بالا و پایین می‌کند اما این به چرخ‌های اقتصاد کشور وصل نیست.

به گفته توکلی کاشی، در اقتصاد کشورهای دیگر اگر تورم افزایش یابد و بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره بخواهد تورم را کنترل کند، نرخ وام‌ها هم افزایش می‌یابد و این امر باعث تغییر رفتارها می‌شود. بنابراین، مادامی که بانک مرکزی راهی برای کنترل نداشته باشد، نمی‌تواند نرخ تورم را از این منظر کنترل کند.

وی افزود: مجموع تورم پایین و اشتغال خوب، رفاه را به دنبال دارد اما اگر تورم پایین و نرخ دلار ثبات داشته باشد ولی بیکاری افزایش و اشتغال ضعیف شود، مجموع اقتصاد دیگر رنگ رفاه را نخواهد دید.

معاون کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران ادامه داد: دولت در شش ماهه دوم سال جاری باید سیاست شناورسازی واقعی نرخ دلار را متناسب با نرخ تورم در دستور کار دهد و با استفاده و همفکری کارشناسان و تجربه جهانی، گامی برای رشد و تحول اقتصاد کشور بردارد.

توکلی کاشی درباره انتشار اوراق از سوی دولت اظهار کرد: اگر دولت اوراق انتشار داده و صرف هزینه‌های جاری شده و توسعه‌ای صورت نگیرد، بهتر است ترمز انتشار اوراق کشیده شود اما اگر دولت برای انتشار آن برنامه داشته و زیرساخت‌های کشور را توسعه دهد، به طور قطع انتشار اوراق باید ادامه داشته باشد.

کد خبر 609329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.