کشاورزان را باید به سمت الگوی کشت هدایت کنیم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال نزدیک به ۶۰ درصد اراضی زراعی در قالب طرح الگوی کشت قرار می‌گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا مهاجر» در حاشیه نشست هم‌اندیشی الگوی کشت محصولات کشاورزی، اظهار کرد: حدود ۱۲ میلیون هکتار سطح اراضی زراعی است که پیش‌بینی می‌شود نزدیک به ۶۰ درصد آن در سال جاری در قالب ۱۵ محصول زیر طرح الگوی کشت رود.

وی افزود: طرح الگوی کشت در صورت تأمین الزامات لازم در مورد ۲۶ محصول زراعی انجام می‌شود که از جمله شامل محصولات گندم، جو، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، برنج، چغندر قند و حبوبات است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت تنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست، تصریح کرد: کشاورزان صاحب زمین هستند و ما باید شرایطی را برای آنان فراهم کنیم تا بتوانند به سمت الگوی کشت هدایت شوند.

مهاجر تأمین نهاده‌هایی مانند کود یارانه‌دار، بذر مناسب و تسهیلات یارانه‌ای و هماهنگی و پشتیبانی سایر ارگان‌ها را از الزامات اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی برشمرد.

وی گفت: در صورتی در اجرای طرح الگوی کشت موفق می‌شویم که وزارتخانه‌های صمت، نیرو و اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سایر نهادهای ذی‌ربط در کنار وزارت جهاد کشاورزی باشند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد تأثیر تغییرات اقلیمی در اجرای طرح الگوی کشت افزود: ما در ارتباط با تغییرات اقلیمی و خشکسالی سه رویکرد اصلی شامل استفاده از ارقام کم‌آب‌بر و مقاوم به خشکی با دوره آبیاری کوتاه‌تر، بکارگیری آبیاری نوین و انتقال کشت ارقام آب‌بر از کشت تابستانه به کشت پاییزه برای استفاده از آب باران داریم.

کد خبر 609307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.