برگزاری همایش زادروز حافظ در اراک

مسئول انجمن حافظ‌شناسی استان مرکزی، از برگزاری همایش بزرگ زادروز حافظ شیرازی در فرهنگسرای شهر اراک خبر داد.

مریم صابری‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انجمن حافظ‌شناسی استان مرکزی طبق روال هر سال، در مهرماه همایش زادروز حافظ را برگزار می‌کند و از دوماه قبل هماهنگی‌ها، مکاتبات و پیگیری‌ها برای اجرای این رویداد را انجام داده و پیش برده است.

به گفته وی، این همایش با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اراک برگزار می‌شود و به این منظور سالن اجتماعات فرهنگسرای شهر در شهرک صنعتی اراک در اختیار این انجمن قرار گرفته است.

این شاعر و نویسنده برتر سال استان مرکزی ادامه داد: امسال نهادهای فرهنگی مرتبط همکاری چندانی با انجمن برای برپایی این رویداد ادبی نداشتند و در واقع ما مورد بی‌مهری قرار گرفتیم اما با همراهی و دغدغه‌مندی اعضای فعال، توانستیم برنامه‌ها و هماهنگی‌های لازم را برای برگزاری این همایش به سرانجام برسانیم.

صابری‌نسب اظهار کرد: سخنران همایش امسال زادروز حافظ، استاد محمدحسین بهرامیان از شاعران نام‌آشنای استان فارس خواهد بود. این استاد و منتقد ادبی در حوزه شعر به‌ویژه اشعار حافظ شیرازی سخن خواهد گفت. شاعران و اهل ادب استاد بهرامیان را با نام «خالق شعر سارا» می‌شناسند.

وی با اشاره به اجرای گروه موسیقی، شعرخوانی و ارائه مقاله در طول برپایی این رویداد تصریح کرد: سال گذشته همین برنامه به شکل مجازی برگزار شد و مدرس‌زاده از استادان دانشگاه کاشان سخنران رویداد بود. همچنین از دو کتاب شعر من نیز در همان برنامه رونمایی شد.

شاعر و نویسنده کتاب «درختان تبرخورده» درباره نحوه اطلاع‌رسانی این رویداد ادبی اظهار کرد: موضوع قطع و وصل مکرر اینترنت در روزهای اخیر و همچنین فعال نبودن برخی شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها، مشکلاتی را در امر اطلاع‌رسانی و دعوت عمومی ایجاد کرد. هر چند دعوت‌نامه‌هایی را به شکل چاپی تهیه کردیم و به اطلاع افراد، نهادها، مراکز آموزش عالی دانشگاهی و دیگر مجموعه‌های فرهنگی و ادبی رسانده‌ایم و تبلیغات محیطی نیز در سطح شهر هم داشته‌ایم.

صابری‌نسب ابراز امیدواری کرد: دانشجویان، دانش‌آموزان، فرهنگیان و همه علاقه‌مندان به حضرت حافظ با شرکت در این همایش بتوانند از از داشته‌ها و دانش استادان و شاعران حاضر در رویداد استفاده کنند و بهره ببرند.

وی اضافه کرد: نزدیک به دو دهه است که این همایش به شکل سالانه برگزار و در سال‌های شیوع کرونا نیز به شکل مجازی و غیرحضوری اجرا شده است.

به گزارش ایمنا، خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاالدین محمد حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ هجری قمری -۷۹۲ هجری قمری) در شیراز، ملقب به لِسان‌ُالغِیب، تَرجُمانُ الْاَسرار، لِسان‌ُالعُرَفا و ناظِم‌ُالاُولیاء، شاعر سده هشتم هجری ایران است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوه سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه سخنش با او مشهور است.

وی از مهم‌ترین اثرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. در سده‌های هجدهم و نوزدهم میلادی، اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. هرساله در تاریخ بیستم مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز، با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

کد خبر 609163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.