فاضلاب فریدون‌شهر، طرحی زیست‌محیطی که مسکوت مانده است

تعویق چندساله در اجرای پروژه فاضلاب فریدون‌شهر، مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است و آنان خواستار تسریع در روند اجرای این طرح هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون‌شهر یکی از غربی‌ترین شهرهای استان اصفهان است که ساکنان آن به دلیل نبود فاضلاب شهری در بعضی محلات با معضل پس‌زدگی چاه‌های فاضلاب دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از موضوعات مؤثر در حفظ بهداشت شهری، جمع‌آوری سیستم دفع فاضلاب به نحو مطلوب است که نقش بسزایی در حفظ محیط‌زیست دارد و نبود آن آرامش شهروندان را بر هم می‌زند.

امکان نفوذ پساب فاضلاب به آب‌های زیرزمینی

محسن جدیدی، یکی از شهروندان فریدون‌شهر می‌گوید: این شهر سیستم جمع‌آوری فاضلاب ندارد و امکان نفوذ فاضلاب شهری به آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها و حتی گاهی آب آشامیدنی وجود دارد، وجود این ناخالصی‌ها و آلایندگی‌ها به محیط‌زیست ضرر می‌رساند.

وی می‌افزاید: اجرای طرح فاضلاب شهری از آلوده شدن آب رودخانه‌ها و قنوات پایین‌دست جلوگیری می‌کند و مسئولان باید توجه جدی به این طرح داشته باشند.

این شهروند فریدون‌شهری تصریح می‌کند: اهمیت اجرای فاضلاب فریدون‌شهر تنها محدود به شهر نیست، بلکه تأثیر آن بر حوزه وسیعی از استان و حتی فلات مرکز کشور است، چراکه سرچشمه اصلی زاینده‌رود چشمه‌لنگان است و خروجی آن با احداث تونل در پایین دست شهر قرار دارد.

شهروندان بلاتکلیف مانده‌اند

محمد اصلانی، از دیگر شهروندان فریدون‌شهر می‌گوید: اهمیت حفظ محیط‌زیست و پاکیزه نگه داشتن آب‌های سطحی و آب رودخانه چشمه لنگان موضوع مهمی است که نباید به سادگی از آن گذشت.

وی با انتقاد از اینکه بیش از ۱۰ سال از اجرای پروژه فاضلاب می‌گذرد و هنوز اقدامی برای ادامه پروژه انجام نشده است، خاطرنشان می‌کند: نبود فاضلاب شهری معضل بزرگ فریدون‌شهر است، شهروندان با این تصور که پروژه اجرا می‌شود، نسبت به خرید انشعاب اقدام کرده‌اند و بلاتکلیف هستند.

این شهروند تاکید می‌کند: لازم است مسئولان امر نسبت به اجرای طرح اقدام کنند.

اجرای طرح فاضلاب بر عهده شرکت آبفا است

ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر با بیان اینکه نبود پروژه فاضلاب شهری معضل کنونی شهر است، می‌گوید: اجرای پروژه فاضلاب شهری تخصصی و اجرای آن برعهده شرکت آبفای شهرستان است.

وی می‌افزاید: انتظار می‌رود شرکت مذکور اصلاح طرح و تخصیص ردیف اعتباری عملیات اجرایی را در اسرع وقت و با سرعت بیشتری دنبال کند، چراکه این موضوع یکی از مطالبات عمومی شهروندان است.

شهردار فریدون‌شهر تصریح می‌کند: شهرداری به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر می‌تواند با تمام ادارات در اجرای پروژه‌ها همکاری داشته باشد، از همین رو در اجرای پروژه فاضلاب شهری که یکی از مطالبات مهم شهروندان است نیز همکاری‌های لازم را خواهیم داشت تا این طرح به سرانجام برسد و رضایت‌مندی شهروندان حاصل و انتظار چندین ساله آنان محقق شود.

پیگیر جذب اعتبارات برای اجرای پروژه هستیم

محمدرضا یبلویی، مدیر آبفای شهرستان فریدون‌شهر در این خصوص می‌گوید: سال ۱۳۷۴ در شهرستان فریدون‌شهر پروژه ۸۵ کیلومتری توزیع شبکه فاضلاب شهری در حالی آغاز شد که ردیف بودجه نداشت.

وی ادامه می‌دهد: در دولت نهم با توجه به حذف ردیف بودجه و اعتبارات در سفرهای استانی دولت به استان اصفهان و با تخصیص اعتبارات ۲۵ کیلومتر از پروژه فاضلاب فریدون‌شهر اجرا شد و پروژه ۳۰ درصد پیشرفت داشت.

مدیر آبفای شهرستان فریدون‌شهر خاطرنشان می‌کند: طی ۱۰ سال گذشته با توجه به سرعت بالای پروژه، ۳۰۰ انشعاب پیش‌فروش و همین امر مزید بر علت شده که انتقادات مردمی نسبت به مسکوت ماندن اجرای طرح فاضلاب را در پی داشته است.

یبلویی با بیان اینکه درحال‌حاضر برای اجرای مابقی پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است، تاکید می‌کند: امروزه نبود شبکه فاضلاب تبعات اجتماعی و بهداشتی دارد و یکی از مطالبات بحق شهروندان هر شهر از جمله دو شهر فریدون‌شهر و برف‌انبار و روستاهای این شهرستان است.

انتقاد شهروندان بحق است

وی می‌افزاید: با توجه به پیش‌فروش انشعابات در ۱۰ سال گذشته، در حال حاضر انتظارات و انتقادات شهروندان فریدون‌شهر بحق است.

مدیر آبفای شهرستان فریدون‌شهر تاکید می‌کند: اجرای این پروژه نیازمند اعتبار است و پیگیری‌هایی که از طریق کمیسیون ماده ۲۳ انجام شده است.

یبلویی اظهار می‌کند: پس از ادغام آبفای شهری و روستایی و انتصاب من به سمت مدیریت آبفای شهرستان، در کمیسیون ماده ۲۳ پیگیر جذب اعتبار شدم، اما به دلیل اینکه مطالعات پروژه مربوط به سال ۱۳۹۰ بوده مدارک عودت داده شد تا به‌روزرسانی شود.

وی تاکید می‌کند: با صرف اعتبار مطالعات پروژه فاضلاب فریدون‌شهر در سال ۱۴۰۰ انجام و مراحل مورد نیاز و مجوزهای لازم اخذ شد، اما در سال ۱۴۰۱ اعلام شد که طبق تغییر قانون در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر باید کمیسیون ماده ۲۳ از طریق استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان پیگیر مسائل شود.

مدیر آبفای شهرستان فریدون‌شهر تصریح می‌کند: درحال‌حاضر تمام پرونده‌ها تکمیل و تحویل استانداری شده است، حتی در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان تنها درخواست آبفای شهرستان رفع مشکل کمیسیون ماده ۲۳ بود تا پروژه فاضلاب شهری اجرا شود.

یبلویی ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر بازدیدهای از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو در سطح شهرستان انجام شده و پرونده در استانداری مفتوح است.

در صورت تخصیص اعتبار پروژه را ظرف مدت یک سال به سرانجام می‌رسانیم

وی اضافه می‌کند: جلسه‌ای طی سه هفته اخیر برگزار و به دلیل نبود تکنولوژی‌های نوین به اجرای سیستم شبکه فاضلاب فریدون‌شهر ایرادهایی گرفته شد، البته روی فناوری‌های نوین سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم، زیرا دوام و قوام لازم را ندارد.

مدیر شرکت آبفای شهرستان تاکید می‌کند: قرار است جلسه‌ای با حضور استاندار اصفهان در شهرستان داشته باشیم تا موضوع رفع شود، درحال‌حاضر تمام مدارک مورد نیاز پروژه ارائه شده است و در صورت صدور مجوز و تخصیص اعتبار آمادگی لازم برای اتمام پروژه را در مدت یک‌سال خواهیم داشت.

یبلویی می‌گوید: طی سال‌های اخیر با اجرای پروژه‌ها در عمل نشان دادیم که پیگیر هستیم و یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهکار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اعتبار است.‌

کد خبر 609083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.