روند متعادل بازار سرمایه

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد یک هزار و ۴۵۲ واحد به سطح یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۶۲ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با رشد یک هزار و ۷۲۱ واحد در سطح ۳۷۷ هزار و ۹۴۳ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس امروز رشد متعادلی را تجربه کرد، ارزش معاملات بازار بورس به زحمت به دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و بازار فرابورس به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید، همچنان روند ارزش و حجم معاملات مناسب نیست، بازار بورس یک هزار و ۴۵۲ و بازار فرابورس رشد ۵۴ واحدی را تجربه کرد در بازار امروز نمادهای شپنا، شبندر، شتران و شفن بیشترین تأثیر مثبت را داشتند و نمادهای فولاد کچاد و کگل بیشرین تأثیر منفی را بر بازار بورس گذاشتند در بازار فرابورس نیز نمادهای زاگرس، دی، بپاس، شراز بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای کگهر و فغدیر بیشترین تأثیر منفی را از خود برجای گذاشتند.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با رشد یک هزار ۴۵۲ واحد به سطح یک میلیون ۳۱۲ هزار ۵۶۲ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار و ۷۲۱ واحد در سطح ۳۷۷ هزار و ۹۴۳ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۲۱۴

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۱۷۶

شاخص کل فرابورس هم امروز با رشد ۵۴ واحدی به سطح ۱۷ هزار و ۸۵۲ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۶۳

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۱۱۹

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۲۷ هزار و ۶۲۳ و ۳۴ هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد و ۱۸۴ و دو میلیارد و ۶۳۶ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. کمند

۲. افران

۳. کیان

۴. شپنا

۵. فیروزا

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. شپنا

۳. دانا

۴. خساپا

۵. خودرو

بیشترین افزایش قیمت

۱. دانا

۲. شفن

۳. وتوس

۴. خچرش

۵. کسرا

بیشترین کاهش قیمت

۱. ثفارس

۲. سهرمز

۳. لبوتان

۴. ما

۵. دشیمیح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

روند متعادل بازار سرمایه

حمایت: یک میلیون ۳۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد

تحلیل: شاخص کل به نظر

اخبار مهم

بررسی صورت مالی شرکت ارتباطات زیرساخت

در چهارمین مرحله از فرآیند انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، روز گذشته عملکرد حدود ۴۰۰ شرکت دولتی سال ۱۴۰۰ در سامانه کدال برای عموم افشا شد. البته سید عباس حسینی، معاون وزیر اقتصاد، در اوایل شهریور ماه اعلام کرده بود که این صورت‌های مالی در هفته دولت منتشر خواهند شد اما این اتفاق با بیش از یک ماه تأخیر رخ داد.

شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت در سال ۱۳۵۲ با مشارکت سه شرکت مهندسی کیوسی، ایکاس اینک و شرکت اروین کالیفرنیا با نام اولیه شرکت سهامی خاص ایکاس کیوسی ثبت شد. پس از کش و قوس‌های فراوان در سال ۶۲ طی یک قرارداد تمام سهام خارجی‌ها که ۵۰ درصد از سهام این شرکت بود به مخابرات ایران منتقل شد. به دنبال آن در سال ۱۳۷۲ تمام سهام این شرکت تحت مالکیت شرکت مخابرات ایران درآمد.

همچنین در سال ۱۳۸۳ شرکت مخابرات ایران با تأیید شورای نگهبان به شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت تغییر نام داد. سرانجام در اسفند ماه سال ۸۵ تمام سهام این شرکت در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت. گفتنی است فعالیت اصلی این شرکت، تأمین زیرساخت ارتباطاتی برای کلیه بخش‌های دولتی و خصوصی است.

افزایش ۱۵ درصدی دارایی ارتباطات زیرساخت

بررسی صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت، حاکی از آن است که این شرکت در سال ۱۴۰۰ توانسته افزایش ۱۵ درصدی را در مجموع دارایی‌های خود ثبت کند و این عدد را به ۱۰ هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان برساند. همچنین ۴ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان از دارایی‌های شرکت ارتباطات زیرساخت، دارایی جاری محسوب می‌شود. این عدد در مقایسه با سال ۹۹ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته. بخش عمده‌ای از این افزایش دارایی جاری شامل افزایش موجودی نقد شرکت در سال ۱۴۰۰ بوده. به گونه‌ای که موجودی نقد شرکت ارتباطات زیر ساخت از ۲۴۱ میلیارد تومان به ۷۷۵ میلیارد تومان رسیده است.

با وجود رشد ۱۵ درصدی مجموع دارایی‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ بدهی‌های این شرکت با افزایش ۲۱ درصدی روبه‌رو شده. به طوری که بدهی این شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل خود ۷۳۳ میلیارد تومان بیشتر ثبت شد. گفتنی است بخش عمده‌ای از چهار هزار و ۲۱۸ میلیارد بدهی شرکت ارتباطات زیرساخت شامل معاملات ارزی با کشورهای خارجی است.

سرمایه و سود انباشته

از آنجایی که شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ افزایش سرمایه‌ای ثبت نکرده، سرمایه این شرکت در این سال نیز همانند سال ۹۹ حدود هزار و ۵۲۸ میلیارد تومان ثبت شده. همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت موفق شده در سال ۱۴۰۰ افزایش بیشتر از ۱۱ درصدی را در سود انباشته خود اعمال کند. بنابراین سود انباشته این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۲۹۸ میلیارد تومان رسید.

سود سال ۱۴۰۰ چقدر شد؟

بررسی صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیر ساخت نشان می‌دهد این شرکت توانسته درآمد خود را نزدیک به ۲۶ درصد افزایش دهد. به طوری که درآمد عملیاتی این شرکت از ۳ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. از این رو شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ توانست ۲۶۲ میلیارد تومان بیشتر از سال قبل خود سود ناخالص ثبت کند. همچنین سود خالص این شرکت نیز در سال ۱۴۰۰ با جهش ۳۸ درصدی همراه شد و عدد هزار و ۴۷ میلیارد تومان را ثبت کرد.

کطبس در شش ماهه

ذغال‌سنگ نگین ط‌بس در فصل تابستان توانسته است به ازای هر سهم ۳۸ تومان محقق کند. سهم در فصل گذشته سود ۴۸ تومانی را گزارش کرده بود. سود شش ماهه سال جاری رشد ۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. در کل سال مالی قبل شرکت سودی برابر ۱۷۰ تومان داشته است. این شرکت در فصل ابتدایی سال مالی جاری فروشی برابر ۸۵ داشت که با فروش ۸۲ میلیاردی فصل دوم، جمع فروش شش ماهه امسال به ۱۶۷ میلیارد رسیده است. فروش شش ماهه امسال رشد ۲۵ درصدی نسبت به میاندوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود کطبس برابر ۵۹ درصد بوده که در شش ماهه امسال حاشیه سود به ۵۲ درصد رسیده است. در فصل دوم حاشیه سود برابر ۴۹ درصد ثبت شده است. این شرکت در در شش ماهه سود عملیاتی برابر ۷۸ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. در شش ماهه اول و دوم سال مالی گذشته به ترتیب ۷۴ و ۸۷ سود عمیاتی داشته است.

عملکرد فوق‌العاده غمینو در شش ماهه

شرکت صنایع غذایی مینو شرق در فصل تابستان توانسته است به ازای هر سهم ۳۵ تومان محقق کند. سهم در فصل گذشته سود ۳۰ تومانی را گزارش کرده بود. سود شش ماهه سال جاری رشد ۲۰۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. در کل سال مالی قبل شرکت سودی برابر ۵۸ تومان داشته است.

این شرکت در فصل ابتدایی سال مالی جاری فروشی برابر ۱۴۴ داشت که با فروش ۲۱۲ میلیاردی فصل دوم، جمع فروش شش ماهه امسال به ۳۵۵ میلیارد رسیده است. فروش شش ماهه امسال رشد ۱۱۲ درصدی نسبت به میاندوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود غمینو برابر ۳۱ درصد بوده که در شش ماهه امسال حاشیه سود به ۴۲ درصد رسیده است. در فصل دوم حاشیه سود برابر ۴۲ درصد ثبت شده است. این شرکت در در شش ماهه سود عملیاتی برابر ۱۱۹ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. در شش ماهه اول و دوم سال مالی گذشته به ترتیب ۳۹ و ۶۸ سود عمیاتی داشته است.

پی بر ای سرود به چهار رسید

سیمان‌شاهرود در فصل تابستان توانسته است به ازای هر سهم ۱۱۸ تومان محقق کند. سهم در فصل گذشته سود ۱۱۳ تومانی را گزارش کرده بود. سود شش ماهه سال جاری رشد ۲۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. در کل سال مالی قبل شرکت سودی برابر ۳۴۹ تومان داشته است. این شرکت در فصل ابتدایی سال مالی جاری فروشی برابر ۲۳۲ داشت که با فروش ۲۳۰ میلیاردی فصل دوم، جمع فروش شش ماهه امسال به ۴۶۲ میلیارد رسیده است. فروش شش ماهه امسال رشد ۳۱ درصدی نسبت به میاندوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود سرود برابر ۵۲ درصد بوده که در شش ماهه امسال حاشیه سود به ۵۵ درصد رسیده است. در فصل دوم حاشیه سود برابر ۵۳ درصد ثبت شده است. این شرکت در در شش ماهه سود عملیاتی برابر ۲۰۳ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. در شش ماهه اول و دوم سال مالی گذشته به ترتیب ۱۷۲ و ۱۲۴ سود عمیاتی داشته است.

اوره

قیمت اوره هفته کم تلاطمی پشت سر گذاشت. بیشتر نگاه‌ها به مناقصه برگزار شده هند معطوف شده بود که موجب شد فعالیت در نقاط مختلف دنیا کاهش داشته باشد. با از سرگیری تولید برخی از تولیدکنندگان اروپایی به دلیل کاهش قیمت گاز، قیمت‌ها در این منطقه نزولی بود؛ اگرچه همچنان قیمت‌ها اختلاف زیادی با سایر نقاط دنیا دارد. به طور کلی اگرچه ممکن است تقاضای کند در مناطق کلیدی در کوتاه مدت قیمت‌ها را تضعیف کند، اما اروپا به واردات با حجم بالای اوره قبل از بهار نیاز دارد و از آنجایی که تقاضا در سایر مناطق به صورت فصلی در طول سه ماهه چهارم افزایش می‌یابد، انتظار می‌رود تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد. مسجد سلیمان ۳۰ هزار تن اوره گرانوله را به قیمت ۵۷۰ دلار در تن فوب بندر امام خمینی به پاکستان فروخت. لردگان مناقصه فروش ۴۰ هزار تن اوره گرانوله را بست. خراسان پیشنهاد اوره پریل خود با کاهش ۲۰ دلاری ۵۸۰ اعلام کرد. در چین چندین محموله اوره پریل بین ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار در هر تن فوب به فروش رسید، محدودیت‌های صادراتی مشابه ماه‌های گذشته باقی می‌ماند، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که عرضه به هند در مناقصه از ۳۰۰ هزار تن فراتر رود. قیمت اوره پریل داخلی در طول هفته با پیش بینی صادرات به هند و پاکستان افزایش یافت.

پلی پروپیلن در بازارهای جهانی

در هفته گذشته قیمت پلی‌پروپیلن خلیج فارس با رشد ۱۶ دلاری به ۹۵۷ دلار رسید. رشد قیمت نفت در طول تعطیلات چین، از قیمت پلی‌پروپیلن در ابتدای هفته حمایت کرد و قیمت روندی صعودی داشت اما همچنان تقاضای ضعیف بر بازار حاکم است کما اینکه در پایان هفته قیمت‌ها نزولی شدند. میانگین نرخ بهره برداری کارخانه‌های چینی حدود ۹۰ درصد است که در حال حاضر برای برآورده کردن تقاضای فعلی کافی است.

قیمت پلی پروپیلن در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) و کشورهای حوزه مدیترانه شرقی (East Med) در این هفته عمدتاً ثابت بود و سطح فعالیت نیز پایین بود. خریداران در هر دو بازار اکثر خریدهای ماهانه خود را در دو هفته قبل به پایان رسانده بودند. در ترکیه بالا رفتن قیمت پروپیلن نیز نتوانست موجب رشد قیمت پلی پروپیلن شود و قیمت پلی پروپیلن ثابت بود. بیشتر فعالان بازار محتاطانه عمل می‌کنند و تقاضا همچنان ضعیف بود.

نقشه بازار

روند متعادل بازار سرمایه

کد خبر 609037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.